Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Skillnad mellan 9000 2,3 170 hk och 225 hk ??

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 539

    Question Skillnad mellan 9000 2,3 170 hk och 225 hk ??

    Frågan gäller vilken skillnad det är hårdvarumässigt (i själva maskineriet) på motor med kring-utrustning?
    Antag att jag har en 170hk maskin från 96->98 och vill göra om den till en 225hk maskin - vilka modifieringar krävs?
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    624
    SAAB 93 TurboX -08
    SAAB 95 2.0t -09
    Tech2 med CANdi

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 539
    Citat Ursprungligen postat av agehall Visa inlägg
    Ok, räcker kopplingen för ett steg1? Vad är det för diam på svänghjul/lamell?
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    624
    Beror helt på hur du kör. Kör du som en idiot, så kan du nog få nästan vilken koppling som helst att ge upp. Kör du med hjärnan så tror jag orginal håller, men andra kan nog den biten bättre - jag har aldrig behövt fundera på det själv.
    SAAB 93 TurboX -08
    SAAB 95 2.0t -09
    Tech2 med CANdi

  5. #5
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 111
    1. Turboaggregat. Sitter ett Garret T25 i 170 och ett Mitsu 15T6 i 225.
    2. Magnetventil med slangpaket. Saknas i de allra flesta 170.
    3. Koppling. Om jag minns rätt så är det väl en storlek större koppling på 200/225 i jämförelse med 170.
    4. Programvara i boxen.


    Mitt tips skulle vara att skaffa ett steg 1 till 170hk vilket ger dig runt 220-230hk och så kör man så länge kopplingen håller.

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 539
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg


    Mitt tips skulle vara att skaffa ett steg 1 till 170hk vilket ger dig runt 220-230hk och så kör man så länge kopplingen håller.
    Bra idé - får väl börja med det.
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  7. #7
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 134
    Medlem#
    2555
    Ett normalt steg 1 höll förr i tiden 245hk och kopplingen pallade det.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  8. #8
    Helt original A.Chrs avatar
    Reg.datum
    dec 2012
    Inlägg
    563
    Medlem#
    8876
    Bollman sammanfattade det hela rätt bra.

    Håller med om tipset om steg 1. Kör med sådan programvara (245hk/380Nm) från känd leverantör i min (Med värmeplatta, MV satt original), och den går då rätt friskt.
    Åtminstone nog friskt för att hänga på bra mot en 9-3 SC 2.8T som fått samma gåva.

    Har inte heller några problem med kopplingen, rullat 1400 av totalt 11600 mil med steg 1.
    Senast redigerat av A.Chr den 2015-10-31 klockan 14:33.

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 539
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Ett normalt steg 1 höll förr i tiden 245hk och kopplingen pallade det.
    är det M**TUN vi pratar om?
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  10. #10
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 134
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av csan Visa inlägg
    är det M**TUN vi pratar om?
    Kommer faktiskt inte ihåg var mitt första trim kom ifrån.

    Men en normalt steg 1 finns nog hos väldigt många.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

Liknande ämnen

  1. Skillnad mellan 9000 2.3T/200 och Aero?
    Av Amazon66 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-11-03, 20:48
  2. Skillnad mellan 9000 cse 95-96?
    Av freddasaab i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-09-25, 14:46
  3. Skillnad på chassisättningen mellan 9000 CS och CSE?
    Av bart112 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-08-03, 09:56
  4. Utrustnings skillnad mellan 9000 cs och cse
    Av ^Mats^ i forum Allmänt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2004-11-21, 00:15
  5. Svar: 75
    Senaste inlägg: 2004-11-15, 23:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •