Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Det kryllar av NEVS-saabar?

  1. #1
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937

    Det kryllar av NEVS-saabar?

    För skojs skull kollade jag om att det gick att köpa någon NEVS-saab. Döm av min förvåning när det fanns hela 18 sådana på bytbil.com

    http://www.bytbil.com/bilar/sokresul...A_!?Brand=Saab

    Hur många NEVS-saabar hann det göras egentligen (för linan står väl still)?

  2. #2
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 243
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  3. #3
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 561
    Medlem#
    8163
    De allra flesta verkar vara provkörningsbilar/visningsbilar hos de handlare som åtog sig att sälja NEVS
    /Johan

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937
    Se där! Då det alltså så mycket som 7% av alla NEVS-bilar som är ute i hallarna. Tyder onekligen på ett ganska begränsat intresse för bilmodellen...

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Blekinge
    Inlägg
    220
    Med rätt pris så finns det alltid en köpare.
    Såldes 4-5 st på kvd just före jul. Runt 190 + inropsavgift har jag för mig.

    /M
    9-3 Aero 02
    9-5 Aero 06

  6. #6
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 120
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Se där! Då det alltså så mycket som 7% av alla NEVS-bilar som är ute i hallarna. Tyder onekligen på ett ganska begränsat intresse för bilmodellen...
    Och alla bilhandlare är väl inte med på Bytbil.com eller???

    Och isf tyder väl det på ett starkt intresse för modellen. 7% som INTE vill ha den, medans 93% ÄLSKAR den och inte vill göra sig av med den... Så skulle jag kunna tolka det, om det fanns någon som helst relevans i siffrorna...

    Gonatt!
    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    296
    Läste att 31 av de 264 NEVS-bilarna såldes till privatkunder. Ledsamt att de räknade med 1000 stycken sålda, men bara sålde ca en fjärdedel.
    Länk: http://www.aftonbladet.se/motorista/...cle20114572.ab
    Kör nuförtiden en S(AAB)koda Octavia -20
    Tidigare: NG9-3 SC Aero -07, NG900 2.3 -96 (Åkt OG900 & 9000 i barndomen)

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176
    Ja, ledsamt är det men kanske inte så speciellt konstigt med tanke på alla konstigheter som hänt runt SAAB.

    Det tyder ju snarare på att människor i bilhandlartankar i allmänhet gör en sund analys och ett aktivt val av bilmärke innan dom hystar ut flera hundratusen av sina surt förvärvade pengar.

    Per L

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av Procedomani Visa inlägg
    Och alla bilhandlare är väl inte med på Bytbil.com eller???
    Och isf tyder väl det på ett starkt intresse för modellen. 7% som INTE vill ha den, medans 93% ÄLSKAR den och inte vill göra sig av med den... Så skulle jag kunna tolka det, om det fanns någon som helst relevans i siffrorna...
    Nej, alla handlare (men många) är inte med på bytbil.com - dessutom saknas privatpersoner. Men det ger ändå en ganska bra känsla om man jämför med andra modeller:

    Det finns ju ca 4,5 miljoner personbilar i trafik (ytterligare ca 1 miljon avställda) och 84000 bilar till salu på bytbil, vilket motsvarar mindre än 2% av bilparken.
    Då kan kanske vissa hävda att det är ont om äldre bilar på bytbil.com så att den jämförelsen inte är relevant. Men ta då V70 av årsmodell 2013, där finns 436st till salu på bytbil och drygt 20000 reggade det året - det blir 2.2%.

    Så i mina ögon låter 7% som en hög siffra (jämfört med andra modeller) vilket tyder på ett större intresse att sälja än att köpa en NEVS-saab.

    Citat Ursprungligen postat av Per L Visa inlägg
    Det tyder ju snarare på att människor i bilhandlartankar i allmänhet gör en sund analys och ett aktivt val av bilmärke innan dom hystar ut flera hundratusen av sina surt förvärvade pengar.
    Jo, även med saab-hjärta är det svårt att betala nästan 300k för en 12 år gammal sedan i mellanklassen som drar 8,7L/100km.
    Senast redigerat av jellybear den 2015-01-16 klockan 13:58.

  10. #10
    Har stol/speglar inget minne på nevs-varianten? Ser inga 1,2,3,M knappar på förarstolen...

  11. #11
    Steg 1 MicEEs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 980
    Medlem#
    7042
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Jo, även med saab-hjärta är det svårt att betala nästan 300k för en 12 år gammal sedan i mellanklassen som drar 8,7L/100km.

    Det kan vara bland det mest korrekta som någonsin skrivits...
    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014
    Citat Ursprungligen postat av ime95mos Visa inlägg
    Har stol/speglar inget minne på nevs-varianten? Ser inga 1,2,3,M knappar på förarstolen...
    Man använder ju en Volvostol. Kanske blev det problem att få till dessa funktioner i en fristående stol?
    Fredrik J

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    1 053
    Medlem#
    7998
    *Ursäkta en idiot*

    Nu har jag inte hängt med ang. Nevs/Saab men varför kan eller får dom inte tillverka NG9-5 Sedan/Kombi, 9-4 osv.?

    Spyker fick ju..

  14. #14
    Håller med... Det är ju rocket-science! ;-)

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J Visa inlägg
    Man använder ju en Volvostol. Kanske blev det problem att få till dessa funktioner i en fristående stol?

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014
    Citat Ursprungligen postat av ime95mos Visa inlägg
    Håller med... Det är ju rocket-science! ;-)
    Nej men kanske svårt att fixa. Volvos minnesfunktion kanske inte till 100% sitter i stolen.... Kanske finns det mer elektronik. NEVS 9-3 är lite av ett plockihop. En del material man hade i förråd sen konkursen och en del annat man ersatt lite snabbt och lätt. Stolarna hör till kategori två. T,ex, baksätet till kategori ett...
    Fredrik J

  16. #16
    Jag trodde inte att det var så mycket plockihop över den bilen...

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014
    Citat Ursprungligen postat av ime95mos Visa inlägg
    Jag trodde inte att det var så mycket plockihop över den bilen...
    Vad trodde du det var då?
    Det var väl tur dom inte byggde fler. Det måste ju gått på ett par miljoner per exemplar...
    Fredrik J

  18. #18
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 266
    Medlem#
    6770
    Att det blev endast 264 st sålda NEVS 2014 är väl inte så konstigt. Bilarna såldes bara i Sverige och NEVS satsade på sedaner!!! Lika smarta polare som GM's ledning tycker jag. Varför inte satsa på kombi i landet är det säljs 99% kombi. Då hade 1000 bilar sålts slut på en gång. Med sån intelligent marknadsinsikt i ledningen så hade NEVS kört på fortfarande utan avbrott.

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014
    Citat Ursprungligen postat av benny900 Visa inlägg
    Att det blev endast 264 st sålda NEVS 2014 är väl inte så konstigt. Bilarna såldes bara i Sverige och NEVS satsade på sedaner!!! Lika smarta polare som GM's ledning tycker jag. Varför inte satsa på kombi i landet är det säljs 99% kombi. Då hade 1000 bilar sålts slut på en gång. Med sån intelligent marknadsinsikt i ledningen så hade NEVS kört på fortfarande utan avbrott.
    Man fick bara sälja 1000 bilar då 9-3 inte uppfyller en rad lagkrav som gäller idag. Dessutom skulle ett högre produktionstakt drivit företaget i bankrutt mycket fortare. Man gick back flera hundra tusen på varje bil. Syftet var väl aldrig att sprida ut bilar på stan? Det var i det närmaste en bieffekt. Man ville hålla fabriken igång. Eller nått...
    Fredrik J

  20. #20
    Lite mer välbyggt.. Tur man inte beställde en sån.. bevare mig väl..

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J Visa inlägg
    Vad trodde du det var då?
    Det var väl tur dom inte byggde fler. Det måste ju gått på ett par miljoner per exemplar...

Liknande ämnen

  1. Svar: 2693
    Senaste inlägg: 2024-03-05, 02:31
  2. Har NEVS kvar "premiumleverantörer"?
    Av turbo4ever i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-01-04, 22:38
  3. Läckt bild på NEVS kommande 9-3
    Av Mangon i forum Allmänt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2013-07-13, 14:14
  4. NEVS elbil
    Av janke1 i forum Allmänt
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2013-04-17, 14:30
  5. Två små Saabar.
    Av Flipman i forum Allmänt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-12-08, 15:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •