Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 37

Ämne: Felsökning: 9000 med steg 1 är lika trög som standard lättryckare

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    346
    Medlem#
    12228

    Question Felsökning: 9000 med steg 1 är lika trög som standard lättryckare

    Jag har precis varit ute och provkört bilen efter att jag har bytt boxen till "en lite lätt modifierad" sådan. Dock känns inte bilen piggare nu än vad den var innan.

    Detta har hänt:
    1. Jag startade upp bilen och lät den stå och bli varm med motorn igång medans jag skottade bort lite snö bakom bilen.
    2. Jag placerar min surfplatta på instrumentpanelen, startar "Car performance" och kör sedan ut på stora vägen.
    3. Jag väntar ut all trafik (fanns ingen) och kör fram bilen och ställer mig mitt i vägen.
    4. Jag startar igång appen och när den känner av att bilen börjar att rulla så börjar tidtagningen automatiskt.
    5. 0 - 100km/h klaras av på 11,13 sekunder med nästan tom tank.
    6. Jag åker iväg och tankar 98-oktan, tankar fullt.
    7. Jag och en kompis åker iväg och byter ut ECU:n och sätter i "den lätt modifierade".
    8. Vi skruvar ihop bilen igen och åker ut och testar.
    9. Det bästa resultatet vi lyckas få nu är 11,22 sekunder 0 - 100km/h.

    Visst, asfalten är ju blöt men å andra sidan så var den ju det när jag körde min "as found" också. Men bilen känns inte heller speciellt mycket piggare än tidigare. Jag borde ha mellan 220 och 230 hästar och ett REJÄLT vridmomentstillskott runt mellanregistret.

    Vad är det som kan vara fel?
    Dålig turbo?
    Fel på magnetventilen?
    Annat?

    Funderar på att flasha en box (har några lösa liggandes) där laddtrycket är i princip noll bara för att testa vad som händer. Är det en bra idé för att felsöka? Kanske räcker med att bocka av "boost control" i T5 suite iofs.
    Andra tips att prova?
    Koppla förbi magnetventilen?

    Bilen är en 170 hästars 9000 (B234 lättryckare) från 1997 med värmeplatta och magnetventil.
    Tack på förhand!
    Senast redigerat av EPG den 2015-01-22 klockan 23:58. Anledning: 220 hästar
    9-5 SC 2,3T "Biopower" -05, 96 -80 (projekt), 9-3 Coupé (rostlagning), Opel Omega -99 (Saab B234R), VW Caravelle -88 (Subaru EG33), Subaru Impreza -97, (vinterbil).

  2. #2
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Säkringen till mv?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    346
    Medlem#
    12228
    Tack för tipset!
    Ofta är det de enkla grejerna som man ofta glömmer att kolla först.
    Kollar det i morgon.

    Men hur funkar magnetventilen?
    Är den fjäderstängande, fjäderöppnande eller saknar den fjäder helt och hållet så att om någon plockar säkringen så står den kvar i samma läge som den stod i när säkringen togs bort?
    Vad jag syftar på är om det är rimligt att bilen gör 0 - 100 på 11,13 sekunder om magnetventilen inte fungerar?
    Får man grundladd, obegränsat med laddtryck, blir bilen i princip en sugmotor eller blir det att den laddar exakt lika mycket hela tiden (lika mycket som när säkringen gick sönder)?
    9-5 SC 2,3T "Biopower" -05, 96 -80 (projekt), 9-3 Coupé (rostlagning), Opel Omega -99 (Saab B234R), VW Caravelle -88 (Subaru EG33), Subaru Impreza -97, (vinterbil).

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    349
    Om säkringen till Mv har gått så ska bilen gå på grundladd

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    346
    Medlem#
    12228
    Är grundladd samma som lättrycksturbo eller är det ännu lägre?
    9-5 SC 2,3T "Biopower" -05, 96 -80 (projekt), 9-3 Coupé (rostlagning), Opel Omega -99 (Saab B234R), VW Caravelle -88 (Subaru EG33), Subaru Impreza -97, (vinterbil).

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 512
    Att mäta prestanda 0-100 blir rätt missvisande,med mer effekt kan det spinna mer,på en trimmad Saab börjar det roliga efter 100 km/h!

    Du ska ha en klart märkbar skillnad vid lagom belastning,kontrollera laddtryck som första felsökning,du lär sakna det!

    Vanliga fel vid laddtrycksbortfall:
    Magnetventil
    Wastegatearmen har hoppat av.
    En anslutning från turbo till IC/från IC har hoppat av.

    Grundladdet är samma.. 0,45.
    /M
    Akta skinnet!

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    624
    Jag tycker det låter exakt som att bilen går på GLT. När jag hade trasig magnetventil så tyckte jag inte att bilen var någon raket, men den gick rätt OK. När man har fungerande magnetventil går den verkligen som en raket.

    Kolla givetvis wastegate-armen, den kan vara boven i dramat, men jag skulle säga att det är mer troligt att din MV är körd. OM den är körd - se till att mäta upp boxen, så att dina drivsteg är hela innan du monterar en ny, annars blir lyckan kortvarig.
    SAAB 93 TurboX -08
    SAAB 95 2.0t -09
    Tech2 med CANdi

  8. #8
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    OM han nu gjort rätt vid programmeringen?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  9. #9
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Citat Ursprungligen postat av Jappmannen Visa inlägg
    Är grundladd samma som lättrycksturbo eller är det ännu lägre?
    Lite svårt att göra en sådan jämförelse.
    "Grundladdtryck" är en teknisk term som man kan definiera på ett bra sätt.
    "Lättrycksturbo" är marknadsföringsterminologi som är väldigt svår att definiera och har varierande betydelse beroende på bilmodell.

    Att förstå grundladdtryck är ett måste om du ska syssla med trim, och skruva med turbomotorer. Grundladdtryck är det differenstrycket där wastegate börjar öppna om man helt bortser från den elektroniska laddtrycksregleringen. Eftersom wastegate hålls stängd av fjädern i wastegateklockan så beror grundladdtrycket på fjäderkraften och wastegatestagets längd (längden bestämmer fjäderns förspänning). För att få wastegate att öppna vid det tryck man vill uppnå, använder man lufttrycket från kompressorsidan till att motverka fjädern. Man har alltså ett lufttryck i wastegateklockan som strävar efter att öppna wastegate när det verkar på membranet i wastegateklockan. Kraften är lika med membranets area multiplicerat med lufttrycket. När den kraften blir större än kraften från den mekaniska fjädern, öppnar wastegate. Hela systemet gör då att laddtrycket balanseras vid det värde man har justerat in, det vill säga grundladdtrycket.

    Grundladdtrycket brukar ligga mellan 0,35bar och 0,45bar på standardbilar. På din skulle jag tro att det ska vara 0,40bar.

  10. #10
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 234
    Medlem#
    2226
    Citat Ursprungligen postat av Jappmannen Visa inlägg
    Jag har precis varit ute och provkört bilen efter att jag har bytt boxen till "en lite lätt modifierad" sådan. Dock känns inte bilen piggare nu än vad den var innan.

    ....

    Bilen är en 170 hästars 9000 (B234 lättryckare) från 1997 med värmeplatta och magnetventil.
    Tack på förhand!
    En 9000 2,3 ltt med värmeplattor har grundladdtryck 0,4-ish och som kompensation för värmeplattornas effektbegränsande mindre luftflöde har den original monterad magnetventil och programvara i boxen som ger den ett max laddtryck på 0.6 eller möjligen upp mot 0,65. kommer inte ihåg decimalerna.


    Är boxen ni satt i gjord för värmeplattor? I T5Suite finns det en ruta att bocka i för heat plates
    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447
    Som de skrevs testa aldrig från 0-100. Tredje växell 80-120 är mest pålitlig.
    Just nu spelar ingen roll den laddar inte bra
    Först måste du ha laddtrycksmätare för att gå vidare och ringa om felet /utesluta.
    # tag bort slangen från MV som går till WGA- klocka och kolla om klockans arm sitter på eller
    kärvar, fastnatt i öppet läge, eller tvinga klaffen med stål tråd i stängd läge. Detta är koll på turbos kondition. Normalt turbo kommer att överladda + 1,5 bar och du åker in i laddspärr, soppa bryts och bilen hackar som fan men de är bara att släppa på gasen. Nu vet man om turbo.
    Efter den kan man gå till nästa steg.
    Senast redigerat av George den 2015-01-23 klockan 15:14.
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  12. #12
    Grundladd delofsons avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Barkarby
    Inlägg
    475
    Medlem#
    10056
    Var försiktig bakom ratten om du testar att dra av slangen till WG... Det är som en käftsmäll i ansiktet när laddtrycksspärren slår i. Upptäckte jag, när jag av misstag råkade dra av den vid lite annat pillande runt turbon....
    SAAB 900 SE 2,0i MY96 *Såld*
    SAAB 9-5 S Kombi 2.0t MY01 *Såld*
    SAAB 9-5 SE Sedan 2.3t MY00 *Såld*
    SAAB 9-3 VectorActive SC 1,8t BP MY08 Nordic Steg1 | Subaru Forester XS 2019

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    346
    Medlem#
    12228
    Citat Ursprungligen postat av lillen 761 Visa inlägg
    Att mäta prestanda 0-100 blir rätt missvisande,med mer effekt kan det spinna mer,på en trimmad Saab börjar det roliga efter 100 km/h!

    Du ska ha en klart märkbar skillnad vid lagom belastning,kontrollera laddtryck som första felsökning,du lär sakna det!

    Vanliga fel vid laddtrycksbortfall:
    Magnetventil
    Wastegatearmen har hoppat av.
    En anslutning från turbo till IC/från IC har hoppat av.

    Grundladdet är samma.. 0,45.
    /M
    Jag ska kolla WG också, tack för tipset.
    Okej då förstår jag varför vissa lättryckare saknar den där reglerventilen.

    Citat Ursprungligen postat av agehall Visa inlägg
    Jag tycker det låter exakt som att bilen går på GLT. När jag hade trasig magnetventil så tyckte jag inte att bilen var någon raket, men den gick rätt OK. När man har fungerande magnetventil går den verkligen som en raket.

    Kolla givetvis wastegate-armen, den kan vara boven i dramat, men jag skulle säga att det är mer troligt att din MV är körd. OM den är körd - se till att mäta upp boxen, så att dina drivsteg är hela innan du monterar en ny, annars blir lyckan kortvarig.
    Jag kollar det med, sitter dessa drivsteg inuti boxen? Trodde den bara skickade ut signaler och att det inte fanns någon kraftelektronik i denna. Men visst jag kollar det med.

    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    OM han nu gjort rätt vid programmeringen?
    Jag testade att läsa ur boxen efter flashningen och sen spara ner denna till en ny fil, sedan jämförde jag denna med filen jag laddade in och det var inga skillnader.

    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Lite svårt att göra en sådan jämförelse.
    "Grundladdtryck" är en teknisk term som man kan definiera på ett bra sätt.
    "Lättrycksturbo" är marknadsföringsterminologi som är väldigt svår att definiera och har varierande betydelse beroende på bilmodell.

    Att förstå grundladdtryck är ett måste om du ska syssla med trim, och skruva med turbomotorer. Grundladdtryck är det differenstrycket där wastegate börjar öppna om man helt bortser från den elektroniska laddtrycksregleringen. Eftersom wastegate hålls stängd av fjädern i wastegateklockan så beror grundladdtrycket på fjäderkraften och wastegatestagets längd (längden bestämmer fjäderns förspänning). För att få wastegate att öppna vid det tryck man vill uppnå, använder man lufttrycket från kompressorsidan till att motverka fjädern. Man har alltså ett lufttryck i wastegateklockan som strävar efter att öppna wastegate när det verkar på membranet i wastegateklockan. Kraften är lika med membranets area multiplicerat med lufttrycket. När den kraften blir större än kraften från den mekaniska fjädern, öppnar wastegate. Hela systemet gör då att laddtrycket balanseras vid det värde man har justerat in, det vill säga grundladdtrycket.

    Grundladdtrycket brukar ligga mellan 0,35bar och 0,45bar på standardbilar. På din skulle jag tro att det ska vara 0,40bar.
    Jojo, det där är jag med på men frågan var nog mer om "Grundladdtryck" = "Lättryck". Anledningen till att jag undrar är eftersom att vissa bilar saknar reglerventilen helt.

    Citat Ursprungligen postat av Arne 2226 Visa inlägg
    En 9000 2,3 ltt med värmeplattor har grundladdtryck 0,4-ish och som kompensation för värmeplattornas effektbegränsande mindre luftflöde har den original monterad magnetventil och programvara i boxen som ger den ett max laddtryck på 0.6 eller möjligen upp mot 0,65. kommer inte ihåg decimalerna.


    Är boxen ni satt i gjord för värmeplattor? I T5Suite finns det en ruta att bocka i för heat plates
    Jepp, det är ibockat och där misstänker jag att jag fick svaret till varför vissa bilar saknar den ventilen.
    Det är alltså så att "Grundladdtryck" = "Lättryck" OM motorn saknar värmeplattan. Annars så är "Grundladdtryck" < "Lättryck" som exempelvis på min motor?

    Citat Ursprungligen postat av George Visa inlägg
    Som de skrevs testa aldrig från 0-100. Tredje växell 80-120 är mest pålitlig.
    Just nu spelar ingen roll den laddar inte bra
    Först måste du ha laddtrycksmätare för att gå vidare och ringa om felet /utesluta.
    # tag bort slangen från MV som går till WGA- klocka och kolla om klockans arm sitter på eller
    kärvar, fastnatt i öppet läge, eller tvinga klaffen med stål tråd i stängd läge. Detta är koll på turbos kondition. Normalt turbo kommer att överladda + 1,5 bar och du åker in i laddspärr, soppa bryts och bilen hackar som fan men de är bara att släppa på gasen. Nu vet man om turbo.
    Efter den kan man gå till nästa steg.
    Jag får fixa ett T-kors och en manometer lite snabbt då. Eller om jag lånar hem kalibrator och tryckmodul från jobbet, tack för tipset!
    Sen är tanken att sätta i ett instrumenthus från en fulltryckare/Aero så jag får orginal laddtrycksmätare.

    Citat Ursprungligen postat av delofson Visa inlägg
    Var försiktig bakom ratten om du testar att dra av slangen till WG... Det är som en käftsmäll i ansiktet när laddtrycksspärren slår i. Upptäckte jag, när jag av misstag råkade dra av den vid lite annat pillande runt turbon....
    Risk för whiplasskador?
    Jag ska ha det i åtanke

    - - - Uppdaterad - - -

    OM reglerventilen/magnetventilen är paj så kan man ju ta en från en T7-bil förutsatt att man ändrar lite i mjukvaran och får med kontaktdonet till ventilen så man kan skarva på denna istället.
    Frågan är om jag kan köpa en begagnad med gott samvete eller om jag hellre bör välja en helt ny?
    9-5 SC 2,3T "Biopower" -05, 96 -80 (projekt), 9-3 Coupé (rostlagning), Opel Omega -99 (Saab B234R), VW Caravelle -88 (Subaru EG33), Subaru Impreza -97, (vinterbil).

  14. #14
    Grundladd Kims avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Höganäs
    Inlägg
    394
    Mät de båda polerna på magnetventilen med en Ohm-mätare, har hänt mig många ggr att ena polen är död,de ska ligga på ungefär samma siffror..
    Bara ett tips, så får du svart på vitt om MVn funkar iaf..

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    346
    Medlem#
    12228
    Citat Ursprungligen postat av Kim Visa inlägg
    Mät de båda polerna på magnetventilen med en Ohm-mätare, har hänt mig många ggr att ena polen är död,de ska ligga på ungefär samma siffror..
    Bara ett tips, så får du svart på vitt om MVn funkar iaf..
    3,1 ohm mellan stift 1-2. Ingen kontakt över huvud taget mellan 2-3 och inte heller mellan 1-3.
    Betyder detta att ventilen är paj?
    9-5 SC 2,3T "Biopower" -05, 96 -80 (projekt), 9-3 Coupé (rostlagning), Opel Omega -99 (Saab B234R), VW Caravelle -88 (Subaru EG33), Subaru Impreza -97, (vinterbil).

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    346
    Medlem#
    12228
    Om säkring nummer 5 (APC) är den som är till reglerventilen så kan jag tala om att denna är hel.
    9-5 SC 2,3T "Biopower" -05, 96 -80 (projekt), 9-3 Coupé (rostlagning), Opel Omega -99 (Saab B234R), VW Caravelle -88 (Subaru EG33), Subaru Impreza -97, (vinterbil).

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    346
    Medlem#
    12228
    Linkaget mellan cylinder och spjäll på turbon sitter som det ska.
    Senast redigerat av EPG den 2015-01-23 klockan 20:32.
    9-5 SC 2,3T "Biopower" -05, 96 -80 (projekt), 9-3 Coupé (rostlagning), Opel Omega -99 (Saab B234R), VW Caravelle -88 (Subaru EG33), Subaru Impreza -97, (vinterbil).

  18. #18
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447
    Citat Ursprungligen postat av Jappmannen Visa inlägg
    3,1 ohm mellan stift 1-2. Ingen kontakt över huvud taget mellan 2-3 och inte heller mellan 1-3.
    Betyder detta att ventilen är paj?
    Svar ja.

    När du redan mäter,lossa kontakt på MV och sätt på tändning nu ska man mäta om spänning kommer fram till MV, tror att mittenstift är + andra sladd från voltmäter jorda mot schassi.

    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  19. #19
    Grundladd Kims avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Höganäs
    Inlägg
    394
    Citat Ursprungligen postat av Jappmannen Visa inlägg
    3,1 ohm mellan stift 1-2. Ingen kontakt över huvud taget mellan 2-3 och inte heller mellan 1-3.
    Betyder detta att ventilen är paj?
    Japp..
    Sätt plusen i mitten och kolla med minus på stift ett och tre, får du noll på någon pol så är det bara att slänga tyvärr. iom att 2-3 inte ger något så är den kass om du nu haft plusen på 2:an och minus på 3:an..

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    346
    Medlem#
    12228
    Jag testade för skojs skull att koppla ur magnetventilen (plugga ur kontakten) och sen körde jag en sväng.
    Bilen går precis likadant som innan, varken snabbare eller långsammare.
    9-5 SC 2,3T "Biopower" -05, 96 -80 (projekt), 9-3 Coupé (rostlagning), Opel Omega -99 (Saab B234R), VW Caravelle -88 (Subaru EG33), Subaru Impreza -97, (vinterbil).

Liknande ämnen

  1. 9000 lättryckare 1993
    Av SaabAero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2013-08-22, 13:53
  2. Kylfläkten går ej igång, nästa steg i felsökning?
    Av nilsson-90 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-08-21, 13:52
  3. Vilka 9000 lättryckare satt det magnetventil på från fabrik
    Av negative i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-05-04, 17:49
  4. SAAB 9000 2,3 -97 Lättryckare.. 170hk org.
    Av kombirejsarn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2005-05-08, 00:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •