Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Missljud framvagn NG9-3 -04

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2015
    Inlägg
    44
    Medlem#
    -

    Missljud framvagn NG9-3 -04

    Hej, har två olika missljud från framvagnen på min 9-3a.

    Problem 1 - knackande ljud ojämnheter

    Detta har jag haft sen jag köpte den i somras. Ett lätt typ knackande ljud när man kör över ojämnheter, typ brunslock, om man kör på grusväg med typ grovt singel hörs det väldigt väl, det glappar också tydligt i ratten när man kör på sådant underlag. Nu i vintertid när man kör på typ räfflad vägbana som inte är hyvlad är det riktigt illa.

    Haft den inne på verkstad för kontroll av framvagn, byttes ett krängningshämmarstag v.f. men problem kvarstod. Besiktigade bilen i december men inte någon anmärkning (trodde de skulle anmärka på det). Hade den inne på kontroll nu i januari igen, men hittade inget. Verkstaden fann ett glapp i styrväxeln, men kunde inte avgöra om det var det som orsakade ljudet eller om det ev. var stötdämpare.

    -> Problem kvarstår - vilket är drygt, vill ha en tyst bil!

    Har dock senaste veckan fått ett 'värre' problem?!


    Problem 2 - klonkande ljud vid svängning

    Ett mer klonkande ljud (mer utdraget) - låter typ som ett ljud som kunnat transporterats genom vatten (om det nu säger någon något). Kommer från höger sida, troligen fram. Låter när man svänger väldigt mycket. Körde motorväg i söndags då låter det ingenting. Tycker inte riktigt att det har å göra med gaspådrag eller inte, utan enbart när man svänger. Det låter även när man bara gör utslag på ratten utan fart (står stilla).


    Någon som har några ideér på vad det kan vara för fel?

    Tack på förhand!

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    973
    Brustna fjädrar fram ska ju tydligen vara standardfel på ng9-3. Det skulle väl iof verkstaden upptäckt men, har du kollat det?

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    31
    Medlem#
    -
    Problem 2

    Topplagringen på fjäderbenet. Har samma på min. Ska ta det när jag monterar de nya fjädrarna
    9-3 SC TTiD4 -11 Steg 1
    9-3 SC 1,8t -06 Steg 1
    9-5 Aero 420hk 560nm

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2015
    Inlägg
    44
    Medlem#
    -
    Jag har inte kollat fjädrarna, men det borde väl verkstaden upptäckt.
    Funderar på att byta både genomslagsstopp, stödlager samt axiallager.
    Någon kille sa att det inte var lönt för de skulle paja inom någon månad igen, är det så illa?
    Jag läste lite om detta och det tycks som att även problem 1 kan vara relaterat till detta, så känns lika bra och byta då jag haft resten av framvagnen genomgången.
    Köper man från speedparts landar det på 1232:- för rubbet.
    Är det läge att byta fjädrar med? Såvitt jag förstått måste man riva halva framvagnen i alla fall och dessutom göra en framvagnsinställning sen.

    Vad tror ni arbetskostnaden landar för på bägge sidor? Läste det skulle vara lite lättare på NG än OG iaf..

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 477
    Jag tycker att det är läge att byta fjädrar samtidigt. En fjäder som bara är delvis av vid nedre varvet kan låta mycket och varierande beroende på belastning och temperatur. Jag hade det felet på og9-3. Besiktningen hittade det inte. Fjädrar är förbrukningsvara på alla moderna (= tunga) bilar.

    Han som påstår att det pajar inom någon månad igen har förmodligen misslyckats med att byta hjullager. Gör man fel när ett hjullager pressas i så skadas lagret och låter snart illa igen. Svårt att misslyckas med stödlager och axiallager på det sättet.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2015
    Inlägg
    44
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Jag tycker att det är läge att byta fjädrar samtidigt. En fjäder som bara är delvis av vid nedre varvet kan låta mycket och varierande beroende på belastning och temperatur. Jag hade det felet på og9-3. Besiktningen hittade det inte. Fjädrar är förbrukningsvara på alla moderna (= tunga) bilar.

    Han som påstår att det pajar inom någon månad igen har förmodligen misslyckats med att byta hjullager. Gör man fel när ett hjullager pressas i så skadas lagret och låter snart illa igen. Svårt att misslyckas med stödlager och axiallager på det sättet.
    Tack TCarlsson! Det blir byte av fjädrar med. Verkar som sagt vara sportfjädrar så jag köper nog ett par OE från speedparts tror jag.

    Vet du om både standard och sportfjädrarna var lite benägna att gå sönder?
    Tror det blir byte av alla dessa komponenter: 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 från http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-...-fjadrar/fram/ tror du om det? Har begärt in en offertförfrågan på jobbet från en lokal verkstad så får se vad det landar på med hjulinställning.
    Senast redigerat av cforsberg den 2015-01-31 klockan 12:14.

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 477
    Jag har ingen aning om det är någon skillnad på standard och sportfjädrar när det gäller benägenheten att gå sönder? Min erfarenhet av detta inskränker sig till min og9-3 aero. Min nyare 9-3 har inte börjat krångla med framvagnen ännu men efter 9 år och drygt 8000 mil så är det väl snart dags.

    Troligen behöver du inte byta genomslagsgummin och damasker men det är ju inte så stor merkostnad så det kanske inte är så mycket att snåla på. Du har inte möjlighet att göra jobbet själv och spara de pengarna? Framvagnen på ng9-3 verkar vara mycket mer lättmekad än og9-3. Förutom vanliga verktyg så behöver du fjäderspännare. Biltemas för 149 kr funkar bra http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bi...re-2-st-19256/

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2015
    Inlägg
    44
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Jag har ingen aning om det är någon skillnad på standard och sportfjädrar när det gäller benägenheten att gå sönder? Min erfarenhet av detta inskränker sig till min og9-3 aero. Min nyare 9-3 har inte börjat krångla med framvagnen ännu men efter 9 år och drygt 8000 mil så är det väl snart dags.

    Troligen behöver du inte byta genomslagsgummin och damasker men det är ju inte så stor merkostnad så det kanske inte är så mycket att snåla på. Du har inte möjlighet att göra jobbet själv och spara de pengarna? Framvagnen på ng9-3 verkar vara mycket mer lättmekad än og9-3. Förutom vanliga verktyg så behöver du fjäderspännare. Biltemas för 149 kr funkar bra http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bi...re-2-st-19256/
    Oj bara 8'000mil? Vad är det för modell? Min hade gått 17'500 i somras, nu är det över 19'000 så du får väl höra om pot. framtidsproblem från mig då . Jag ligger nämligen och veckopendlar mellan Skåne och Halland och även gjort några resor till Västernorrland där jag är uppvuxen.

    Nej jag tror eg. inte heller det, men som du konstaterar är det ju någon hundring å hellre att det håller än att man måste göra om framförallt en framvagnsinställning om någon månad.

    Jo också läst att NG skall vara snällare på den fronten, hade det varit sommar och jag varit ledig kanske jag gjort det för kul. Nu har jag varken tillgång till garage och tror nog att jag skulle gå ganska +/- 0 att jobba den tiden.. Nu provar jag gärna meka men har väldigt begränsad kunskap - får alltid läsa in mig på allt som skall göras. Men tack för tipset
    Senast redigerat av cforsberg den 2015-01-31 klockan 14:13.

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 477
    Det är en 9-3 SS Aero 2005 som är uttagen 2006-01. Otrimmad och skapligt välbevarad. Den låga fronten har funkat som snöplog några gånger och de vanliga stenskotten. Bara delskinn, jag saknar inredningen från min og9-3, skinnet i den nya är någon billig variant som inte är i närheten av känslan i den gamla. AS2 ljudanläggningen är ingen höjdare. Framförallt bromsar och väghållningen är mycket bättre i den nyare jämfört med og9-3. Motorkaraktären är lite bättre och den drar trots det ca 10% mindre. Jag har stor nytta av antispinn då vi har en knepig infart i backe.

    Jo utan garage så är det ju inte att fundera på att meka själv den här årstiden annars så finns ju all kunskap och goda råd som man behöver både här och på en del andra forum. Jag kommer nog aldrig att köpa en ny och oprövad bilmodell. Det är alltid lika kul när folk jämför sin osannolikt låga dieselförbrukning på den nyköpta bilen att flika in frågan hur mycket värdeminskningen blir per mil.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2015
    Inlägg
    44
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Det är en 9-3 SS Aero 2005 som är uttagen 2006-01. Otrimmad och skapligt välbevarad. Den låga fronten har funkat som snöplog några gånger och de vanliga stenskotten. Bara delskinn, jag saknar inredningen från min og9-3, skinnet i den nya är någon billig variant som inte är i närheten av känslan i den gamla. AS2 ljudanläggningen är ingen höjdare. Framförallt bromsar och väghållningen är mycket bättre i den nyare jämfört med og9-3. Motorkaraktären är lite bättre och den drar trots det ca 10% mindre. Jag har stor nytta av antispinn då vi har en knepig infart i backe.

    Jo utan garage så är det ju inte att fundera på att meka själv den här årstiden annars så finns ju all kunskap och goda råd som man behöver både här och på en del andra forum. Jag kommer nog aldrig att köpa en ny och oprövad bilmodell. Det är alltid lika kul när folk jämför sin osannolikt låga dieselförbrukning på den nyköpta bilen att flika in frågan hur mycket värdeminskningen blir per mil.
    Låter som en fin bil. Jag ångrar lite nu att jag ej köpte en Aero, framförallt för att jag tycker motorkaraktären på 2,0t är ganska tråkig och inte passande för en sportig SAAB. Ev. blir det Maptun Steg 1 snart. Du har ju Aeron, men jag känner att bromsarna på Vectorn gärna hade fått varit ännu kraftigare - inte dåliga, men jag hade gärna haft en dimension upp.
    Som sagt hade jag gjort om allt hade jag köpt en Aero från -05/-06 för då var väl dessutom ESP standard.

    Haha exakt. Nu har jag fått en offert om 2300:- (för bägge sidor) för byte av alla ovanstående komponenter utom dämpare för ej tänkt byta dom, är det dumt?
    I priset ingår även framvagnsinställning, alla komponenter har jag redan köpt från Speedparts, så enbart jobb.
    SAAB 9-3 SS MY04 Vector

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2015
    Inlägg
    44
    Medlem#
    -
    UPDATE:

    Nu är framfjädrar bytt samt topplager samt axiallager, genomslagsstopp, nya bälgar samt mellanläggsskydd för fjädern.

    Både problem ovan är borta vad jag kan höra. Svårt och säga vad som beror på vad dock.
    Jag kanske kan tycka att problem 1 är kvar ibland, i stora gupp etc.
    Verkstaden jag haft inne hos tidigare som ej kunnat lokalisera det hela, sa då att det kanske kunde vara växelföraren som det fanns ett glapp i samt ev. stötdämparen.

    Har inga planer på att byta dessa just nu iaf.

    Skulle jag gissa så hade det kanske räckt att byta stödlagringarna (topplagret), men jag var osäker på om Problem 2 berodde bara på det.
    Lite stabilare blev den iaf med nya fjädrar - det känns (19'000 mil)! Tvätta den igår och det märks att det kanske är lite mer utrymme i hjulhusen med.
    Framvagnsinställningen gjorde allt också lite bättre. Kalaset landade på drygt 6k (1,8k fjädrar, 1,8k lager o annat, 2,3k arbete).
    Senast redigerat av cforsberg den 2015-02-26 klockan 13:36.
    SAAB 9-3 SS MY04 Vector

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2015
    Inlägg
    44
    Medlem#
    -
    Problem 1 är nog kvar nu efter ett tags körande.

    Så frågan är väl om det är:

    Stötdämpare, krängningshämmarbussning eller växelföraren som jävlas..
    SAAB 9-3 SS MY04 Vector

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Missljud framvagn NG9-3
    Av alexas i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2024-05-27, 14:59
  2. Missljud i framvagn NG9-3 TTiD
    Av Macke3 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2016-01-29, 12:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •