Hej, har två olika missljud från framvagnen på min 9-3a.
Problem 1 - knackande ljud ojämnheter
Detta har jag haft sen jag köpte den i somras. Ett lätt typ knackande ljud när man kör över ojämnheter, typ brunslock, om man kör på grusväg med typ grovt singel hörs det väldigt väl, det glappar också tydligt i ratten när man kör på sådant underlag. Nu i vintertid när man kör på typ räfflad vägbana som inte är hyvlad är det riktigt illa.
Haft den inne på verkstad för kontroll av framvagn, byttes ett krängningshämmarstag v.f. men problem kvarstod. Besiktigade bilen i december men inte någon anmärkning (trodde de skulle anmärka på det). Hade den inne på kontroll nu i januari igen, men hittade inget. Verkstaden fann ett glapp i styrväxeln, men kunde inte avgöra om det var det som orsakade ljudet eller om det ev. var stötdämpare.
-> Problem kvarstår - vilket är drygt, vill ha en tyst bil!
Har dock senaste veckan fått ett 'värre' problem?!
Problem 2 - klonkande ljud vid svängning
Ett mer klonkande ljud (mer utdraget) - låter typ som ett ljud som kunnat transporterats genom vatten (om det nu säger någon något). Kommer från höger sida, troligen fram. Låter när man svänger väldigt mycket. Körde motorväg i söndags då låter det ingenting. Tycker inte riktigt att det har å göra med gaspådrag eller inte, utan enbart när man svänger. Det låter även när man bara gör utslag på ratten utan fart (står stilla).
Någon som har några ideér på vad det kan vara för fel?
Tack på förhand!