Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 30

Ämne: Hur trimmar jag min Aero 230hk till 300hk?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2015
    Ort
    Enviken Falu komun
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -

    Hur trimmar jag min Aero 230hk till 300hk?

    Jag är en nybliven 9-5 aero ägare(99) jag vet att det säkert frågats flera gånger.Men jag hittar inget svar som jag är nöjd med (säkert mitt fel)så snälla hjälp.
    Min har 230hp men vill öka till ca300hp.hur göra ltt till ftt vad ska jag köpa för delar/ tjänst. Detta är min första fråga. Tack för insläppet i klubben mvh mbsaab

  2. #2
    - En frisk motor i bra skick
    - 3" downpipe med racekatalysator
    - 2.5" eller större avgassystem
    - Aero 2006 insugsrör+kompressorhus
    - 3.5 bar bränsletrycksregulator
    - Helaluminium intercooler
    - Dieselsnorkeln
    - Lämplig programvara, från tex maptun, nordic, hirsch mfl

    Personligen föredrar jag att köra på E85 och då behövs större spridare istället för 3.5 bar btr.

    Sen är 300 hk i närheten av vad originalkolvarna klarar så vill man vara seriös stoppar man i smidda kolvar eller kolvar från T5 motorn (Saab 9000)

    Jag har garanterat glömt nåt...

  3. #3
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 949
    Medlem#
    Dolt
    Välkommen hit!

    Vill bara, förutom att välkomna, påpeka att 230hk är fulltrycksturbo. 150hk (runt 0,5 bar?) brukar vara låg- (alternativt lätt) trycksturbo. Du har säkert koll på det redan, men vill bara dubbelkolla.



    Vad gäller hårdvara och mjukvara så överlåter jag det åt experterna.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 250
    Medlem#
    6069
    Ett bra budgetalternativ till 300 hk är "Steg 1+", dvs BioPowerkonvertering och en uppsättning större spridare. Då hamnar du på 270-280 hk och ~400 Nm med E85 i tanken.
    Man får räkna med en ny bränslepump också.
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

  5. #5
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 135
    Aeron kom väl först till MY00?
    Och den är ju en fulltryckare från början.
    Att bara säga ca300hk väcker en massa frågor så första motfågoan borde vara, räcker det att stanna en bit under eller kommer du att vilja gå över detta och vad förväntar du dig för vridmoment.
    Och till vilken budget?

    Om motorn gått långt och du kanske inte känner till att den är absolut felfri när det gäller oljestatusen (servat regelbunden och ingen sludge, låg oljeförbrukning), fräsch kamkedja (kontrollera spännaren och ev. rassel), bra och jämn kompression samt att alla vacuumslangar och backventiler (sök på EVAP) är fräscha och felfria, mm så skulle jag först rekommendera att du låter bli att trimma direkt tills du har koll på detta och lärt dig känna att den går som den skall. Det är många som fått nytt liv i motorn genom att serva den seriöst med nya filer för olja, luft och bensin, rengöring av spridare, nya stift som absolut inte för vara någon annat än NGK. (tror du skall ha BCPR7ES-11 men kolla i bruksanvisningen till bilen). Andra saker jag skulle kolla upp är att det inte finns några lagrade felkoder i motorstyrsystemet (och självklart inga lysande varningslampor) som kan skvallra om knackningar och annat även om inte CE tänds.
    Nästa steg att kolla upp är statusen på turbon, skador på vingar och glapp (är den inte fräsch så trimma inte innan det åtgärdats)
    Version på TK (bra att känna till, står på undersidan TK3.x)

    Och om du på de inledande frågorna svarade att strax under 300hk är OK och att budgeten inte är hur stor som helst så kan du skippa
    - 3" downpipe med racekatalysator (original stryper ganska mycket vid högre effekter och en gammal som hängt länge ännu mer) av sakerna på denna lista skulle jag byta denna först tillsammans med ett sportsystem
    - 2.5" eller större avgassystem
    - Aero 2006 insugsrör+kompressorhus
    - Helaluminium intercooler

    Har du ambitioner på att gå över 300 skulle jag innan jag satsar på 2006 turbo, kungskobra och aluIC fundera på att se till grundmotorn först med T5 kolvar (med tillbehör) eller smidda kolvar.
    Sen är det bara att ösa på med godsaker i rätt ordning

    E85 är jättetrevligt och är normalt även mer ekonomiskt när diffen på E85 och BF98 är så stor som den brukar vara (nu är nog bensin billigast) och det kräver nya spridare om du skall komma över ca 230hk samt att det är inte ovanligt att bränslepumpen tackar för sig, speciellt om den redan slitit hårt i 15år.

    Så jag skulle säga sitt ner i båten och fundera lite innan du bara köper en trimmjukvara.
    Är bilen i bra skick i övrig? Chassi, bromsar, rost?
    de kan också kräva en rejäl slant.
    Du trillar snabbt ner i trimträsket till oss andra som plundrat spargrisen för länge sedan....
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 462
    Medlem#
    11937
    Jag är också lite förvirrad över att du säger årsmodell 1999 när aeron med 230hk inte kom förrän till årsmodell 2000.

    Utan att börja byta allt för mycket hårdvara (=dyrt) kommer du kanske upp i 260hk på bensin och lite högre på E85 (nya spridare + mjukvara) antaget att det verkligen är en aero med TD04-turbon du har (är det någon av lättryckarna du har kommer du upp till ca 220hk innan du behöver byta turbo). Sedan blir det ganska fort dyrt för att komma till 300hk och däröver eftersom det kräver ny IC, avgassytem m.m.

  7. #7
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 135
    IC krävs inte för att komma över 300hk men dina pållar rymmer kvickt om du pressar dem en sommardag.
    Så för en vanlig omkörning spelar det nog ingen roll och det kanska är därför overboost original måste gå lugnt en stund för att komma tillbaka.
    Jag hade över 300 med original IC och det märktes tydligt, numera Maptun/ETS IC som ger betydligt trevligare klimat i insuget


    Edit> 1999 kan ju vara i Trafikverkets register, titta på VIN koden eller etikett som bör sitta på höger framskärm under huven, samt att det borde stå Aero och 169kw i regbeviset, Då är det en Aero med TD-04
    Senast redigerat av HeRmAN den 2015-01-14 klockan 10:46.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  8. #8
    Jag håller med föregående att det blir mer ekonomiskt att lägga sej lite under 300 hk. Men jag tycker inte man ska snåla på hårdvaran för mycket, om man vill ha lite livslängd på det hela.

    Man kan ju jämföra med vad Hirsch bytte på sina 280 och 305 hk kit för og9-5 Aero, med bibehållen fabriksgaranti.

    Redan för 280 hk bytte man både intercooler och insugsröret (kobran), kör man på E85 kan man nog komma undan utan att byta intercoolern, men kobran på Aero innan 2006 är en rejäl flaskhals, Saab själva bytte den ju för att gå till 260 hk och det hade dom inte gjort om det inte behövdes pga kostnaderna. Om nån minns DrBoost så skrev han en del om samma sak, redan vid 250 hk är turbon rätt stressad pga det dåliga flödet i insuget.

    Dieselsnorkeln är ju självklar och den kostar ju nästan ingenting.
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  9. #9
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 135
    Citat Ursprungligen postat av kingback Visa inlägg
    Dieselsnorkeln är ju självklar och den kostar ju nästan ingenting.
    +1 på den, lätt att glömma och det gäller alla bilar upp till -04/-05 då den blev std på Aeron
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  10. #10
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 209
    Nog så enkelt att bilen är en M-00 men att den är uttagen 1999 på hösten. Då tror man lätt att det är en 99.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  11. #11
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 135
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Edit> 1999 kan ju vara i Trafikverkets register, titta på VIN koden eller etikett som bör sitta på höger framskärm under huven, samt att det borde stå Aero och 169kw i regbeviset, Då är det en Aero med TD-04
    Citat Ursprungligen postat av Fral Visa inlägg
    Nog så enkelt att bilen är en M-00 men att den är uttagen 1999 på hösten. Då tror man lätt att det är en 99.

    /Fred
    Precis vad jag skrev!
    Jag har också en MY00 som viktigpettrarna på Bilprovningen kallar -99a för den är uttagen då
    Kolla chassinr, där finns modellår med ur tillverkarens perspektiv
    Först registrerad: 1999-10-15
    VIN: YS3EH45GYxxxxx

    W-1998
    X-1999
    Y- 2000
    1-2001
    .
    .
    9-2009
    A-2010
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 101
    Hej,

    På de tidiga Aerosarna var det problem med växlelådorna, märks att det är svårt att få i växlarna, tex backen osv.
    Något att ha i åtanken om man ska ha mera effekt...?

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  13. #13
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 209
    Citat Ursprungligen postat av Johan S Visa inlägg
    Hej,

    På de tidiga Aerosarna var det problem med växlelådorna, märks att det är svårt att få i växlarna, tex backen osv.
    Något att ha i åtanken om man ska ha mera effekt...?

    Mvh
    Johan
    Det problemet finns till sent M-01. Däremot kom det väl lite bättre ventiler med M-01 gällande 2,3t/185 och Aeron.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2015
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -
    Hej.
    Man kan säkert göra annorlunda men så här gjorde jag på min 9-5 Aero -01.

    -Dieselsnorkel.
    -Öppet luftfilter i originalburk.
    -Aero -06 inloppsrör "kungskobran".
    -TD04-HL15T "trubbnos" pga kungskobran.
    -Smidda kolvar från JE.
    -T5 kamaxlar.
    -3,5 bars BTR.
    -45 mm aluminiumintercooler.
    -3" downpipe.
    -100 cells racekatalysator.
    -2,5" Ferrita catback.
    -Individuellt mappad.
    Detta gav mig ca. 1,5 bars ladd, ca.300 hästar och ca. 440 nm vrid.
    Kostnad mellan 30-35 tusen beroende på hur mycket man själv kan skruva.
    Smakar det så kostar det.....
    Senast redigerat av stoffemannenc4 den 2015-01-15 klockan 14:51.

  15. #15
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 115
    Främre del av avgaset och bra kat är betydligt viktigare än tjockt bakom. Om man tänker lite så inser man snabbt att avgaserna inte alls behöver speciellt stora rör efter kat eftersom avgaserna där svalnat med många hundra grader i jämförelse med när de lämnade avgasventilen och enligt fysikens lagar då också tar betydligt mindre plats. Så länge man "bara" behöver 3" på främre delen klara man sig faktiskt med original 2,25" efter kat. Sen att det i vissas öron låter trevligare är en annan sak.

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 250
    Medlem#
    6069
    Citat Ursprungligen postat av stoffemannenc4 Visa inlägg
    ...
    -Helgjuten 45 mm aluminiumintercooler.
    ...
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

  17. #17
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 135
    Såja, nu skall vi inte skrämma iväg mbsaab med allt vi kan komma på, låt hen svara på vad som redan är föreslaget.


    Intressant att stoffemannenc4 reggar sig för att dyka in i tråden.
    Välkomna till forumet och klubben båda två.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2015
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -
    Hej.
    Registrerade mig idag för att jag fann en tråd där jag kände att jag kunde bidra med något. Helt enkelt.

  19. #19
    Grundladd AeroMackans avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    261
    Medlem#
    9053
    Angående kortnos turbon så är de inge måste. Kör 19t utan kortnos och har runt 350hk+ och de funkar fint.
    Saab 9000 Aero Taklucka -95, Saab 9-3 Viggen -99, Saab 9-5 Aero -05, Saab 9-5 2,3T kombi Biopower -06, Saab 9-5 2,3T kombi biopower -08.
    http://www.garaget.org/AeroMackan

  20. #20
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 101
    Hej,

    Dem var väl nickelbehadlande eller nått sånt, för att tåla värmen bättre. Om jag minns rätt

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

Liknande ämnen

  1. Saab 9-5 aero 230hk vs 265hk !!
    Av Pansar i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2008-05-16, 15:57
  2. Skillnad HW 9-5 aero 230hk vs 250?
    Av Antejasse i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-10-15, 23:01
  3. Svar: 18
    Senaste inlägg: 2007-03-12, 01:03
  4. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-03-06, 19:00
  5. Styrbox T7.7 Aero i en 2.3L 170hk turbo blir 230hk ??
    Av sed i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-10-12, 18:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •