Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 31

Ämne: Var köper ni sommardäck?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Lund
    Inlägg
    246

    Var köper ni sommardäck?

    Köper ni däck hos firma eller på nätet?

    Om på nätet, vilka sidor gäller det?

    Tackar

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    11937
    dackonline.se har jag kört tre gånger nu och är nöjd, sedan montering+balansering hos en IT-konsult med däckmaskin i garaget till sin villa... ;-)

    Innan man beställer från en näthandlare gäller det att ha kollat upp var man tänkte montera däcken och vad det kostar, besparingen på nätköp av däck kan snabbt ätas upp av monteringskostnaden. Dessutom kan priset variera stort mellan olika däckmodeller och dimensioner - bara för att däckonline är halva priset mot din lokala däckfirma på ett visst däck så kan ändå däckfirman vara billigare på ett annat däck.

    Så bäst är att bestämma vilket däck du vill ha i vilken dimension, sedan ringa och surfa runt och kolla var det är billigast.
    Senast redigerat av jellybear den 2015-01-16 klockan 10:48.

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171
    Vill hissa en varningsflagga för sättet att köpa däck på nätet och montering av en annan part, även om det är en däckonlineparnter. Jag fick däck som var orunda för ett par år sen (Michelindäck). Hade jag köpt däck och montering av en (och samma) firma så hade jag enkelt kunnat reklamera. Som det var nu så hade en reklamation inneburit att betala för att ta av däcket. Stå utan däck medan jag skickar tillbaka däcket till leverantören, sen betala för montering igen. Eftersom även kvalitetsdäck kan vara orunda och kräva balansering, så är man lite "kräsen" map vibrationer så anser jag det vara bättre att köpa och betala lite extra för att kunna reklamera funktionen hos däcket och inte ha två olika parter för däck och montering.

    Nästa gång jag köpte däck så gick jag till en däckonlinepartner med en lapp i handen vad däckonline tog för ett visst däck jag ville ha, köpte däck och montering av dem och däcket kostade i princip samma som om jag själv köpt på nätet och låtit dem montera det. Och då har man full garanti på "hela" jobbet.

    Har man tillgång till utrustning och egen kompetens att balansera kan det ju vara annorlunda hur man prioriterar, men även nätköp och returer kan vara jobbigt.
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 495
    Medlem#
    6973
    Balansering krävs ju jämt. Vad menar du med "Eftersom även kvalitetsdäck kan vara orunda och kräva balansering".

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003
    Man kan inte balansera bort en oval form på ett däck. Balanseringen handlar om att utjämna viktskillnader.
    Fredrik J

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    296
    Jag köper mina däck "både på nätet och lokalt". Eller nja, snarare så att Molway.com som jag handlar däck av inte ligger allt för långt från mig, så jag kör dit och får däcken monterade trots att de har samma pris på webben och i butik. Har köpt fyra uppsättningar däck och skall köpa en femte av dem nu snart till sommarbilen, och allting har funkat suveränt hittills.
    Kör nuförtiden en S(AAB)koda Octavia -20
    Tidigare: NG9-3 SC Aero -07, NG900 2.3 -96 (Åkt OG900 & 9000 i barndomen)

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J Visa inlägg
    Man kan inte balansera bort en oval form på ett däck. Balanseringen handlar om att utjämna viktskillnader.
    Jo, det var slarvigt uttryckt, helt riktigt att orunda hjul inte går att balansera bort, möjligen kompensera om fälgen har en viss ovalitet... Men det är nog svårt... Jag har även varit med om däck som krävt extremt mycket vikter, så det GÅR att balansera så maskinen visar 0 men jag tror att dynamiskt kan man ändå få problem med vibrationer i dessa fall... Plus att däcken kan vara olika hårda radiellt, tror det finns de som balanserar/kontrollerar däcken med en maskin där en rulle trycker mot däcket och känner av ev kraftskillnad.

    Nu tror jag inte alla däcksskuttar sitter på dylika maskiner (snarare tvärt om), men får man ett däck som ger vibrationer så kan man iallafall be om att handlaren byter just det däcket till ett bättre (som kräver mindre vikter, eller som inte är orunt, har "plattor" eller iallafall tar loss däcket och roterar det lite på fälgen och ser om problemen blir mindre...

    Sen handlar det förstås om var däcket sitter och hur känslig bilen är för obalans och orunda hjul...

    Googlade och hittade denna ganska informativa skrift om balansering.... http://www.drf.se/Filer/BALANSERING-MontDackrep.pdf

    Att tänka på är också att fälgar där man inte kan fästa vikter på fälgbanans ytterkant (många alu fälgar) gör att balanseringsvikterna på fälgens ena sida får sättas närmare centrum, vilket jag upplevt som att det blir mycket svårare att balansera och går åt mer vikter... (jag har bara balanserat däck på hobbynivå).

    Tillbaka till topic, så, du bör kunna få nästan lika bra pris på en lokal däckfirma som på nätet, och det KAN vara värt det om du har otur med att få ett däck som kräver mycket vikter, är orunt eller ger variationer i radial/bärkraft.
    Senast redigerat av risig9000 den 2015-01-16 klockan 14:13.
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  8. #8
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    Helt riktigt att man får mer vikt ju närmare fälgens mittlinje/centrum vikterna monteras.


    Detta är en av de få balanseringsmaskinerna som kan hantera vägtryck. Tyvärr allt annat än gratis. 150.000-200.000kr +moms
    http://www.hunter.com/balancer/roadforce/

    Dynamisk-balansering med matchning mellan fälg & däck kan minska vikterna ganska rejält.

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003
    Visst kan man ha otur och få trasiga grejor men risken att få problem är ju större om man köper lågprisdäck än om man köper etablerade premiumdäck.
    Fredrik J

  10. #10
    Överdriver ni inte riskerna litegrann nu..? Jag har köpt en jävla massa däck genom åren, både franska och budget och aldrig fått nåt som inte gått att balansera.

  11. #11
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481
    Köper bra mina däck online sen har jag en fd kollega som kör verkstad på fritiden så får det ordnat där.

    De "vanliga" däckverkstäderna här i stan är inte intresserade av privatkunder, var i akut behov av 2st 16" däck en gång, fick ett par Falken däck (som däckonline tog ca 800kr/st för), monterat och klart hos däckfirman 3800kr blev slutsumman, de tog tom 100kr för att byta innerdelen på ventilen, vilket brukar vara gratis, sen repade de båda fälgarna men tyckte att det gjorde ju inget för bilen var ju äldre än 5 år.

    Ett sånt sätt att behandla kunder funkar ju bara på företagsbilar och liknande där firman betalar och ingen ser varken kostnaden eller slutresultatet.

    Har nog köpt runt 15 uppsättningar däck de senaste 10 åren och har aldrig fått ett däck som jag behövt reklamera.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  12. #12
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 120
    The net is da shit!!!

    Nä, köper bara online nu för tiden. Men med egen omläggningsmaskin och balanseringsmaskin ute i garaget så ser jag inga anledningar till att sponsra däckfirmorna någe mer.
    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Hässleholm
    Inlägg
    7
    Köpte online en gång, fick ett helsike att hitta någon firma som ville montera det tills jag väl hittade en mindre firma som gjorde det några mil bort.
    Sedan dess köper jag alla mina däck där. Har blivit många uppsättningar däck han sålt till mig nu för att inte ha varit en k*k och vägrat montera däck köpta på annat ställe.

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798
    Jag beställde sommardäck (19") på nätet förra året. Beställde med leverans till däckverkstaden där man kunde betala för monteringen direkt (540 kr för fyra däck, inkl. ventiler). Jag hörde även med en annan däckfirma, de ville ha 1800 kr för enbart montering om man kom med egna däck och drygt 2000 kr mer om man köpte både däck och montering.

  15. #15
    Grundladd delofsons avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Barkarby
    Inlägg
    475
    Medlem#
    10056
    Jag köpte senast online, skruvat tror jag det var. Leverans tog 48h, sen tog jag däcken till barndomsvännens farsa som jobbar på en Meca-verkstad. Kosta mig en kaffelängd att få av gamla gummit, på med nya, balanserat och monterat på bil. Alltid bra med vänner
    SAAB 900 SE 2,0i MY96 *Såld*
    SAAB 9-5 S Kombi 2.0t MY01 *Såld*
    SAAB 9-5 SE Sedan 2.3t MY00 *Såld*
    SAAB 9-3 VectorActive SC 1,8t BP MY08 Nordic Steg1 | Subaru Forester XS 2019

  16. #16
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171
    Har man tillgång och kunskap att fixa arbetet själv funkar väl nätet bra, det jag vill lyfta fram är att OM nåt strular så har man 2 olika leverantörer. Kan man inte montera däcken själv så tar de bra betalt för att göra detta för att ta tillbaka lite av att de förlorat att sälja däcket. Samtidigt så är min uppfattning att de som är däckonline partners eller liknande kan ta hem däcken själva till NÄSTAN samma pris som på nätet, och totalpriset blir ~ samma, bara det att man då har EN och samma leverantör för hela bytet vilket är att föredra.

    Hur vanligt det är med problem vet jag inte.
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  17. #17
    Jag använder den lokala däcknasaren sedan -08 och använder deras däckhotell och dom ger samma eller lägre priser mot däckonline m.m
    Har fått reklamera 1 sommardäck pga av bula på sidan (Michelin Pilot Sport 3) och vinterdäcken (Hakapelita7) har kopiöst med vikter :-)

    Så visst är det även fel på premium däck


    Det här allternativet fungerar för mig då jag slipper fippla med däcken själv och all reklamation sköts exemplariskt + att jag får nytvätta fälgar när dom skiftar.

  18. #18
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J Visa inlägg
    Visst kan man ha otur och få trasiga grejor men risken att få problem är ju större om man köper lågprisdäck än om man köper etablerade premiumdäck.
    Det påståendet stöds inte so far i den här tråden...
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003
    Citat Ursprungligen postat av kingback Visa inlägg
    Det påståendet stöds inte so far i den här tråden...
    Du menar att du saknar vittnesmål om dåliga lågprisdäck?

    Angående lika bra erbjudanden hos däckfirma så beror det kanske på vilka dimensioner man behöver.
    Fredrik J

  20. #20
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J Visa inlägg
    Du menar att du saknar vittnesmål om dåliga lågprisdäck?
    Det var väl bara lite lustigt att dom enda exemplen på defekta däck i den här tråden drabbat märket som väl är mest premium av alla.. Fattar väl jag åxå att det bara är en slump.

    Därmot har jag kört billiga budgetdäck i flera år och tusentals mil utan några som helst problem. Att tillverka runda däck är inte rocket science nuförtiden, ligger väl inom förmågan hos tex kinesiska tillverkare.

Liknande ämnen

  1. Sommardäck!
    Av SirMacke i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2011-11-06, 00:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •