Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Köra Farsta-Åkersberga en fre morgon

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310

    Köra Farsta-Åkersberga en fre morgon

    Hej
    Skall på begravning i Åkersberga en fre kl 10.00. Länge sedan jag körde genom stan i rusningen. Tänkte köra Klarastrandsleden. Hur ser det ut? Rullar det? Vilken tidsåtgång ( vid Haga norra lär det väl släppa).

    Vore det inte för äldre släktingar som skall med skulle jag ta tåget. Sthlm och speciellt Essingeleden börjar bli påfrestande trafikmässigt :-(

    Mvh H-M
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    Det finns tyvärr inget bra svar på din fråga. Restiden varierar väldigt mycket från dag till dag. Jag kör 3-4 dagar i veckan från Huddinge till Kista. Start 5:30 och framme kl 6. Har kollegor som kör från Nacka och Älta, de försöker åka senast 6:30 och då tar det oftast 40-50 minuter. För varje 5 minuter senare man åker så tilltar köerna vid den tiden. Från Skogås 7:30 till Kista tar ofta 1,5 timme. Jag skulle gissa att du absolut bör åka före 7 för att vara rimligt säker på att hinna. Det kan ju funka att starta kl 8 men det är ganska stor risk att du inte kommer i tid.

    Det är ju bättre att tillbringa en timme på ett fik i närheten av målet än i bilkaoset och komma fram väldigt stressad i bästa fall i tid. Fredag morgon är dock bättre än övriga dagar, värst är måndagar.

    Mitt bästa tips är att ladda ner appen Waze i en Androidtelefon. Lägg in målets address. Starta appen några morgnar och studera vilken färdväg Waze föreslår och vilken tidsåtgång den uppskattar beroende på starttid. Waze försöker hitta alternativa vägar när det kör ihop sig. Den har sparat mig mycket tid. Håll noga koll på vädret. Snöar det natten innan eller fryser på vägarna kan kl 7 vara väl sent att åka.

  3. #3
    Sugmotor andy9041s avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    93
    Medlem#
    8701
    Som redan nämnts, fredagar är bättre än andra dagar. Många som inte jobbar/jobbar hemma fredagar. Skulle tro att det är bäst att köra genom stan om trängselskatt x 2 är ok? Hur Nynäsvägen från farsta in till stan ser ut vet jag dock ej, men väl inne på centralbron skulle jag troligtvis ta Klara tunnel - Sveavägen och ut via Roslagstull istället för Klara strand.

    E4 Norrut släpper mycket riktigt efter Eugenia upp mot Haga. Brukar vara ganska tjockt hela Essingeleden innan dess.

    Lycka till

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310
    Tack! Lite som jag misstänkte. Inte roligt med så mkt köer när man har en tid att passa. Trängselskatt förstås ok dessutom är det ingen brådska hem så då kan man ta Essingeleden. Tål att tänkas på. Partiet Sveavägen -Roslagstull kan jag tänka mig är en rätt trång sektor också. Kan nog ta 30 min bara det. Lutar nog åt Roslagsbana eller åka i och ställa bilen vid typ Universitet kvällen innan och kliva av där .. Är rätt behändigt med bil vid olika transporter mellan kyrka och maten efter.

    ps tack för tips om Waze men även väglag. Klart att det spelar in ganska mkt speciellt om det kommit tung snö
    Senast redigerat av H-M den 2015-01-15 klockan 15:24.
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    Om du har möjlighet så använd Waze under resan (öva helst före Åkersbergaresan). Waze samlar in position och hastighet från alla aktiva användare och beräknar tidsåtgången för alternativa färdvägar. När någon väg korkar igen så försöker Waze föreslå bättre alternativ. Det fungerar oftast väldigt bra.

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310
    Två veckor kvar. Sitter just och bekantar mig med Waze. Verkar bra.

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310
    Undrar hur mkt man kan lita på Waze. Skulle jag starta nu 08.00 skulle jag vara där på 49 min...Klara strandsleden och sedan förbi Ulriksdal och fram till Stocksund. Låter extremt snabbt.

    Tillägg: kollar trafikkamerorna. Är det redan sportlov? Nästan tomt på bilar. Waze hade rätt. Kanske bättre starta vid 8-tiden?
    Senast redigerat av H-M den 2015-01-16 klockan 09:18.

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937
    Waze har ju köpts upp av google så funktionaliteten finns även inbakad i Google maps numer. Det den gör är att logga hur fort andra användare kör på valda sträckor och rapporterar sedan tillbaka det. Bockar du för "trafik" i google maps får du ju olika färger på gatorna som visar hur bra/dåligt trafiken flyter. Funkar bra tycker jag, enda haken är att det är viss eftersläpning i infon (hur mycket beror på antalet bilister - många bilister som passerar med waze på = liten eftersläpning).

    Att köra i Stockholm i rusningen är lite av en tombola - det räcker med att en av alla bilar får motorstopp och blocket en ynkaste fil på någon av de stora genomfartslederna för att stora delar av stan ska korka igen. Men som sagt - fredagar är bättre än övriga veckodagar så dina förutsättningar är så bra de kan bli.

    Jag tror att strategin måste vara att åka innan rusningen, alternativt sitta i den och räkna med den långa restiden. Att åka efter rusningen är svårt om du ska vara framme senast 10.

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171
    I fall man har en absolut tid att passa får man räkna med nåt slags nästan worst case, och ta till rejält med tid. Jag åker dagligen essingeleden i andra riktningen och ca 1-2 dagar om året händer nåt rejält kaos, tex lastbil går sönder mitt i eugeniatunneln, nån potentat ska åka genom sthlm till arlanda och dom spärrar av hela vägen, en bil lägger sig på taket på en 2-filig passage etc. Då kan det som normalt tar 40 minuter ta mer än 2 timmar. Värsta jag upplevt var snökaoset för vad kan det vara 7 år sen, då åkte jag ~ fyra (16.00) från jobbet och vid midnatt hade jag inte passerat tomteboda. Näst värsta var när jag tror det var Condoleezza Rice skulle skeppas nånstans (eller var det nån annan från USA?) när de helt stängde essingeleden. Sådana händelser kanske man inte ska räkna med. Men räkna med att det lätt kan ta "dubbla tiden" mot vad google säger, lägg på lite marginal. Vissa saker är det ju inte OK att komma sent till, som flyg, bröllop, begravningar etc. Annars är det ju nästan alltid ok att bli sen pga trafik...
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310
    Hemskt med din snökaosresa. Gäller att ha hyfsat fylld tank under så många timmar. En begravning är speciell. Siktar på att åka strax efter kl 06.00. Vi kan troligen fika i kyrkans lokaler efter kl 8. Bara skönt/trevligt Tack för tips ännu en gång.

  11. #11
    Sugmotor andy9041s avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    93
    Medlem#
    8701
    Du får rapportera tillbaka resultatet efteråt. Jag åker varje dag men åt motsatt håll så jag har inte stenkoll på tiderna, men åker du straxt efter 6 tror jag nog du kommer ha ganska lite trafik. Och då tar det nog inte mer än 45-60 min. Men vid en begravning vill man ju inte behöva stressa med annat så du tänker ju rätt som har goda marginaler.

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171
    Citat Ursprungligen postat av H-M Visa inlägg
    Hemskt med din snökaosresa. Gäller att ha hyfsat fylld tank under så många timmar. En begravning är speciell. Siktar på att åka strax efter kl 06.00. Vi kan troligen fika i kyrkans lokaler efter kl 8. Bara skönt/trevligt Tack för tips ännu en gång.
    Jo, det var lite speciellt, men det tog sådan tid för nästan alla den kvällen... En kollega hade sett en bilist som bytte till vinterdäck MITT PÅ ESSINGELEDEN... DÅ går det långsamt! Många lämnade bilarna mitt på essingeleden, de stog kvar på morgonen efter... Och bilar, lastbilar och bussar stod här och var, fastkörda... Minnervärt dock...
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310
    Nu blir det lite off topic men vintern 2000 i jan blev det ju sånt kaos att t-banan stod i två eller tre dagar. Har väl aldrig hänt. Fick ta en taxi från Gullmars till Farsta som tog 400 kr men SL betalade snällt mot kvitto

    ps facebookskadad. Ville klicka "gilla" på ditt inlägg
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av risig9000 Visa inlägg
    Värsta jag upplevt var snökaoset för vad kan det vara 7 år sen, då åkte jag ~ fyra (16.00) från jobbet och vid midnatt hade jag inte passerat tomteboda.
    Jupp, jag kommer ihåg den dagen (jag _tror_ det var 1 november 2006) - jag skulle för övrigt köra hem från en begravning (se där, ingen off topic! ) den dagen. Nockebyhov - Fridhemsplan tog 1timma och 15 minuter istället för normala 15 min, men med tanke på hur folk satt fast den dagen var det nog en häpnadsväckande bra tid.

    För att nämna några andra saker som lamslagit Stockholmstrafiken på senare år: Politiskt finbesök som stänger av Essingeleden och E4an mot Arlanda (Medvedev hösten 2009 var en av de värsta - några kompisar fick åka ambulans till BB bara för att taxin satt fast), kranen Lodbrok som rammade Essingeleden så den stängdes av, gasbuss som fastnade i Klaratunneln.
    Senast redigerat av jellybear den 2015-01-16 klockan 15:19.

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    (jag _tror_ det var 1 november 2006)
    Ok, nästan 9 år sen då... minns det som igår...

    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Politiskt finbesök som stänger av Essingeleden
    Jo, jag var precis vid stället där e4 går av vid tomteboda då 2st TMA bilar kör ut och stänger av E4 upp mot eugenia, jag hann ta av mot tomteboda och försökte ta mig igenom solna-råsunda-sjövägen och upp på E18 men det tog en god stund. Endel började använda trottoaren för att försöka passera förbi de andra bilarna i kön. Antar att även E18 stängdes av så det vart stopp även där.

    Jag förstår inte varför de inte flyger in potentaterna med helikopter, eller använder bromma och åker "smågator".

    Nå, väldigt OT...

    Men kontentan är att sådana här extrema avvikelser sker, men mycket sällan. Större olyckor händer någon gång om året.
    Mindre trafikstockningar som gör att en resa tar 1.5h istället för 45min sker flera gånger per månad....
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310
    Gjorde som råden. Använde waze några morgnar och tittade även på trafikkameror. Ändå var det svårt att dra några direkta slutsatser.

    Vi startade i alla fall tio i sju och det och det gick galant. Blev inte köbildning någonstans. Körde upp vid Klarabergsgatan och sedan via Sergels torg och Sveavägen. Undvek alltså Klara strandsleden. Sedan över Ulriksdal. Tog typ 49 min :-) Vi satte oss på Donken i Åkersberga och småpratade och drack kaffe. Gjorde ett ärende. Kom helt ostressade till begravningen. Perfekt upplägg. Tack för goda råd!
    Senast redigerat av H-M den 2015-01-31 klockan 01:15.

  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    Vad bra att det gick bra! Du var ju förberedd och startade i god tid. Igår var en bra trafikdag. Tog mig endast 20 minuter från Kista kl 14:30 till Älvsjö.

    Förra fredagen tog samma resa 40 minuter p g a att det stod två bilar i högra körfältet mellan Fredhäll och Stora Essingen. Så lite räcker för att det ska bli problem.

Liknande ämnen

  1. Fika i morgon 3 januari
    Av Roger #2378 i forum Mälardalen
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2015-01-03, 14:33
  2. Nån med tech 2 i morgon?
    Av Bowman i forum Göteborg med omnejd
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-12-21, 19:24
  3. Looking for Saab friends Åkersberga ,STH
    Av Polsaab i forum International SAAB related talk
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-04-29, 12:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •