Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Elproblem på Saab 90

  1. #1
    Sugmotor Xyph3rs avatar
    Reg.datum
    feb 2014
    Ort
    Götlaborg
    Inlägg
    90
    Medlem#
    -

    Elproblem på Saab 90

    Hejsan!

    När morsan kom på besök i helgen nämnde hon att vindrutetorkarna inte fungerade. Tydligen har de slutat att fungera då hon försökt köra dom med för mycket snö på rutan.
    Det varken regnade eller snöade, så jag bedömde det säkert att hon kunde åka hem.
    När hon bara hade en dryg mil kvar började batterilampan lysa, varvid hon parkerade bilen och fixade transport hem på annat vis.
    Tilläggas skall att även instrumentpanelen enligt hennes utsago levde rövare - temperaturmätaren visade till och från inget värde, för att sen hoppa upp igen.

    Jag tog en titt på bilen idag och bytte ut en av säkringarna som går till vindrutetorkarna (jag tror det var till vindrutetorkarna i alla fall) och testade, men såklart gick säkringen igen, och lustigt nog slutade varvräknaren att fungera efter ett tag, troligtvis i samband med att säkringen gick. Dock fungerade belysningen i instrumentpanelen.

    Eftersom vädret progressivt blev värre och det var mörkt ute bestämde jag mig för att låta bilen stå tills på lördag, då jag hoppas att det är ljust och lite bättre väder. Jag kunde inte köra den hem idag eftersom det snöade så förbaskat, och det blir lite svårt utan vindrutetorkare.

    Nåja, eftersom hon nämnde att batterilampan lyste bestämde jag mig för att också kolla batteriet utan motor igång, och med motor igång. Utan motor registrerade min multimeter dryga 12.5V, och med motor och lampor igång drygt 13.7V.
    Så, det verkar ju som att själva batteriet och generatorn fungerar som de skall i alla fall.

    Jag inser att själva torkarmotorn kan vara kaputt, men det jag inte förstår är varför det skulle påverka batterilampan och varvtalsmätaren på instrumentpanelen.

    Mitt första test till helgen blir att koppla ur torkarmotorn och se om säkringen går ändå.

    Finns det några kända fel jag borde leta efter, och var sitter eventuella jordpunkter jag borde kontrollera?
    Jag har en Haynes-bok, så jag har tillgång till elschema att kika på, men finns det något mer jag kan titta på för att försöka ringa in felorsaken?

    Nämnas skall väl också att jag varit med om att varvtalsmätaren och belysningen till instrumentpanelen har slutat att fungera till och från tidigare, men det var någon månad sedan.

    Så, det kanske är två problem, ett problem med någon jordpunkt eller skadat kablage, och ett problem med en dålig torkarmotor?

    Tacksam för all hjälp jag kan få

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Inte ovanligt på 99or att torkarna stejkar pga av att axeln där torkararmen sitter fast kärvar ihop.
    Gissar att det kan vara samma konstruktion på Saab 90

    Det som händer då är att när man startar torkarna så får motorn ström och den ligger kvar till torkarna är tillbaka i viloläget, kärvar det eller stannar av annan anledning så kommer motorn att jobba tills den löst uppgiften vilket då inte är möjligt och den slutar aldrig. En Elmotor som hindras drar dessutom mer ström av en som går lätt och därav går säkringen sönder.
    I ditt fall kanske den laddar dåligt eller så därför blev det dåligt med tillgänglig energi med spänningsfall som följd och att då mätare lever rövare.

    Om det är samma konstruktion så är det troligtvis länkage mellan motor och torkararmar som behöver bytas, det kan gå att smöja upp men det kärvar ofta igen.
    Komstruktionen består av aluminium och stål blandat vilket inte är lyckat.
    Då sitter torkar motorn framför handskfacket i motorrummet.
    Börja med att lossa elanslutningen till torkarmotorn och sätt i ny säkring och se till att batteriet är fräscht/startkablar och kontrollera att säkringen inte går igen samt att det övriga elektriska är normalt.
    På 99an kan man lossa en klamma över torkarmotorn samt utgående axel för att få bort den och när edn är lös återansluter man elanslutningen och provar igen.
    Surrar och går den så är det troligtvis länkaget. Med motorn loss kan man försiktigt dra i båda armarna för att hjälpa dem på traven och då skall de gå lätt viket de inte gör om det är fel på dem. Steg 1 blir då att lossa dem och lägga dem i blöt i diesel för att försöka få det att släppa.

    Och det gäller då om det är samma konstruktion som på 99an vilket är möjligt då frammen är en 99a
    Lycka till.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Steg 1 Slave_joes avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Vingåker
    Inlägg
    1 482
    Medlem#
    5254
    Hade samma problem med min 99a. Det räckte dock med att gå ut och "snurra" på säkringarna. instrumentet och torkarna gick på samma säkringar fick jag för mig då, för det var enda säkringen jag snurrade...
    Johan Brandt <-- Garaget.org
    Projekttråd
    STCS: #5254 SSK: #6777
    SAAB 9-3 Vector cab -07 SAAB 9-3 Griffin -12

  4. #4
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Snurrar man för mycket skaver man sönder dem och det är svårt att upptäcka när de sitter kvar med bli uppenbart när man lossar dem
    Dessa gamla säkringar tjänar på att bytas iblan då de ärgar lite.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  5. #5
    Steg 1 Slave_joes avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Vingåker
    Inlägg
    1 482
    Medlem#
    5254
    Haha, dom där gamla luriga säkringarna.
    Johan Brandt <-- Garaget.org
    Projekttråd
    STCS: #5254 SSK: #6777
    SAAB 9-3 Vector cab -07 SAAB 9-3 Griffin -12

  6. #6
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Kupéfläkten kan ju dra lite ström och då är det bra om de är hela och inte glappar så den har jag säkrat med en liten kattstrypare så att säkringen klämms fast ordentligt så det inte blir motstånd och fläkten trilskas, torkaren kan också må bra av det när problemet väl är löst.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  7. #7
    Sugmotor Xyph3rs avatar
    Reg.datum
    feb 2014
    Ort
    Götlaborg
    Inlägg
    90
    Medlem#
    -
    Uppdatering!

    Jag lyckades efter många om och men demontera torkarmotorn och testköra den frikopplat från själva torkararmarna, men den drog säkringen efter några sekunder ändå.

    Bifogar lite bilder för den som är intresserad.
    Nästa steg blir att försöka reparera torkarmotorn (vi får se om det ens går), misslyckas det blir det att leta reda på en bättre begagnad

    DSC_0083.jpg

    DSC_0084.jpg

    DSC_0085.jpg

    DSC_0087.jpg

  8. #8
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Så torkararmarna går lätt med motorn demonterad?

    Ser ut att vara samma modell som på 99or, den består av 2 delar, motor samt mekaningen med kugghjul och krafs.
    Lossa och lyft på locket du har på 4'e bilden och kika om det är något mekaniskt haveri.
    Du har ett större kugghjul där som wiren som går ut ur motorn är infäst i och det går att plocka isär en del utan problem.
    Och du kan ju även mäta mellan pinnarna på kontakten för att kontrollera lindningarna.
    En beggad borde gå att hitta från både 90 och 99or så länge de inte är för gamla.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  9. #9
    Sugmotor Xyph3rs avatar
    Reg.datum
    feb 2014
    Ort
    Götlaborg
    Inlägg
    90
    Medlem#
    -
    Då var saken undersökt!
    Torkarmotorn demonterades och undersöktes:
    DSC_0088.jpgDSC_0089.jpgDSC_0090.jpgDSC_0091.jpgDSC_0092.jpg

  10. #10
    Sugmotor Xyph3rs avatar
    Reg.datum
    feb 2014
    Ort
    Götlaborg
    Inlägg
    90
    Medlem#
    -
    Lite fler bilder:
    DSC_0093.jpgDSC_0094.jpgDSC_0095.jpgDSC_0096.jpg
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av Xyph3r den 2015-01-24 klockan 21:36.

  11. #11
    Sugmotor Xyph3rs avatar
    Reg.datum
    feb 2014
    Ort
    Götlaborg
    Inlägg
    90
    Medlem#
    -
    Och till slut själva elmotorn:
    DSC_0097.jpgDSC_0098.jpgDSC_0099.jpg

    Som synes är skiten kaputt.
    Det som har hänt är att det som sitter runt den roterande delen i huset har släppt och trasats sönder.

    Analys:
    Troligtvis har lasten varit så stor att magnetfältet har dragit loss statormagneterna från huset (troligtvis var de limmade) och sedan har de trasats sönder.

    Nåja, någon som behöver reservdelar?
    Senast redigerat av Xyph3r den 2015-01-24 klockan 21:57.

  12. #12
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Ja, Du!

    Bra att du hittat felet, nu återstår bara att hitta ersättare.
    Lycka till
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

Liknande ämnen

  1. [LÖST] NG9-3 -03 elproblem efter polvänt batteri
    Av Debbsson i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2013-11-03, 20:03
  2. Elproblem Saab 9-3 (säkringar går)
    Av TommyToo i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-10-02, 14:08
  3. elproblem saab 9-3-06
    Av matte77 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-02-16, 18:13
  4. Saab 9000 elproblem
    Av tobbe89 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-01-03, 18:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •