Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Saab NG9-5 -11 Konstigt turboljud

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -

    Saab NG9-5 -11 Konstigt turboljud

    Hej!

    Ny medlem här och är inte direkt så motorkunnig utan håller mig till bilvård istället och låter professionella göra allt annat som behövs ordnas.

    Idag efter att ha tvättat bilen så hörde jag direkt efter att bilen började låta konstigt, eftersom det tog dryga 2h att tvätta den så hade väl arbetstempen sjunkit så då jobbar bilen såklart på högre varv vilket gjorde oljudet tydligt redan vid start, men så fort den kom i arbetstemperatur så krävs det att man gasar lite för att det ska låta vilket jag spelade in och länk finns nedan så ni själva kan avgöra.

    Ska poängteras att jag inte kör med högtryck i motorrummet, men undantaget idag var att jag körde med lägsta bar på högtryck under bilen, sedan att jag såg till att inte spruta rakt upp i motorrummet underifrån. I övrigt helt vanlig handtvätt.

    Har fått lite tips om t.ex luftläckage, kolla slangar som sitter på wastegate. Men min okunskap sätter nog lite stopp där för att börja leta och felsöka, men jag är dock öppen för förslag och alla tips tas emot. Tänkte eventuellt låta verkstad ta en titt men om ni har några tips och lite vägledningar om vart man ska ta en titt så tackar jag ödmjukast för alla instruktioner, ber dock om ursäkt för okunskapen men försöker lära mig sakta men säkert om allt därtill som kan vara bra att veta

    https://www.youtube.com/watch?v=yeWZ2-OIp8c

  2. #2
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    En visselpipa! Kan vara så att du har kommit åt någon slang med högtryckstvätten så den lossnat eller gått sönder. Följ alla slangar, och se om du hittar någon lös, eller trasig. Det är många fler slangar än bara den till wastegate, som du nämner, så följ ALLA.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    623
    Medlem#
    9614
    Om det inte är luftläcka låter det i mina öron som en spricka i turbinhuset. Klassiker...
    En helt vanlig 9-5 2.0t Linear 2006 steg 1.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 981
    Årsmodell 2011? Tidig 2011? Tidiga 2011 hade en serie med dåliga turboaggregat där axiallagerna gick ner sig.

  5. #5
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 466
    Medlem#
    5129
    Gazer, kan du utveckla det där lite?
    Gäller det även 2010.
    Har du något serie nummer, from alt. tom.
    Till mitt garage: Garaget

  6. #6
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Läs här TA291-1021
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Kan någon ladda upp den PDF på t.ex http://www.zippyshare.com, sidan är blockerad här ifrån.. "Åtkomst till webbsidan blockerades av ESET Endpoint. Webbsidan finns med på listan över webbsidor med potentiellt skadligt innehåll."

  8. #8
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 466
    Medlem#
    5129
    Om det blev rätt så ska den finnas här.
    http://www78.zippyshare.com/v/aX1DEGkT/file.html

    Som jag kan se det gäller det turbo till motorn A20DTR.
    Det gäller väl motorn 2,0 TTID
    Turbon artikel nummer: 55562590
    Till mitt garage: Garaget

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    AqGxq2E.jpg

    Idag skulle jag förbereda bilen inför verkstadsbesöket och första verkstaden som jag var hos som hade tid att snabbkika på bilen sa att så länge jag kör lugnt och fint utan att pressa bilen så kan jag använda bilen till och från jobbet tills dess att jag får tid hos min ordinarie verkstad och det är såklart imorrn. Men idag eskalerades problemet.. Motorlampan lyser och all kraft försvinner, ser värsta blåa molnen bakom mig och ringer verkstaden som säger att bilen måste bärgas. Så ja, återstår att se under morgondagen om dom vet exakt vad som kan ha gått snett. Men fick pressa försäkringsbolaget att bärga bilen till Gustavsberg från Akalla, jag har min stammis verkstad jag helst åker till Annars stod jag parkerad 200m från Hedin bil men dom hade en tid den 28 feb och det kändes inte så aktuellt för min del för att vara ärlig, hade ju samtidigt en tid inbokad hos min verkstad sedan tidigare vilket var planerat till imorgon.

    Som tur har man en bilgaranti som löper ut om ett halvår och även maskinskadeförsäkringen att falla sig tillbaka till om det lutar åt ett turbohavari, men surt som fan att detta händer nu

    Nåja, fick i alla fall en skön Saab 9-3 -99 att låna tills dess att jag får min tillbaka

  10. #10
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 466
    Medlem#
    5129
    Hoppas att det inte är något allvarligt.

    Ett annat alternativ på SAAB verkstad är den i Kungsängen.
    http://www.bilforum.biz/

    Men ebb har oxå goda omdömen.
    Till mitt garage: Garaget

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    EBB har hittat felet i alla fall: "Turboaxeln är glapp, Så vi har räknat på byte turbo. Har inte hittat något annat konstigt vid detta tillfälle."

    Så försäkringsbolaget ska bevilja kalkylen bara sedan byts turbon ut.

  12. #12
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Skönt att det blev upptäckt innan den rasade helt. Då slipper man alla följdskador, och att ta isär hela motorn för att leta efter metallskrot överallt. Blir mycket enklare och mer ekonomiskt när man tar tag i det innan det händer

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    107
    Medlem#
    -
    Sådär låter min helt nya portade 19t från Speedparts, dock betydligt mindre :s

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Skönt att det blev upptäckt innan den rasade helt. Då slipper man alla följdskador, och att ta isär hela motorn för att leta efter metallskrot överallt. Blir mycket enklare och mer ekonomiskt när man tar tag i det innan det händer
    Jo fast verkar ha smutsat ner avgassystemet en del, fast kom på att jag kommer ju inom 2-3 mån att byta ut det oavsett. Men dom skulle givetvis åtgärda om bilen ger ifrån sig felkoder (typ från katalysatorn). Blir nog bra det här tillslut, ser dock fram emot när avgassystemet är utbytt också, Hirsch here I come... Tog bara ett tag att hitta till XWD.

  15. #15
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Ja, precis. Katalysatorn kan ta stryk, men isåfall får du felkod så det är enkelt att hålla koll på.

Liknande ämnen

  1. Visslande turboljud 9-5 2,3t -00 Manuell
    Av CosmicAeroWagon i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-04-24, 13:28
  2. Turboljud??
    Av BalooBear i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-05-25, 11:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •