Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 34

Ämne: Termostat tackar för sig?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Lund
    Inlägg
    246

    Termostat tackar för sig?

    Gäller NG900 med B204 motor. Uppskrämd till 240 hk (om det spelar roll)

    Körde till jobb på 47km, då ser tempmätaren ut såhär:
    http://forum.saabturboclub.com/attac...1&d=1421305543

    Efter cirka 30 sek på tomgång så kryper den upp som det brukar vara:
    http://forum.saabturboclub.com/attac...1&d=1421305543

    Kollar med OBD, denna visar såhär:
    http://forum.saabturboclub.com/attac...1&d=1421305543

    Med andra ord så skiljer det 2 grader, men är inte 72-74 grader låg temp?

    Tackar
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    • Filtyp: jpg 72.jpg (32,0 KB, 69 visningar)
    • Filtyp: jpg 74.jpg (31,6 KB, 63 visningar)
    • Filtyp: jpg obd.jpg (65,0 KB, 63 visningar)
    Senast redigerat av RSC den 2015-01-15 klockan 23:46.

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 495
    Medlem#
    6973
    Byt termostat. Köp original så slipper du byta snart igen.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163
    Jo, det är lågt. Vad är det för bil och motor? På Saabs egna motorer (B2*4, B2*5) sitter det 89-graders termostater.
    /Johan

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Lund
    Inlägg
    246
    Citat Ursprungligen postat av JSN Visa inlägg
    Jo, det är lågt. Vad är det för bil och motor? På Saabs egna motorer (B2*4, B2*5) sitter det 89-graders termostater.
    /Johan
    Det glömde jag skriva! :/
    NG900, B204.

    Om nu 74 grader är för kallt, varför visar den normal temp då?

  5. #5
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 888
    Det KAN komme av at skala for temperaturmåleren er programmert med fem "brytpunkter" for visning av temperaturen. Den er altså ikke lineær med den temperatur som sensoren til enhver tid har. Ett brytpunkt er ved 50°C, der målernåla da (programmert) går ut av blått felt, og et annet er ved 80°C der den går til til horisontal posisjon.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Lund
    Inlägg
    246
    Hade koll på värme via OBD hela vägen hem, gick aldrig över 74 grader.

  7. #7
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Pendlar den? Då ser du du att den jobbar.
    Fast den borde gå upp till ca 90 innan den sjunker igen (temp. är såklart beroende på vilken temp den är märkt med)

    BYT!
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Lund
    Inlägg
    246
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Pendlar den? Då ser du du att den jobbar.
    Fast den borde gå upp till ca 90 innan den sjunker igen (temp. är såklart beroende på vilken temp den är märkt med)

    BYT!
    Drog på max värme i kupén med max fläkt, då gick tempen ner till 68 grader.
    Mätaren går till horisontalläge om man kör i stan, men sjunker direkt då
    men kör landsväg.

  9. #9
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg

    BYT!
    Se ovan.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Lund
    Inlägg
    246
    Hur många grader ska det vara?

    Yes ska byta, men vette tusan om jag klarar det själv, verkstad vill nog ha 1000kr för jobbet?!
    Är det vanligt kranvatten man ska hälla tillbaka, då det lär rinna ut en del.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2014
    Inlägg
    144
    Medlem#
    -
    Jag bytte min..fruktansvärt trångt och bökigt,enklaste är att kopla bort tryckröret och lite vid spjällhuset så du får mer plats mot torpedväggen(inn mot kupeen) den sitter lite halvlustigt till och du behöver en 13 och en 10 nyckel och en forlängare så du kan skruva friare (mycket i vägen) jag tömde ut allt via pluggen där nere och trodde jag kunde använde det sen..Belive me det fossade ut även om vi tömde alt! Så ha 4liter glykol i rätt färg+vatten..Jag glömde glykol och fick köpa det efter en dag med KUN vatten..bra det var +gradigt sen tömde jag väl 2-3 liter av vattnet och fyllde med glykol (typ 50/50ish)men det ser du när du håller påbökigt som sagt och du måste välja men har du väl krablat en gång vet du hur,annars lämnar du ju in igjen(om du har otur) och fortfarande inte vet hur

    Kan ge dig en bättre guide om du vilhade inte mitt kamera med mig annars kunde jag gjort en steg för steg med bilder

  12. #12
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163
    Citat Ursprungligen postat av JSN Visa inlägg
    Jo, det är lågt. Vad är det för bil och motor? På Saabs egna motorer (B2*4, B2*5) sitter det 89-graders termostater.
    /Johan
    Citat Ursprungligen postat av RSC Visa inlägg
    Hur många grader ska det vara?

    Yes ska byta, men vette tusan om jag klarar det själv, verkstad vill nog ha 1000kr för jobbet?!
    Är det vanligt kranvatten man ska hälla tillbaka, då det lär rinna ut en del.
    Se ovan.
    Köp original! Pirater, såsom Mekonomen-termostater, kränglar väääldigt ofta
    /Johan

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Lund
    Inlägg
    246
    Citat Ursprungligen postat av JSN Visa inlägg
    Se ovan.
    Köp original! Pirater, såsom Mekonomen-termostater, kränglar väääldigt ofta
    /Johan
    Yupp blir original, så håller den i 20 år till

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av killerkenny Visa inlägg
    Jag bytte min..fruktansvärt trångt och bökigt,enklaste är att kopla bort tryckröret och lite vid spjällhuset så du får mer plats mot torpedväggen(inn mot kupeen) den sitter lite halvlustigt till och du behöver en 13 och en 10 nyckel och en forlängare så du kan skruva friare (mycket i vägen) jag tömde ut allt via pluggen där nere och trodde jag kunde använde det sen..Belive me det fossade ut även om vi tömde alt! Så ha 4liter glykol i rätt färg+vatten..Jag glömde glykol och fick köpa det efter en dag med KUN vatten..bra det var +gradigt sen tömde jag väl 2-3 liter av vattnet och fyllde med glykol (typ 50/50ish)men det ser du när du håller påbökigt som sagt och du måste välja men har du väl krablat en gång vet du hur,annars lämnar du ju in igjen(om du har otur) och fortfarande inte vet hur

    Kan ge dig en bättre guide om du vilhade inte mitt kamera med mig annars kunde jag gjort en steg för steg med bilder
    Tackar, får fråga runt på verkstäder vad de tar för byte, för ska jag yta så blir det till våren, fryser bara av fingrarna då.

  14. #14
    Jag bytte termostat (Biltema) på min 9-5:a idag -99. Den betedde sig precis som TS dito. Visaren stod bara aningen under vågrätt. Öppnade redan vid 70° (enligt opensid) trots att det stod 89° på termostaten. Pendlade mellan 68° och 71° under körning för att fungera på tomgång och stiga till 99° då kylfläktarna startar och kyler ner till 95°. Jag trodde själv inte först att det var termostaten för visaren gick bara ner lite grann från vågrätt läge men då jag öppnade sid i förrgår så blev jag varse om den riktiga temperaturen.

    Termostater hitintills som felat för mig har alltid lagt av helt och varit öppna men inte denna gången. Och som någon annan skriver så är inte mätaren linjär för då skulle visaren stått mycket längre ner när termostaten felade. Bytte idag med visst besvär till en 88° och nu fungerar allt. Trångt är det men det går genom att ta loss lite annat först och med rätt verktyg!

    Ps: 4,2° temperatur är fullt tillräckligt för att meka bil utomhus!
    Senast redigerat av Bosse99 den 2015-01-17 klockan 21:08.

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798
    Det är lite trångt att byta termostat men inte särskilt svårt. Jag lade ett sittunderlag på motorn, sedan låg jag på detta då jag bytte, då var det ganska enkelt att nå termostaten.

    Köp en original termostat, och passa på och byt kylvätskan samtidigt om det inte är gjort nyligen. Saab tar strax över 200 kr för en femliters dunk med kylarvätska som spädes 50:50 - det räcker till ett byte och lite till. Avjonat vatten är bäst, men det fungerar förstås även med vanligt vatten. Man kan även passa på att skölja ur kylsystemet om man har tillgång till en vattenslang där man håller på, man brukar kunna få ut lite gammal rost och skit när man spolar det.

    Tänk på att hålet på termostaten ska vara uppåt vid montering.

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Lund
    Inlägg
    246
    Citat Ursprungligen postat av killerkenny Visa inlägg
    Jag bytte min..fruktansvärt trångt och bökigt,enklaste är att kopla bort tryckröret och lite vid spjällhuset så du får mer plats mot torpedväggen(inn mot kupeen) den sitter lite halvlustigt till och du behöver en 13 och en 10 nyckel och en forlängare så du kan skruva friare (mycket i vägen) jag tömde ut allt via pluggen där nere och trodde jag kunde använde det sen..Belive me det fossade ut även om vi tömde alt! Så ha 4liter glykol i rätt färg+vatten..Jag glömde glykol och fick köpa det efter en dag med KUN vatten..bra det var +gradigt sen tömde jag väl 2-3 liter av vattnet och fyllde med glykol (typ 50/50ish)men det ser du när du håller påbökigt som sagt och du måste välja men har du väl krablat en gång vet du hur,annars lämnar du ju in igjen(om du har otur) och fortfarande inte vet hur

    Kan ge dig en bättre guide om du vilhade inte mitt kamera med mig annars kunde jag gjort en steg för steg med bilder

    Guide mottages gärna!
    Frågade runt på verkstäder, de tar allt mellan 800-1000kr, känns lite väl mycket då man klara av det för halva priset.

  17. #17
    Jag ska också byta på min 9-5a... Kanske kan ansluta någonstans o hjälpas åt.. ;-)

  18. #18
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Det där gör man med kall motor och sitter uppe på...

    Men ett gäng olika 10 och 13 nycklar och sen bara vika undan huset, krångla inte mer än så.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    359
    Tänkte ge mig på ett byte snart också.

    Bisarr sak dock. När mätaren hamnade på kl 9 - 9-15 när jag kört själv i maklig takt på E20 ca 120-130 har bilen dragit 0,69 enl SID. Med en passagerare à ca 57 kg och mätaren på 8:30-8:45 samma sträcka och hastighet har den dragit 0,78 enl SID. Kan det göra sån rackarns skillnad, och vad gör det för oljekvaliten isf?

    Tänkte nog försöka byta vakumslangar till EVAP samtidigt och uppgradera VV också. När man liksom håller på. Kan man byta dessa grejor på gatan med en domkraft och pallbockar eller är det bättre att hitta en GDS?
    Saab 9-5 Aero SC MY02

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Lund
    Inlägg
    246
    Citat Ursprungligen postat av ime95mos Visa inlägg
    Jag ska också byta på min 9-5a... Kanske kan ansluta någonstans o hjälpas åt.. ;-)
    Är du en fena på att skruva? Vore tråkigt att ha två bilar ståendes utan kylarvätska och ingen kommer någonstans

Liknande ämnen

  1. (LÖST)Hjälp! Remlängd 9-5 2,0t M-04 utan AC (TACKAR)
    Av StenssonH i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-01-06, 20:15
  2. el+termostat fel?
    Av Uppenberg i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-12-26, 17:17
  3. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-03-09, 18:58
  4. Termostat
    Av jaycee i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-09-04, 09:02
  5. Tackar Allihopa
    Av rickard_pz i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-01-09, 12:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •