Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Felkod P0244 - 9-3SS Tappar tryck

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    28

    Felkod P0244 - 9-3SS Tappar tryck

    Har en 9-3 SS -03 där den tappar tryck när man gasar på lite. Ibland klarar den sig hyffsat, och ibland räcker det med ett tryck på gasen så är den seg som sirap. Räcker sedan att jag startar om så går den bra igen.

    Får felkod P0244.

    Har med hjälp av cactuz kollat slangarna runt magnetventil, bytt magnetventil, bytt bägge mapsensorerna.

    Vad mer kan provas? Någon som har några idéer? Sökt som en galning, men allt jag kommer fram till är slangarna eller magnetventilen.

    All hjälp uppskattas

  2. #2
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 888
    Feilkode P0244 er iht. (enligt) WIS: Laddluftreglering, funktion felaktig. Reaksjon ved feil er at momentet begrenses til 170Nm, som vel kan være det du erfarer. WIS sier også: Diagnosen avser: Fel på turbosystemet som orsakar för högt laddtryck.

    Går en så inn i prosedyren Kontroll av laddluftreglering, som benyttes ved feilleiting i forbindelse med P0244, så er første steg å sjekke slangene rundt reguleringsventilen - slik du har gjort.

    Er dette i orden, er neste steg en omkobling av to slanger og sjekk (med Tech2 selvfølgelig) av Laddluft Absolutttryck. Det skal aldri overstige 160 kPa med fullt nedtrykt gasspedal.

    Er dette i orden, skal følgende kontrolleres og eventuelt utbedres:

    - Felaktig grundinställning av wastegate enligt metodbeskrivning
    - Läckande eller kärvande membrandosa
    - Kärvande wastegate
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 492
    Medlem#
    6973
    Är den trimmad?
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    28
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Är den trimmad?
    Yes. Men hade samma fel innan trimmet också.

  5. #5
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458
    Är det inte bättre att ha riktig ordning på bilen innan trimm? Det är ofta lättare att hitta fel med originalprogrammet eftersom man aldrig behöver ta hänsyn till att programmet påverkar något.

    I det här fallet så vet du visserligen att det var så innan också, men rent allmännt så rekommendreas att man har en felfri bil innan man ska trimma den. Det blir ju inte mindre påfrestningar på grejorna när man trimmar.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    28
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Är den trimmad?
    Citat Ursprungligen postat av Vfr Visa inlägg
    Är det inte bättre att ha riktig ordning på bilen innan trimm? Det är ofta lättare att hitta fel med originalprogrammet eftersom man aldrig behöver ta hänsyn till att programmet påverkar något.

    I det här fallet så vet du visserligen att det var så innan också, men rent allmännt så rekommendreas att man har en felfri bil innan man ska trimma den. Det blir ju inte mindre påfrestningar på grejorna när man trimmar.
    Vid närmare eftertanka så vet jag inte alls hur den gick innan trimmet. Bytte till Hirsch programmet dagen efter jag köpte bilen, så det är välbeprövat och bör inte innebära några fel. Nu har jag visserligen bytt till en annan mjukvara, men ändå samma problem så mjukvara känns väl uteslutet. Möjligen något som inte pallar trycket, men vad?

    Inga idéer utöver det som redan är gjort? Kan vara något annat som vi kollat också, men det har nog herr cactus bättre koll på.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Södra Dalarna
    Inlägg
    499
    Medlem#
    107
    fick ofta den felkoden o mest då det var fuktigt ute som lite duggregn... sen jag bytte till öppet luft filter har det inte kommit upp. men det känns inte som det skulle vara lösningen.
    min p0244 komm vid lite gas o runt 0,5 bar i laddtryck...
    9-3 verII -04 175hk

Liknande ämnen

  1. P0244 felkod, ofta...
    Av xtrem i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2014-07-09, 11:43
  2. felkod P0244
    Av xtrem i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-07-31, 12:10
  3. Felkod P0244 Magnetventil?
    Av ESkoog i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-02-23, 18:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •