Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Ny NAS, behöver råd.

  1. #1

    Ny NAS, behöver råd.

    Hej!

    Har en NAS i huset en D-link 320 som säkert är 3 år och funkar utmärkt med bra fart.
    Men till den finns inga appar eller liknande som man kan använda när man är hemifrån och vill komma åt den.
    Jag kommer åt den från vart som helst via webbsida som är lite halvdålig. Det som stör mig är att jag inte kan streama filmer från Nas:en till mobilen när jag är ute och reser. Mobilen vill ladda ner hela filmen först och det är lite jobbigt när alla filmer är minst 10gb.
    Så jag vill ha en ny NAS dit jag egentligen bara kan flytta över mina 2 diskar på 3gb styck.
    Nån som har tips på nån med bra app?

  2. #2
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 069
    Medlem#
    1941
    Tvivlar på att du "bara kan flytta över HDDerna" till en annan. För många av de här NASen använder HDDerna även för OS (f/w). Qnap & Synology brukar vara trevliga produkter. Jag har själv kört med några olika Qnap sedan 2007.
    Senast redigerat av Fredrik / 1941 den 2015-01-19 klockan 11:45. Anledning: stavfel

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    333
    Jag kör en Qnap TS269L och är nöjd. Den har hdmi-utgång så du kan köra Chrome, XBMC osv direkt på TV:n. Taskigt med RAM men standardminnen passar. App till mobil och skapligt många färdiga paket att tanka ned och installera.

    - - - Uppdaterad - - -

    Håller du dig inom Qnap kan du flytta över diskarna till ett nytt nas, jag har testat inte särskilt troligt om diskarna kommer från en Dlink dock, precis som Fredrik/1941 skrev.

  4. #4
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 143
    Skall du förvara något viktigt på den eller bara sånt du kan undvara och det kraschar?
    En av anledningarna till att det på vissa NASar är lite minne är att det är minne av ECC typ och det vill man ha och helst i kombination med ett vettigt filsystem för att inte förlora data.
    Rippar du dina egna filmer och lägger på en NAS är detta mindre viktigt men inte om det är hela ditt livs egenproducerade film och fotosamling.
    För att agera NAS behövs egentligen inte speciellt vass processor eller mycket minne.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    624
    Ska man ha en NAS som man vågar anförtro något till så blir det så förbannat dyrt tycker jag, så det enda rimliga alternativet är att bygga en egen server och fylla med disk.

    Men det du frågar efter, låter inte riktigt som en NAS imho - det låter mer som något slags mediacenter med lite lagring. Jag skulle nog rekommendera att du separerar dessa - bygg en server för lagring (baserad på ZFS!) och fixa en mediaspelare med Plex så får du nog ungefär det du frågar om med bra prestanda.
    SAAB 93 TurboX -08
    SAAB 95 2.0t -09
    Tech2 med CANdi

  6. #6
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 143
    Citat Ursprungligen postat av agehall Visa inlägg
    Ska man ha en NAS som man vågar anförtro något till så blir det så förbannat dyrt tycker jag, så det enda rimliga alternativet är att bygga en egen server och fylla med disk.
    Ja, tyvärr så blir det dyrt oavsett om man köper rätt eller bygger själv.

    Citat Ursprungligen postat av agehall Visa inlägg
    Men det du frågar efter, låter inte riktigt som en NAS imho - det låter mer som något slags mediacenter med lite lagring. Jag skulle nog rekommendera att du separerar dessa - bygg en server för lagring (baserad på ZFS!) och fixa en mediaspelare med Plex så får du nog ungefär det du frågar om med bra prestanda.
    Lite därför mina frågor, vad skall lagras?

    ZFS i kombo med ECC och då blir det i7 eller Xeon och X99 moderkort och så ramlar priset iväg...
    Och BSD i någon variant för att göra det lite svårt.

    Annars kanske t.ex. en Synology DS414
    Prisjakt.nu är jättebra om du vet vad du är ute efter ungefär och så läser du omdämen, där skriver folk ibland vad de använder prylarna till.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    624
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    ZFS i kombo med ECC och då blir det i7 eller Xeon och X99 moderkort och så ramlar priset iväg...
    Och BSD i någon variant för att göra det lite svårt.
    Inte nödvändigtvis. Hitta en vettig gammal Xeon (ja, de drar ström, men funkar bra!) som tar DDR2-minnen. Handla sedan 32GB DDR2 EEC på Ebay och tryck i fullt med disk. Sedan har man en server som går som tåget för hemmabruk. Sedan behöver man inte köra BSD för att få ZFS. Givetvis vill man köra Solaris (helst Solaris 11 för att få kryptering, men OpenSolaris är helt ok) men om man inte är bekväm med det så är ZFS på Linux ganska produktionsdugligt numera, så jag skulle inte dra mig för att anförtro bittar till en sådan installation längre.

    Har själv en Solaris-ZFS i källaren som tuffar på fint och levererar 300MB/s läsprestanda från diskarna. Den är dock full nu, så jag behöver ta hem mitt 24-slot chassi så jag får in mer disk snart. Då är frågan om man inte ska ta och trycka i en modern I7, för annars så är risken att den inte orkar med längre...

    Och, viktigt, ska man köra ZFS så MÅSTE man ha en ZIL bestående av speglade SSD-diskar. Behövs inga stora SSD:er, ett par GB räcker gott, men det är jätteviktigt att man speglar dem så att man inte tappar sin ZIL under drift.
    SAAB 93 TurboX -08
    SAAB 95 2.0t -09
    Tech2 med CANdi

  8. #8
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 389
    Medlem#
    6935
    Vill ni ha ett NAS med ZFS men tycker BSD/Solaris/Linux är krångligt så prova FreeNAS eller NAS4Free.
    Enklare kan det inte bli, och båda varianterna funkar helt otroligt bra. Funkar på vanlig standard hårdvara så man kan ta sin gamla uttjänta stationära och trycka in så mycket disk man vill ha och vips så har du ett NAS som spöar det mesta.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

Liknande ämnen

  1. BBS CK, vad behöver jag mer?
    Av grenis i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2009-07-18, 23:57
  2. Behöver tips!!!
    Av mr_nitrous i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-07-15, 03:13
  3. Behöver råd....
    Av Zed82 i forum Allmänt
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2005-05-26, 20:59
  4. Ni med EPC, jag behöver hjälp...
    Av mågis i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-03-14, 01:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •