Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Hostar vid gaspådrag NG9-3 B284

  1. #1

    Hostar vid gaspådrag NG9-3 B284

    Hej allihopa!
    Har precis skaffat mig en bil enligt rubriken, motorn är alltså v6an. Är otroligt nöjd med mitt köp ,mycket bil för pengarna! Men idag började den tveka lite. Vid fullgas hostar den typ, och rycker! Är en automatare så vid kickdownen kommer det, om man gasar hårt endast, vill säga. Går lugnt och fint annars vid normal körning. Check engine tändes, så jag stannade men kunde enbart notera ett sorts klickande ljud vid insuget någonstans, vid torpedväggen. Vet ej om detta har något med det att göra. Stannar och tankar bilen full, och då var den istället svårstartad? När jag kom hem la jag av minuspolen och körde några mil och då tändes inte check engine lampan ,gasade inte särskilt hårt heller ska tilläggas.
    Någon som vet vad det kan vara?

    Mycket tacksam för svar och råd.

  2. #2
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 856
    Medlem#
    4458
    Misständningar? När byttes tändstiften? Det har varit en del problem med tändspolarna. Det kom väl en ny modell som ersatte den första som det var problem med?

    Sedan kan din bil inte vara en 05:a eftersom V6:an kom först 06. Däremot kan den vara uttagen sent 05, men det gör den inte till en 05:a för det.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  3. #3
    Fel av mig, klart det är en 06a!
    Kollade felkoder idag. Får inga värden ifrån mappsensorn, provade en annan mappsensor och då gick den fint ett tag, men sen verkar det som om den hamnar i limp home eller liknande igen. Laddar nästan inget! Kan det vara magnetventilen?

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 819
    Medlem#
    10069
    hål i någon tryckslang?
    1x Saab 9-3 Vector 2,0t SC -08 & Citroen c1 -09

  5. #5
    Jag tror inte det är tändning relaterat eller läckage av laddtryck. För den laddar på ordentligt innan den går in i limp home. Jag tror laddtrycket skenar, ska pröva med en annan magnetventil imorgon, det är tur systerns man har en Tx på vinterförvaring som man kan låna lite grejer ifrån och testa sig fram! kanske även kan vara wastegaten som kärvat fast?

  6. #6
    Efter att bytt magnetventil går bilen som en dröm igen!

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Rycker vid gaspådrag NG9-3 B284
    Av Injis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2020-08-25, 21:45
  2. [LÖST] 9-3OG hackar/hostar när den är varm
    Av Flygman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2017-08-31, 22:39
  3. Hostar i början av gaspådrag
    Av Svensson96 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-09-15, 00:40
  4. [LÖST] Hostar och rycker OG9-5
    Av TorbjörnÅ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-11-04, 20:37
  5. 9-5:an hostar svarta avgaser.
    Av 230vilda i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2011-11-19, 03:17

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •