Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Sportcombi stötdämpare med nivåreglering NG9-3 2,0T Aero XWD

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2015
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -

    Sportcombi stötdämpare med nivåreglering NG9-3 2,0T Aero XWD

    Hej!

    Jag har sökt lite info här och på google och jag blir inte klokare.

    Jag har en Saab som ovanstående, bak stötdämparen har gett sig, det låter obehagligt glonk ljud från stötdämparen samt att det läcker olja ur den tror jag. Det var någon som kunde lite bilar som sa att det är stötdämparen som måste bytas och helst då två.

    Problematiken ligger i att en sådan ny stötdämpare kostar 7700:- med nivåreglering, och dels finns dem inte att få tag på beg på bildelsbasen.


    Min fråga är alltså kan man bara inte byta ut mot vanliga stötdämpare och slippa det här med nivåreglering, som jag förstått det är inte det inte super duper viktigt med nivåreglering och att folk bytt ut dem för att spara pengar.

    Jag vill/behöver inte sänka bilen, vill bara ha en bil som funkar med så lite utgift som möjligt.

    Nån vänlig själ som kan hjälpa en att vägleda och tips vore bra

    Tack!

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Det går alldeles utmärkt att byta ut till en variant utan nivåreglering, men då behöver du även byta ut fjädrarna eftersom dessa är skiljer mellan vanlig och nivåreglering.

    Dock tycker jag 7700 låter saftigt för 1 ny stötdämpare. När jag lät verkstaden montera stötdämpare med nivåreglering på min 9-5a för 2 år sedan fanns det ett orginalkit med 2 stötdämpare och 2 fjädrar som kostade ca 5000.

  3. #3
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Priset skiljer sig, som jag förstått, markant mellan ng9-3 & og9-5 när det gäller nivåregleringen.

    Men det skall passa med vanliga icke nivåregleringsstötdämpare. Tror man behöver det övre fästet också. Nivåregleringsfjädrarna ska vara mjuka, så baken kommer säcka ihop utan rätt stötdämpare, så man behöver icke nivåregleringsfjädrar också. Kan inte garantera 100% att detta var riktigt, men det är vad jag snappat upp.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2015
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Tack för kommentaren!

    En fråga till er då, kan någon länka från någon butik/webshop där det finns stötdämpare/fjädring och fästen som passar i min bil. Att söka på reg nr, visas endast stötdämpare med nivåreglering.

    Tack än en gång.

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Alla XWD har väl nivåreglering, och det är därför det inte finns vanliga stötdämpare till dessa.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  6. #6
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 585
    Medlem#
    4156
    Nu kanske det här är att skjuta rejält över målet (och kanske att du åker på en sänkning ändå) men http://www.maptunparts.se/chassi/coi...-3-ii-xwd.html

    Där får du ju i alla fall helt nya dämpare runt om för priset av en stötdämpare. Nackdelen är förstås att en eventuell verkstad får dubbelt så mycket att göra.

    Om din andra dämpare är fräsch så kan du kanske sälja den. Begagnade dämpare (när de finns) på bildelsbasen brukar gå lös på över 3000:- Beroende på mil och skick förstås...
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2015
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Kongo Visa inlägg
    Nu kanske det här är att skjuta rejält över målet (och kanske att du åker på en sänkning ändå) men http://www.maptunparts.se/chassi/coi...-3-ii-xwd.html

    Där får du ju i alla fall helt nya dämpare runt om för priset av en stötdämpare. Nackdelen är förstås att en eventuell verkstad får dubbelt så mycket att göra.

    Om din andra dämpare är fräsch så kan du kanske sälja den. Begagnade dämpare (när de finns) på bildelsbasen brukar gå lös på över 3000:- Beroende på mil och skick förstås...
    Din idé är inte helt fel, troligtvis den enda lösningen om man vill ha en hållbar lösning. Kommit fram till att beställa coilovers från maptunes

    Hur mycket är det minsta sänkningen på denna coilovers set från maptunes, varför jag frågar är för att jag vill ha satsen på högsta läget och är inte intresserad av sportlooken

    Tack

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Wallen´tuna
    Inlägg
    71
    Hej. Jag lyfter lite här, hur gick det? handlade du från maptun? Eller löste det sig på annat sätt? Jag står med precis samma problem och funderar på speedparts sänksats med 2 nya dämpare +fjädrar runtom eller deras coilover sats till xwd bilar liknande maptuns fast med bättre justerings möjlighet. Jag är helt enkelt nyfiken på hur du upplever grejerna mvh Jocke.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2015
    Ort
    Nossebro
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -
    Hej.
    Sellholm har denna dämpare vet dock inte hur den funkar jag köpte en Hirsch sats samma pengar som två bakdämpare .

    http://www.sellholmshop.se/fjadring/...x-4wd-bak.html

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 519
    Hej.
    För en någorlunda grönis på 9-3... Jag har två sådana dämpare i garaget som medföljde min sänkta 9-3 xwd. Men hur funkar nivåregleringen? Sitter den inbyggd på nåt sätt? Har bara sett såna där gamla "240" dämpare med kompressor som nivåreglering tidigare i mitt liv.

    /M
    Akta skinnet!

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av lillen 761 Visa inlägg
    Hej.
    För en någorlunda grönis på 9-3... Jag har två sådana dämpare i garaget som medföljde min sänkta 9-3 xwd. Men hur funkar nivåregleringen? Sitter den inbyggd på nåt sätt?/M
    Ja - det är ventiler inne i stötdämpren som helt passivt, genom det tryck som uppstår varje gång bilen kör över en ojämnhet, skyfflar olja mellan olika delar i dämparen och då ändrar höjden på den.

    Så när du lastat bilen full med bärs i Puttgarten ser den hängig ut i början, sedan kör du en liten bit så har den rätat upp sig själv.

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Kollat i instruktionsboken?

Liknande ämnen

  1. Saab 9-5 Aero -08 med aut nivåreglering?
    Av heffaklump i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2016-02-04, 16:31
  2. Stötdämpare bak Saab 95 2,3t sportcombi års03
    Av terner i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-02-03, 11:56
  3. Automatisk nivåreglering ur funktion 9-5 Aero -02
    Av caliber_80 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-12-11, 17:53
  4. sänka 9-5a med stötdämpare som har nivåreglering?
    Av turbo_joel i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-12-10, 22:07
  5. Stötdämpare och automatisk nivåreglering
    Av Packe i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-05-10, 16:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •