Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: CD växlare 9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2015
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -

    CD växlare 9-5

    Jag har en CD-växlare i min 95a. Kassetten ska göras tillgänglig när man för undan skyddslocket, men inget händer när jag gör det. Vet någon om och i så fall hur man får loss kassetten? På cd-växlaren står nr 4711255.
    Tacksam för hjälp och tips!

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 468
    Medlem#
    11937
    Jag höll på att skriva ett svar som gäller på min årsmodell (04), sedan insåg jag att 4711255 är artnr på CD-magasinet/kassetten (inte hela CD-spelaren) för årsmodell 99-02. Då vet jag inte hur man gör.

    M.a.o. hade det underlättat om du specat årsmodell på din bil!

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2015
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Jag höll på att skriva ett svar som gäller på min årsmodell (04), sedan insåg jag att 4711255 är artnr på CD-magasinet/kassetten (inte hela CD-spelaren) för årsmodell 99-02. Då vet jag inte hur man gör.

    M.a.o. hade det underlättat om du specat årsmodell på din bil!
    Det är en -07a.
    Jag har ett navigationssystem på bilen som cd-växlaren sitter ihop med. Navigationen ligger på en DVD-skiva som enbart kan läsas framme vid panelen. Vill jag sedan samtidigt lyssna på en cd-skiva går inte detta då jag bara har ett fack för cd/dvd vid panelen.
    Senast redigerat av pehr den 2015-01-15 klockan 14:40. Anledning: tillägg

  4. #4
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    När du drar skyddet åt sidan på växlaren skall kassetten hoppa upp en bit så du kan dra ut den. Av din beskrivning så händer alltså inget när du gör så? Du kan inte få tag i kassetten? Du kan inte trycka ner den heller?
    Vad händer om du väljer CDX i navigationen?

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2015
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Nej, ingenting händer när jag drar skyddet åt sidan. Jag kan inte trycka ner kassetten mer, ej heller dra upp den. Den sitter med fjädrar som går att vicka lite fram och tillbaka på, även upp någon cm, med klämskador på fingrarna som följd. Får dock inte upp kassetten på något sätt.
    CDX i navigationen så spelar den aktuell cd-skiva som sitter i där fram. Finns ingen cd inmatad där kommer ett felmeddelande om att ingen cd-skiva finns i.

  6. #6
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 165
    Man brukar ju även i huvudenheten se hur många skivor som är laddade, antar att du ser 0
    Nu har jag CDX i -05'an och den interna 6-skivors i -07'an då den senare inte har Navi.

    Har det någonsin fungerat eller har du nyss köpt bilen?
    Tar för givet att du läst bilens bruksanvisning!


    Välkommen till STCS förresten
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2015
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Man brukar ju även i huvudenheten se hur många skivor som är laddade, antar att du ser 0
    Nu har jag CDX i -05'an och den interna 6-skivors i -07'an då den senare inte har Navi.

    Har det någonsin fungerat eller har du nyss köpt bilen?
    Tar för givet att du läst bilens bruksanvisning!


    Välkommen till STCS förresten
    Vet ej om det någonsin har fungerat då jag köpte den beg. i höstas. Har läst bruksanvisningen många gånger, men den hjälper mig inte.
    Tackar

  8. #8
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 165
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Jag höll på att skriva ett svar som gäller på min årsmodell (04), sedan insåg jag att 4711255 är artnr på CD-magasinet/kassetten (inte hela CD-spelaren) för årsmodell 99-02. Då vet jag inte hur man gör.
    4711255 är magasinet för 1998 - 2010 men är nummer ändrat på samtliga till 400110235, dvs beställer man en som reservdel är det det senare numret som gäller.
    Detta gäller både OG9-5 och OG9-3

    Kontrollerat säkring 9?
    Den är till Växlaren, prova annars och ta ur den när radion är igång och sätt i den och samtidigt som du har en assistent som lyssnar på om växlaren låter något alls, de brukar börja kolla efter skivor efter strömavbrott.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2015
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Tyvärr hände ingenting när jag drog ut säkring 9 heller. Har du fler bra tips?

  10. #10
    Det kan väl vara så att utmatningsmekanismen har gått åt skogen? Då är det bara att plocka ur den och se om det går att göra något det..

  11. #11
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 890
    CD-veksleren har faktisk en sperre som låser den når bilen er "larmad". Jeg har ennå ikke funnet ut hvordan dette skjer, men så er det også en velger på den ene kortsiden av veksleren, der det kan velges horisontal (H) eller vertikal (V) plassering. Sjekk at den står i posisjon "V".
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  12. #12
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 165
    Citat Ursprungligen postat av Norrbagge Visa inlägg
    CD-veksleren har faktisk en sperre som låser den når bilen er "larmad". Jeg har ennå ikke funnet ut hvordan dette skjer
    Intressant! Hur kom du på det? Blivit inlåst i bagaget...

    Får läsa lite och se om jag kan hitta fler tips.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2015
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Jag skulle vilja montera loss växlaren för att kunna kolla efter dessa spärrar och utmatningsmekanism, men jag ser inga skruvar/spärrar nånstans. Vet någon hur och var den sitter fast? Jag har min växlare i bagageutrymmet på vänster sida

  14. #14
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 165
    I WIS står det att "CD-växlaren är låst under tiden bilen är larmad", hur den låses står däremot inte och jag provade att larma bilem med bakluckan öppen och sedan mata ur magasinet och det gick utan problem så frågan vad de menar med "låses" och beskrivningen är samma på -05 och -07.

    Som jag skrev i post #6 så skulle du kika i huvudenheten när du tryckt på SRC knappen om du kan se om skivor är laddade eller inte när du valt CD/CDX

    När man startar huvudenheten väcks växlaren via bussen, det kan också vara detta som inte fungerar.

    Återkommer med info om hur man demonterar om du vill ha det.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  15. #15
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 890
    Det er stor forskjell på hvordan veksleren demonteres i en SC sammenlignet med en SS, og jeg kan ikke se du har fortalt oss hva du har. Tar en utgangspunkt i SS er det så enkelt som å løsne 2 skruer nede på hver kortside og koble fra kontakten. Er det derimot en SC det her her tale om, skal det i følge WIS demonteres en god del for å komme til veksleren, så du får si fra.

    I fall veksleren skal byttes ut må den skilles med Tech 2 om den skal brukes i annen bil.

    Når veksleren er ute, sjekker du posisjonen til velgeren for horisontal - eller vertikal montering, samt om om rødmerkede transportskuer på kortsidene er montert ut (i fall veksleren skulle være skiftet ut uten at dette er gjort).

    Sperren ifm. alarmen vil du ikke finne, da denne nok går som en bus-melding, men en ev. mekanisk feil ifm. utmatningsmekanismen blir jo kanskje lettere å påvise.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  16. #16
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 165
    Anvisningar för Sedan resp. Kombi
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Höganäs
    Inlägg
    782
    Medlem#
    4900
    på en lös cd växlare anslöt jag + till röd kabel och - till svart
    Drog locket åt sidan och fick ut kassetten..
    När man ansluter sladdarna hör man hur den börjar "ladda" skivor...
    Min Svarta 9-5 AERO -00 http://www.garaget.org/?car=26131

  18. #18
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 165
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Kontrollerat säkring 9?
    Den är till Växlaren, prova annars och ta ur den när radion är igång och sätt i den och samtidigt som du har en assistent som lyssnar på om växlaren låter något alls, de brukar börja kolla efter skivor efter strömavbrott.
    Citat Ursprungligen postat av marasp Visa inlägg
    på en lös cd växlare anslöt jag + till röd kabel och - till svart
    Drog locket åt sidan och fick ut kassetten..
    När man ansluter sladdarna hör man hur den börjar "ladda" skivor...
    Det var ju det jag skrev ovan om du läst hela tråden och har har provat och inget hörs från växlaren. Fler förslag?
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Höganäs
    Inlägg
    782
    Medlem#
    4900
    Förlåt!
    men man behöver inte ha tråkig attityd för att man försöker hjälpa till!
    Ja jag hade läst hela tråden.
    Ville bara förtydliga och ge fler förslag till hjälp!

    Fler förslag:
    Om det nu inte hörs något när man dragit/satt tillbaka säkring nr 9..
    Då saknas det kanske ström fram till växlaren?
    Är kablaget anslutet?
    Finns det ström i kablaget?(röd )
    Därför kan det kanske vara bra att koppla ur växlaren helt och ansluta +12V så att man ser om den reagerar...
    Det behövs ju ingen databuss för att få ur kassetten..
    Jag har en växlare på tradera lägg ett bud på den?
    Har du själv något förslag?
    Växlaren jag har i min SC -00 kopplade jag in själv sen fick en TECHII skilja/gifta in den
    För den var inte skild från förra bilen så då behövdes det chassi nr läggas in i min bil först...
    Men första gången jag anslöt( innan TECHII gjordes) hörde man hur den laddade skivor och den hann spela 2Sek av en låt innan den låstes.
    Dock så kunde jag plocka ur/i magasinet ändå..

    Lycka till med felsökningen!

    1 användare gillar detta inlägg


    Min Svarta 9-5 AERO -00 http://www.garaget.org/?car=26131

  20. #20
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 165
    Om det är problem med att den inte är skild så borde huvudenheten indikera detta.
    Och jo, det kan nog behövas bussanslutning för att få ur kasseten då enheten låses när bilen larmas
    Exakt hur låset fungerar vet jag dock inte. Men det kan vara som du skriver

    Jag skulle nog tipsa TS om att ta kontakt med föregående ägare av bilen, då kanske det klarnar betydligt.
    Och det är inte mening att trampa på dina tår marasp, men det är inte ovanligt att folk hoppar in en tråd utan att ha läst hela och ger svar som redan givits
    Ha en trevlig kväll
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

Liknande ämnen

  1. CD-växlare 9-5
    Av Timez i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-03-21, 01:19
  2. Cd-växlare 9-3 ss
    Av Gorix i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-01-03, 20:20
  3. CD-växlare?
    Av Felten i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-09-22, 12:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •