Hejsan!
När morsan kom på besök i helgen nämnde hon att vindrutetorkarna inte fungerade. Tydligen har de slutat att fungera då hon försökt köra dom med för mycket snö på rutan.
Det varken regnade eller snöade, så jag bedömde det säkert att hon kunde åka hem.
När hon bara hade en dryg mil kvar började batterilampan lysa, varvid hon parkerade bilen och fixade transport hem på annat vis.
Tilläggas skall att även instrumentpanelen enligt hennes utsago levde rövare - temperaturmätaren visade till och från inget värde, för att sen hoppa upp igen.
Jag tog en titt på bilen idag och bytte ut en av säkringarna som går till vindrutetorkarna (jag tror det var till vindrutetorkarna i alla fall) och testade, men såklart gick säkringen igen, och lustigt nog slutade varvräknaren att fungera efter ett tag, troligtvis i samband med att säkringen gick. Dock fungerade belysningen i instrumentpanelen.
Eftersom vädret progressivt blev värre och det var mörkt ute bestämde jag mig för att låta bilen stå tills på lördag, då jag hoppas att det är ljust och lite bättre väder. Jag kunde inte köra den hem idag eftersom det snöade så förbaskat, och det blir lite svårt utan vindrutetorkare.
Nåja, eftersom hon nämnde att batterilampan lyste bestämde jag mig för att också kolla batteriet utan motor igång, och med motor igång. Utan motor registrerade min multimeter dryga 12.5V, och med motor och lampor igång drygt 13.7V.
Så, det verkar ju som att själva batteriet och generatorn fungerar som de skall i alla fall.
Jag inser att själva torkarmotorn kan vara kaputt, men det jag inte förstår är varför det skulle påverka batterilampan och varvtalsmätaren på instrumentpanelen.
Mitt första test till helgen blir att koppla ur torkarmotorn och se om säkringen går ändå.
Finns det några kända fel jag borde leta efter, och var sitter eventuella jordpunkter jag borde kontrollera?
Jag har en Haynes-bok, så jag har tillgång till elschema att kika på, men finns det något mer jag kan titta på för att försöka ringa in felorsaken?
Nämnas skall väl också att jag varit med om att varvtalsmätaren och belysningen till instrumentpanelen har slutat att fungera till och från tidigare, men det var någon månad sedan.
Så, det kanske är två problem, ett problem med någon jordpunkt eller skadat kablage, och ett problem med en dålig torkarmotor?
Tacksam för all hjälp jag kan få