Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Bilmeck i Nacka? Version Vevhusvent? Byte av turbo? Tips f nybliv 9-5 2,3T aero ägar?

  1. #1
    Sugmotor Gurra95s avatar
    Reg.datum
    jan 2015
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -

    Bilmeck i Nacka? Version Vevhusvent? Byte av turbo? Tips f nybliv 9-5 2,3T aero ägar?

    Hej hej! Nybliven saab ägare (första gången jag köper SAAB vilket känns kul)!
    Men undrar över lite saker. Har inte kunnat undgå info på nätet om oilsludge och verkar finnas lika många olika posts som åsikter. Vad gäller egentligen? Om den är välservad- är den ok fast den gått 24000mil??

    SAAB 9-5 AERO KOMBI
    Fordonsår: 1999
    Motoreffekt, kW: 169,0
    Borde vara 2.3T ?
    Varit företagsbil, ser otroligt välskött ut till det yttre, Full servicebok fram till 2010 sen dog gubben som haft den, stått under en carport i 4 år, dom som ärvt den sålde den till mig.
    Har inte hunnit köpa min Haynes manual än så ursäkta mina korkade frågor

    -Hur vet jag om vevhusventilationen är version 6 om det inte står nåt alls om det i servicebok?
    -Hur vet jag om det är en T5 eller T7 motor i den samt om det är den bättre turbon i den? (Har läst nånstans att det ska va bättre turbo som inte rasar lika lätt i min 2,3T aero -99)
    -Klarar man sig bra på att byta olja o oljefilter varje år tror ni? Nån skön snubbe skrev på nätet rent allmänt att om man köper en saab 9-5 om gått 20000mil så bör den vara safe motor/turbo-mässigt för dom dåliga har rasat för länge sen haha
    -Slutligen tar jag gärna tips på bra saker o tänka på/vad som ofta går sönder eller så på 9-5 , här eller PM, och tips på nån prisvärd mek i nacka el utanför som gillar mecka saab för en billig penning då jag utgår från att det kommer bli strul med den förr eller senare som med alla bilar och jag har inte råd att lämna in till officiella SAAB verkstan som tar 10tusen för att öppna motorhuven.

  2. #2
    Sugmotor Gurra95s avatar
    Reg.datum
    jan 2015
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Här står för övrigt skönheten:
    4057845841c.jpg

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    Den ser ju fin ut, grattis!

    En stor fördel med att köpa en väl beprövad bil är att det finns så otroligt mycket erfarenhet och kunskap om modellen. Allt du behöver veta kan du nog hitta med sökfunktionen här och på andra forum.
    Börja förslagsvis med att läsa igenom den här tråden: http://forum.saabturboclub.com/showt...3%96PA-9-5-%29

  4. #4
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 120
    Spara Haynes manualen-pengarna och googla efter Saab WIS istället.
    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

  5. #5
    Motorn har T7 motorstyrning och den bättre turbon (Mitsubishi TD04). Gratulerar till en trevlig bil

  6. #6
    Sugmotor Gurra95s avatar
    Reg.datum
    jan 2015
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Coolt! Tack o bock för tips ! Ska absolut kolla upp! Tack!!

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Huddinge
    Inlägg
    769
    -Hur vet jag om vevhusventilationen är version 6 om det inte står nåt alls om det i servicebok?

    Det var uppe här på forumet för inte så länge sen men jag lyckades inte hitta tråden nu, plocka bort plastkåpan och kika på oljepåfyllningsröret om det ser ut så här: http://9-5.se/wp-content/uploads/2011/07/vevhusvent.png

    Du har också mycket matnyttigt här: http://www.mitt-eget.com/saab/information_ccv.shtml

    Om bilen stått 4 år så hade jag nog bytt olja/filter, tändstift, luftfilter och kanske bränslefilter. Då vet du att det är gjort om det inte finns några papper/är okänt på senare år.
    Senast redigerat av ErikssonR den 2015-01-25 klockan 09:30.
    SAAB 9-5 2,3T Ecopower Vector -02

  8. #8
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Citat Ursprungligen postat av ErikssonR Visa inlägg
    -Hur vet jag om vevhusventilationen är version 6 om det inte står nåt alls om det i servicebok?
    Och lyfter man plastkåpan bör man se att det är rätt version även på nippeln som sitter i ventilkåpans bakkant.
    Denna bör synas utan att lyfta på kåpan eller att smutsa ner sig.
    DSC_1706.JPG
    Och på skumgummiduken runt slangarna framför spjällhuset

    DSC_1707.JPG

    Vid en tidigare variant av ventilationen fick man själv montera in en nippen liknande den som visades ovan

    Dessa skall ej förväxlas, då den senare har grövre anslutning.
    Och sedan finns det skillnader på oljefällan också.
    Alla delar som påfyllnadsröret, nippeln i ventilkåpan, skumgummiduken och div slangar ingår i uppgraderingskitet så är det infört bör alla dessa delar finnas monterade på bilen.
    Dvs. ser du ett av kännetecknen har du säkerligen alla.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  9. #9
    Sugmotor Gurra95s avatar
    Reg.datum
    jan 2015
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Hej o tack för svar! Jo alltså dom som ärvde den hade gått igenom o rekondat den lite, bytt lite lampor belysning invändigt, bytt olja o filter. Dock sa dom att oljan för automatlådan såg bra ut så den byttes inte. Bromsrör slogs ner på besiktning i höstas så det byttes o gick igenom ombesiktning!
    Kanon! Ska kollla det där med nippel, duken o ev påfyllningsröret om det går o se det!

Liknande ämnen

  1. Oljeförbrukning 9-5 -03 (version 6 vevhusvent)
    Av daekol i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2013-04-23, 16:44
  2. Byte av rasad turbo - tips?
    Av knicklas i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-07-18, 09:56
  3. Tips på turbo vid byte på 9-5 2.0T -00
    Av mickeberg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-06-16, 15:39
  4. Tips på bra SAAB verkstad i Stockholm/Nacka?
    Av Seglarmange i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-05-25, 20:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •