Frågan gäller vilken skillnad det är hårdvarumässigt (i själva maskineriet) på motor med kring-utrustning?
Antag att jag har en 170hk maskin från 96->98 och vill göra om den till en 225hk maskin - vilka modifieringar krävs?
Frågan gäller vilken skillnad det är hårdvarumässigt (i själva maskineriet) på motor med kring-utrustning?
Antag att jag har en 170hk maskin från 96->98 och vill göra om den till en 225hk maskin - vilka modifieringar krävs?
9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98
Typ det som visas i http://shop.speedparts.se/sv/prod/90...00-23-ltt-170/
SAAB 93 TurboX -08
SAAB 95 2.0t -09
Tech2 med CANdi
Beror helt på hur du kör. Kör du som en idiot, så kan du nog få nästan vilken koppling som helst att ge upp. Kör du med hjärnan så tror jag orginal håller, men andra kan nog den biten bättre - jag har aldrig behövt fundera på det själv.
SAAB 93 TurboX -08
SAAB 95 2.0t -09
Tech2 med CANdi
1. Turboaggregat. Sitter ett Garret T25 i 170 och ett Mitsu 15T6 i 225.
2. Magnetventil med slangpaket. Saknas i de allra flesta 170.
3. Koppling. Om jag minns rätt så är det väl en storlek större koppling på 200/225 i jämförelse med 170.
4. Programvara i boxen.
Mitt tips skulle vara att skaffa ett steg 1 till 170hk vilket ger dig runt 220-230hk och så kör man så länge kopplingen håller.
Ett normalt steg 1 höll förr i tiden 245hk och kopplingen pallade det.
http://www.garaget.org/rz
9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.
Bollman sammanfattade det hela rätt bra.
Håller med om tipset om steg 1. Kör med sådan programvara (245hk/380Nm) från känd leverantör i min (Med värmeplatta, MV satt original), och den går då rätt friskt.
Åtminstone nog friskt för att hänga på bra mot en 9-3 SC 2.8T som fått samma gåva.
Har inte heller några problem med kopplingen, rullat 1400 av totalt 11600 mil med steg 1.
Senast redigerat av A.Chr den 2015-10-31 klockan 14:33.
http://www.garaget.org/rz
9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.