Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Slutsteg och sub+6x9

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2015
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -

    Slutsteg och sub+6x9

    Tjena! Mitt första inlägg på detta forumet. Registrerade mig här då jag älskar Saab och har en saab själv.

    Nu behöver jag dock lite hjälp


    Har ett slutsteg inkopplat just nu. Med en Subwoofer inkopplad.
    Mitt slutstegs info är:
    4-, 2- eller 1-kanalsdrift
    Bryggbart
    Max uteffekt på 520 Watt
    Hög- och lågpassfilter
    Kvalitativa anslutningar
    Överbelastningsskydd

    Eftersom det satt 6x9 fast inte inkopplade i hatthyllan, hur ska jag göra för att koppla in detta till slutsteget och få ljud?
    Jag har bara en RCA gång i stereon som redan är dragen.
    Det finns 6 RCA hål i slutsteget. 4 Ingångar och 2 utgångar.
    Suben funkar och får bra ljud. Hur gör jag för att koppla in 6x9 i slutsteget? ganska ny på ljud.
    och ska jag använda ingångar/ utgång till 6x9? Tack för svar

  2. #2
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 855
    Medlem#
    4458
    Hej och välkommen hit. Börja med att tala om vad det är för grejor du har. Vilken bil, ljudsystem och slutsteg du har. Då är det mycket lättare att få hjälp.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    882
    Spontant låter det som att du kan köpa en Y split till lågpasskablarna, alltså så att du får 4 RCA från dom två som kommer från stereon. Koppla till dom två RCA-ingångarna som är lediga på slutsteget. Dra högtalarkablar till dina högtalare.

    Beroende på vad det är för 6x9:or och hur baslådan är delad så ställer du HPF (högpassfilter) på 6x9:orna. Ett förslag är att köra subwoofern LPF 70Hz och neråt och 6x9orna 70hz och uppåt (HPF). Alltså bara ett förslag, man får testa sig fram.

    Sen ska du ställa "GAIN" på slutsteget också, börja med att dra den till 0. Vrid på stereons volymratt tills det låter kasst i 6x9orna (OBS du kan koppla ur subwoofern), sänk några steg tills det låter bra, öka sedan GAIN på slutsteget tills det låter illa, vrid då tillbaka lite grann.

Liknande ämnen

  1. Bas & slutsteg i 9-3 ss
    Av _fritte_ i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-10-30, 20:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •