Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 39

Ämne: JT-system till 9-5 06-10

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2014
    Inlägg
    258

    JT-system till 9-5 06-10

    Funderat ganska länge över ett JT-system till min -08a men har inte kunnat bestämma mig om jag vill ha 3" från turbo eller en halvsats.
    Hur stor skillnad är det ljudmässigt egentligen? Drönar det för mycket i kupén med 3" från turbo?
    Är ganska säker på att jag vill ha 2 dämpare. Så långt har jag kommit hehe.. Bli hörselskadad under långa sträckor är inget alternativ.

    Om någon, som har 3" hela vägen eller en halvsats, hade kunnat bidra med någon videosnutt hade jag varit evigt tacksam

    mvh
    BioPowered Saab 9-5
    400 Hk /490 Nm
    1490mg/c 2008

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Om du är ute efter ett system som brölar mycket har du hittat rätt, 3" DP och racekat har man för man har mycket effekt i maskin, på en originalbil skulle jag aldrig motera det utan då nöja mig med halvsats eller Catback som en del kallar det.
    Vet inte riktigt varför du vill byta om du vill ha en tyst bil, då är det nog ett Hirsch system du skall ha och hittar du inget så finns alltid Ferrita.

    Vad som är störande är väldigt individuellt så där är det enda rätta att prova en bil med det systemet du tänkt dig.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2014
    Inlägg
    258
    Tanken är att jag ska gå upp en del i effekt!
    Sa aldrig att jag vill ha en tyst bil Jag vill bara kunna snacka med vännen som sitter bredvid utan att behöva skrika. Hirsch är för tyst, Ferrita är bättre men inget slår ljudet från ett JT enligt mig Har dock ingen erfarenhet om dem. Bara sätt x antal saabar glida förbi med JT. Har aldrig kunnat ta reda på om det har varit från turbo eller ej. Därför jag frågar er här
    BioPowered Saab 9-5
    400 Hk /490 Nm
    1490mg/c 2008

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    165
    På min 02a 9-3 Aero Steg 2 hade jag JT 3" halvsats på med 2st dämpare. Lät väldigt bra enligt mig. Helt Ok ljudnivå vid långsam körning och aldrig några problem på motorvägen eller att prata med folk i bilen. Aningen jobbigt ljud när man låg på 2an/3ans växel i branta backar. Lät väldigt härligt när man drog på dock. Blir nog till att investera i en till sådan halvsats till nya bilen!

    Men då är jag ju under 25 också. Mognare människor föredrar nog ett tystare system .

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2014
    Inlägg
    258
    Låter trevligt Bor relativt platt här i skåne så det ska nog inte vara något problem med branta backar!
    Men jag är fortfarande väldigt osäker på vad för sats jag ska införskaffa. Det borde väl bli ännu mer puttrande/knallande med 3" hela vägen med racekatt? Går ner på knä för lite grubbel. Hade verkligen viljat höra skillnaden på dessa två.
    BioPowered Saab 9-5
    400 Hk /490 Nm
    1490mg/c 2008

  6. #6
    Steg 1 Slave_joes avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Vingåker
    Inlägg
    1 480
    Medlem#
    5254
    3" downpipe och resten 2,5" rostfritt är ett bra alternativ. Man får bort dom avgaser man vill och det låter lagom.
    Johan Brandt <-- Garaget.org
    Projekttråd
    STCS: #5254 SSK: #6777
    SAAB 9-3 Vector cab -07 SAAB 9-3 Griffin -12

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Katrineholm/Sköldinge
    Inlägg
    150
    Det går få det låta lagom med 3" också, jag ville ha rostfritt då bilen är en brukis, å är allmänt trött på rostiga avgasystem.
    Så jag bygge ett eget med Simons grejjer, med två stora dämpare och det blev tyst å mullrigt utan resonans å annat störande som man får från JT systemen.
    Det är mer störande vägljud än motorljud när man bara kör i tex 90. men låter fint när man trycker på.
    9-5 Aero kombi-00 BioPower

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2014
    Inlägg
    258
    Problemet ligger väl i att jag inte har verktyg/plats till att bygga mitt eget. Annars hade jag gjort det. Är även inne på dubbla utblås vilket blir lite jobbigt (för mig) att pussla ihop.
    Går det inte att behandla JT med något som gör att det skyddar bättre mot rost?
    BioPowered Saab 9-5
    400 Hk /490 Nm
    1490mg/c 2008

  9. #9
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av kitqeb Visa inlägg
    Tanken är att jag ska gå upp en del i effekt!
    Vad innebär det för dig att gå upp endel i effekt?


    Annars gör en Feritta 3" DP med racekat & mellanrör, samt Simons 2,5" duplex 064-DH7 en fin ljudbild, som fungerar både till vardags & med lagom mos under huven.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2014
    Inlägg
    258
    250 i sommar och cirkus 300 till nästa. Behövs inget 3" till 250 kusar det vet jag. Vet inte ens om det är ett måste för 300 heller men det är mest för att få ett trevligt grubbel under det rullande projektet.

    Jag har inte råd till att testa mig fram, tyvärr. Så känner att jag vill veta ljudbilden (så fint som du benämnde det ) innan jag slänger ut en massa pengar. Annars låter "Feritta 3" DP med racekat & mellanrör, samt Simons 2,5" duplex 064-DH7" väldigt trevligt.
    BioPowered Saab 9-5
    400 Hk /490 Nm
    1490mg/c 2008

  11. #11
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Absolut inte nödvändigt med 3'' skorsten för 300hk. Har sett Saab'ar som bänkat 400hk med Ferritas 3'' -> 2,5''.

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2014
    Inlägg
    258
    Säkert, förvånar mig inte! Frågan är bara vad det blir för melodi och om det blir billigare
    BioPowered Saab 9-5
    400 Hk /490 Nm
    1490mg/c 2008

  13. #13
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Billigare? Nej, Ferrita har det finaste systemet på marknaden, tillverkat i rostfritt stål. Du får betala därefter. Ljudet är smakfullt sportigt, men inte bröligt.

    JT däremot är billigt, och kvaliteten därefter. Det brölar som en traktor ungefär.

  14. #14
    Steg 1 NPs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 313
    Medlem#
    1887
    kika på A-Alt (rakarör.o.se), rostfritt...
    Har funkat fint på de bilar jag hört/kört
    Pensionsfonden
    Saab 9-5 SC -06 / Saab 9-3T Cabriolet -99 / Porsche 997.1TT M6 / BMW 530d M -17 / BMW M135i -16

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2014
    Inlägg
    258
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Billigare? Nej, Ferrita har det finaste systemet på marknaden, tillverkat i rostfritt stål. Du får betala därefter. Ljudet är smakfullt sportigt, men inte bröligt.

    JT däremot är billigt, och kvaliteten därefter. Det brölar som en traktor ungefär.
    Ah, kan tänka mig det. Nordic använder väl sig av Ferrita också? Har jag för mig iaf. Får bli något sånt när jag har svårt för att bli av med alla mina pengar
    Kanske går att köra med svart värmetålig färg över hela systemet, som ett skydd då alltså? Passar ju till en röd bil Vet inte vilken traktor du har stött på..

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av NP Visa inlägg
    kika på A-Alt (rakarör.o.se), rostfritt...
    Har funkat fint på de bilar jag hört/kört

    Will do tack!

    edit: Vilken rörig hemsida
    Senast redigerat av kitqeb den 2015-01-19 klockan 22:00.
    BioPowered Saab 9-5
    400 Hk /490 Nm
    1490mg/c 2008

  16. #16
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    På en gammal OG900 GL -79 jag hade monterade jag på ett nytt avgassystem och likadant på min 99GL -83 och 900 rullade i många år utan att det rostade sönder och 99an har jag kvar och jag tror det var sommaren -06 som den fick nytt avgas och det är helt ännu.


    Det jag gjorde med båda systemen är att spraya dem invändigt med Turtle Roststopp (en primer) och likadant på utsidan, speciellt i skarvarna på ljuddämparna där det brukar rosta och därefter en vanlig silver täckfärg på sprayburk, samt att jag borrade ett hål i bakkant på lägsta punkten i varje ljuddämpare så att ev. kondens vatten kan rinna ut, ca 3-4mm stort. Pyser pittelite och de gamla gubbarna på bilprovningen nickar med ett leende för de har själva säker gjort så för att öka livslängden. Totalkostnad 2-300:- /system
    Borrandet kan de muttra över på en katalysator il eftersom de mäter bak och då får det inte läcka så om de är nitiska kan de säga att det läcker och mätning ej kan utföras så du kan skippa det om det känns fel men det funker fint på gammelbilar.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  17. #17
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    Borra ett litet hål för dränering, är ett gammalt mekaniker trix. Sätt en plåtskruv i hålet så blir det tätt vid SBP-kontroll.

    Jag sprayade mina JT som jag hade i unga år, med CRC alu hitemp. http://www.crcind.com/crc/CRCproduct...ALU%20HT%20AUT Det gjorde att de höll betydligt längre än out of the box. Men det var bara utvändigt. Hur löste du det invändig Herman?

  18. #18
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Plåtskruv va ju nästan för enkelt....

    Jag sprayade invändigt när delarna var lösa så gott det gick samtidigt som jag snurrade runt dem utifall det blev överskott.
    Samtidigt skall man kanske inte dränka in ullen, sunt förnuft brukar va bra.
    Och att få lite färg som helst hamnar i skarvarna i burken invändigt är ju bättre än inget alls i mitt resonemang.
    Har man långa delar eller delar som är besvärliga att spreya i kan man ju sätta tryckluften i samtidigt för att få lite drag genom rör och dämpare.

    Och värt att notera att att när det torkat ordentligt och man monterat det får man varmköra sansat och kanske köra 30min så det bränner fast och värsta lukten försvinner.
    Och ett tillägg, man bör tvätta systemet utvändigt med något som tar bort allt fett som brukar finnas på ett nytt system, t.ex. Aceton eller kemiskt ren bensin annars fäster det dåligt.
    Om man väljer värmebeständig färg är ju det upp till var och en och då kanske man skall skippa primern för den brukar inte vara specad för mer än dryga 100gr C.

    Ang. invändig lack så lackade man nya grenrör invändigt med värmebeständig färg för att få mindre blånering av kromet och det funkar ganska bra, applicerbart på motorcyklar och liknande.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    enköping
    Inlägg
    492
    Medlem#
    12744
    om du nu har behov för 3"dp och katt så kör på och sen ett 2,5" efter det hade jag på min og9-3 lät lagom å man blev inte lommhörd i 90 och massa resonanser polaren har 3" hela vägen på sin 9-5 å för min del är det på tok för mkt resonans i kupen för det men han gillar det är ju smak sak
    9-5 2.0t 08 biopower

  20. #20
    Problemet är väl att en radfyra inte låter så livat hur man än gör..
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

Liknande ämnen

  1. Tips på bra 3" system till 93 SC!
    Av Lerin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-09-05, 14:09
  2. Montera Amp 2 till AS1 system.
    Av MikkePikke i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-01-15, 14:44
  3. Effekt system till 9-5.
    Av bamsen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-09-16, 00:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •