Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 53

Ämne: Hög bränsleförbrukning trimmad OG9-5 BioPower

  1. #21
    Steg 1 Slave_joes avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Vingåker
    Inlägg
    1 480
    Medlem#
    5254
    Har haft den tanken oxå, tänkte utesluta och se ifall nån har någon idé om det kan vara nåt med bilen först.
    Johan Brandt <-- Garaget.org
    Projekttråd
    STCS: #5254 SSK: #6777
    SAAB 9-3 Vector cab -07 SAAB 9-3 Griffin -12

  2. #22
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Den adapterar väl om efter du tankat och då borde det bli rätt om det nu skulle vara galet.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #23
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Citat Ursprungligen postat av Slave_joe Visa inlägg
    Kan det vara såhär. Jag har haft fel grundladd hela tiden sen turbon monterades, hade en gt17 innan så skillnaden kändes bra. Bilen har adapterat sig efter det och drar således mer sås? Eller är jag helt ute och cyklar i snön....
    Alltså, laddtrycksregleringen ska inte påverka bränsleförbrukningen, och när du bara rullar omkring i konstant fart är inte ens laddtrycksregleringen aktiv. Annars kan det vara en bra rutin att dra säkringen till ECU när man gjort något större ingrepp, för att nolla adaptionen. Alla adaptionsvärden utom etanolhalt nollställs om man rycker säkringen eller kopplar ur batteriet.

  4. #24
    Jag kör åxå mackans program, förbrukningen i SID stämmer bra med verkligheten, som sagt 1.1 blandat och lätt under 0.9 om man kör 90-100 på motorväg.

    Så nånting är helt klart fel.

    Är du säker på att ditt program är gjort för exakt din hårdvara?

  5. #25
    Steg 1 Slave_joes avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Vingåker
    Inlägg
    1 480
    Medlem#
    5254
    Jag hoppas verkligen det. Jag har ju bara skrivit vilken setup jag har och sen fått boxen. Så mer koll än så har jag inte för tillfället.
    Johan Brandt <-- Garaget.org
    Projekttråd
    STCS: #5254 SSK: #6777
    SAAB 9-3 Vector cab -07 SAAB 9-3 Griffin -12

  6. #26
    Då är det säkert rätt, iallfall för mej har Mackans grejer funkat perfekt varje gång..

    På min bil hamnar laddtrycket på 1.1-1.2 med gasen i botten så om du får 0.9 med samma prylar är det ju inte rätt. Jag antar att du har felsökt allt uppenbart med slangar och ventiler och andra luftläckor?

    Vad blir mReq och mAir vid full gas?
    Senast redigerat av Moderator den 2022-09-30 klockan 16:25. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  7. #27
    Steg 1 Slave_joes avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Vingåker
    Inlägg
    1 480
    Medlem#
    5254
    Mreq och mair håller sig snarlikt på samma värde hela tiden vad jag hann med och se, men som sagt. Ska kolla upp alla skumma backventiler och grundladdet osv.
    Senast redigerat av Slave_joe den 2015-01-27 klockan 09:24. Anledning: Stavfel;)
    Johan Brandt <-- Garaget.org
    Projekttråd
    STCS: #5254 SSK: #6777
    SAAB 9-3 Vector cab -07 SAAB 9-3 Griffin -12

  8. #28
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Såg på Garaget att du inte har original backventiler. Hur kan du veta att dessa fungerar som de ska? De kanske är konstruerade för någon helt annan tillämpning. Jag skulle köra original backventiler om jag vore du, även om de har en tendens att gå sönder efter sisådär tio år.

  9. #29
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Är det dom från MapTun så är det nog ingen fara, vi är flera som kört med dessa bra länge.

    MEN han kan ju kolla att dom sitter åt rätt håll.
    Senast redigerat av Moderator den 2022-09-30 klockan 16:25. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  10. #30
    Jag har Maptuns alu backventiler både på vevhusvent och evap och har inga av dom problem som TS har så där är nog inte felet.

    Däremot låter det ju egendomligt att få korrekt mAir med så lågt laddtryck, hur går det ihop?

  11. #31
    Steg 1 Slave_joes avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Vingåker
    Inlägg
    1 480
    Medlem#
    5254
    Högst oklart ang backventilerna. Är ju egentligen backventiler till diesel system köpta från mekonomen. Ser likadana ut som maptuns. Nu när ni säger det så har jag nog glömt och kolla en backventil under styrservobehållaren..

    Ska nog ändå ta bort dom och provblåsa/provtrycka dom på jobbet. Håller på och diskutersr lite med en firma i dalarna om en annan mjukvara oxå.
    Senast redigerat av Slave_joe den 2015-01-27 klockan 18:30.
    Johan Brandt <-- Garaget.org
    Projekttråd
    STCS: #5254 SSK: #6777
    SAAB 9-3 Vector cab -07 SAAB 9-3 Griffin -12

  12. #32
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Då är det säkert en såndär historia med en fjäderbelastad kula. Högst olämplig till vevhusventilation, eftersom det krävs ett visst tryck innan den öppnar.

    Det finns en bra anledning till att original backventiler är av den typen som har ett membran. Det krävs i princip inget tryck för att öppna den, men så fort det blir lite övertryck i backriktningen så stänger den, och hålls stängd av övertrycket.

  13. #33
    Steg 1 Slave_joes avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Vingåker
    Inlägg
    1 480
    Medlem#
    5254
    Aha. Såpass, ska genast kolla över detta.

    Det är en sånhär iaf.

    http://www.maptunparts.se/motordelar...9-5-04-10.html
    Johan Brandt <-- Garaget.org
    Projekttråd
    STCS: #5254 SSK: #6777
    SAAB 9-3 Vector cab -07 SAAB 9-3 Griffin -12

  14. #34
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Det är dom vi har.
    Senast redigerat av Moderator den 2022-09-30 klockan 16:24. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  15. #35
    Steg 1 Slave_joes avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Vingåker
    Inlägg
    1 480
    Medlem#
    5254
    Amul stod på 654. Bra eller dåligt? E85 i tanken.
    Johan Brandt <-- Garaget.org
    Projekttråd
    STCS: #5254 SSK: #6777
    SAAB 9-3 Vector cab -07 SAAB 9-3 Griffin -12

  16. #36
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Amul säger inte så mycket på en bil med Biopower-mjukvara. Det är mer intressant på en bil med vanligt bensinprogram.
    Amul = 654 betyder att ditt motorstyrsystem sprutar in 6,54% mer bränsle än den skulle gjort om den gått enligt fabrikskalibreringen.
    Plus/minus 500 är ganska vettigt att hålla sig innanför.
    Nästa gång du tankar så kommer du säkert upptäcka att den blir något helt annat än den är nu. Den kan bete sig lite hursomhelst när man kör Biopower. Det är därför jag menar att det inte är så intressant att veta Amul på dessa bilar. Det finns en mer teknisk förklaring men jag skippar den, om det inte är någon som är jättenyfiken.

  17. #37
    Steg 1 Slave_joes avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Vingåker
    Inlägg
    1 480
    Medlem#
    5254
    Nä. Inte så intresserad, var någon ovan som vill veta så jag tänkte att det är bäst att skriva...
    Johan Brandt <-- Garaget.org
    Projekttråd
    STCS: #5254 SSK: #6777
    SAAB 9-3 Vector cab -07 SAAB 9-3 Griffin -12

  18. #38
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Jag är nyfiken.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  19. #39
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Jag får väl ge det ett försök.

    Ta en vanlig bensinmotor, alltså ingen Biopower. Motorstyrsystemet kalibreras i testbänk så att motorn får rätt mängd bränsle i alla tänkbara situationer i varierande förhållanden. Då kommer motorstyrsystemet fungera jättebra på just den motorn. Men vad händer när du börjar serieproducera motorerna? Varje motor kommer variera lite, och då kommer inte den insprutade bränslemängden riktigt stämma på någon motor, förutom den som kördes i testbänken. Att tillverka två identiska motorer är omöjligt. Någon sorts tolerans för variationer måste finnas. Samtidigt kan man inte individuellt mappa varje motor. Det är mer praktiskt att programmera in någon sorts adaptiv förmåga i motorstyrdonet. Det har dessutom fördelen att motorstyrdonet fortsätter adaptera när motorn slits och åldras, och det reagerar på olika bränslekvalitet. När det kommer till adaption av insprutat bränslemängd så har vi en funktion kallad long term fuel trim, eller som Saab kallar den i sitt Trionic, multiplikativ bränsleadaption, eller förkortat, Amul. Amul använder den ursprungliga kalibreringen samtidigt som de värdena jämförs med den feedback som syresensorn ger. När dessa jämförs så kan motorstyrsystemet räkna ut skillnaden på den ursprungliga kalibreringen, och vad som krävs för att just din motor ska gå optimalt, alltså att den får rätt mängd bränsle. Räknar Amul ut att din motor behöver t.ex. 2% mer bränsle än fabrikskalibreringen så multiplicerar den fabrikskalibreringen med 1,02 innan värdet skickas till nästa funktion som ska räkna ut hur länge spridarna ska hållas öppna, vilket ju påverkar hur mycket bränsle bilen får.

    På en bil med Biopowerprogram så har vi ytterligare en funktion som gör ungefär samma sak, fast snabbare och med mycket större arbetsområde. Jag pratar om etanoladaptionen. Den fungerar ungefär likadant i grunden. Biopower gör etanoladaptionen först, eftersom det måste gå snabbt, och sedan gör den Amul långt efter det, för den tar väldigt lång tid på sig. Då kommer vi till problemet! Om etanoladaptionen redan har gjorts, så har ett eventuellt fel korrigerats redan där, och Amul blir överflödigt. På grund av etanoladaptionens snabbhet, så är den inte så noggrann, vilket gör att det finns ett kvarstående fel som Amul kommer korrigera, men, det är omöjligt att veta om etanoladaptionen har slått fel med -2% eller +5% eller vad det nu kan ha blivit. Värdet som Amul får i slutändan är helt beroende av det, och blir därför lite hursomhelst.

    Var förklaringen godkänd?

  20. #40
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458
    Jag tycket det var en väldigt bra förklaring iaf! Tack, Brisse!
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

Liknande ämnen

  1. Trimmad whiskey - något för BioPower?
    Av JSN i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-11-04, 12:14
  2. Taskig motorkaraktär på trimmad 9-5 biopower
    Av MicEE i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-06-07, 20:20
  3. 2.3t biopower vs. steg 1 trimmad 2.0t ?
    Av saabjakob i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2009-07-23, 23:26
  4. Tändstift till trimmad 9-5 BioPower?
    Av KK i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2006-11-08, 23:15
  5. Trimmad 9-5 BioPower i Auto Motor & Sport
    Av Crille81 i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-12-15, 17:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •