Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Att verkligen hitta rätt olja i olje-djungeln

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    78

    Att verkligen hitta rätt olja i olje-djungeln

    Hej!

    Vet att detta ämne har diskuterats mycket och det finns så många olika svar så det är nästan omöjligt att dra några slutsatser.

    Nu till min fråga: jag har en Saab 9-3 ss Aero 2005 med 2.0T motorn. Snart när våren kommer så tänkte jag byta oljan på den själv (har alltid bytt på saabverkstad innan) och undrar då vilken olja jag ska använda?
    Jag vill inte bara ha en olja som "duger" utan jag vill ha en så bra olja som bara är möjligt till min bil. Är nämligen pedant på att sköta bilen och vill bara använda det bästa.
    Vet att min Saabverkstad använder sig av en GM klassad Q8 olja men det måste ju finnas någon bättre? Någon som har egna erfarenheter om vilken olja som är den bästa?

    Finns det någon bra tråd på forumet (helst med bilder) hur man byter olja och filter på Ng 9-3 så skulle jag vara tacksam om någon länkade den så jag har något att gå efter när det är dags.

    Tack på förhand!

    Mvh
    Saab 9-3 AERO TTID SC+SS 2009

  2. #2
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941
    Jag skulle grundläggande tillse att oljan har rätt klassning, Dexos2 eller lägst GM-LL-A-025. Rätt/lämplig viskositet. 0W-40, 0W-30, 5W-30 eller vad som nu rekommenderas för motorn i fråga.

    Vill man handla billig olja så kan man kolla åt tyskland

    Exempel på Dexos2 klassad:
    https://oeldepot24.de/mobil-1-esp-0w-40-5-liter.html
    https://oeldepot24.de/gm-opel-5w-30-dexos2-5-liter.html
    https://oeldepot24.de/castrol-edge-f...0-5-liter.html

    Exempel på GM-LL-A-025 klassad:
    https://oeldepot24.de/mobil-1-new-li...0-5-liter.html

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    78
    Hej!

    Ja, krav 1 är ju att den har någon av "saab/gm klassningarna".
    Hittade denna olja: http://www.oljaonline.com/castrol/ca...er-110krl.html

    Castrol Edge är väl en bra olja överlag? den jag länkade till borde ju funka bra?
    Skulle den även gå att använda till min OG9-3? Kör just nu med Shell Helix i min OG och är nöjd med den, ska ju
    motverka beläggningar och sludge i motorn, är denna Castrol lika bra på den punkten tro?
    (är ju en fördel om man kör samma olja i alla bilarna så räcker det att ha en olja hemma istället för en typ till varje bil)

    Viskositeten spelar den någon större roll? I min 9-3OG är det 5w-30 och tror det är samma i min Aero.
    Har jag rätt för mig ska alla syntetoljor vara blandbara så det borde ju inte vara något problem med att
    byta över till ett annat märke vid nästa oljebyte (finns ju alltid lite gammal olja kvar i motorn)
    Rätta mig om jag har fel..

    MVH
    Saab 9-3 AERO TTID SC+SS 2009

  4. #4
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Citat Ursprungligen postat av SAAB_AERO1 Visa inlägg
    det finns så många olika svar så det är nästan omöjligt att dra några slutsatser.
    Nej. Det är väldigt enkelt. Problemet är att det finns så mycket dåliga svar med subjektivt tyckande från självutnämnda experter i alla oljetrådar.

    1. Rätt klassning
    2. Rätt viskositetsindex
    3. Följ instruktionsboken / biltillverkarens rekommendation

    Det räcker egentligen att följa punkt ett eller tre, för då kommer övriga vara automatiskt uppfyllda.

    Oftast är det bästa att helt enkelt fortsätta köra på samma typ som fanns i motorn tidigare, om inte någon klantat sig rejält och valt helt fel.

    Det finns krav i branchen på att olika motoroljor ska vara blandbara med varandra, men man måste inse att det finns väldigt olika blandningar och att dess egenskaper kan göra att två blandade oljor inte presterar lika bra som den ena eller den andra skulle gjort på egen hand. Tack vare kraven så kommer det inte leda till omedelbart motorras om du skulle råka blanda dock.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    78
    Hej!

    Tack för det svaret Brisse!
    Du sammanfattade oljefrågan bra där i ditt inlägg, klassningen finns ju där av en anledning.
    Får ta det som en tumregel att gå på klassningen då (tex GM Dexos2, GM-LL-A o.s.v.)
    Skillnaden mellan olika fabrikat kanske spelar mindre roll, "känt märke, rätt klassning" borde funka bra.
    Fortsätter att köra mina bilar på den oljan som är i nu (har kollat, båda är GM-LL-A och GM Dexos 2 klassade)

    MVH
    Saab 9-3 AERO TTID SC+SS 2009

  6. #6
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156
    Ett tips är ju SAAB/GM;S egna olja. Kostar hälften mot för Castrol och funkar inte Saabs egna olja till Saabs motorer så vet inte jag? ;-)

    Dessutom, har du servat på Saab-verkstad hittills så är det stor chans att det är den oljan de använt.

    Förvisso kanske (med betoning på kanske) Castrol skulle vara bättre på någon parameter men det ska nog labbtester till för att kunna reda ut det i så fall.

    Kör GM-oljan i alla våra bilar (samt snöslungan faktiskt) och ser ingen anledning att välja någonting mycket dyrare med samma egenskaper. Har funkat hur fint som helst med GM oljan hittills.

    (Jag köper helt att du vill "ha bara det bästa" men frågan är om du verkligen FÅR något bättre eller om du bara betalar mer för samma produkt?)
    Senast redigerat av Kongo den 2015-01-13 klockan 23:54.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    245
    Mobil1 5-50 Helsyntet (Rally Formula heter den just nu tror jag)
    Har kört över 50000 mil under 18 år med olika Saab Turbo med denna olja och motorerna går fortfarande fint.
    Och den gamla devisen gäller, att det är viktigare hur ofta man byter än vilket fabrikat det är på oljan.
    Og900 1991, 9000 2,3 200hk 1995, 9000 2,3 ltt 170hk 1996, 9000 Classic 225 hk 1998

  8. #8
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941
    Jo den oljan använde även jag med de "äldre" motorerna i t.ex. og900 & 9000 som inte är av lågfriktionstyp. xW-50 är kanske aningen hör varmviskositet, som jag förstått det, för de nyare maskinerna.

  9. #9
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Päronens 9-5 2.0t -01 brukade få Mobil1 5W50 Peak Life och det fick den de första 8000 milen sedan den var ny. Det tror jag inte var lyckat, för den började dricka olja och blåryka redan vid 5-6k mil. Idag har den gått ungefär 9000mil och eftersom jag ville ha samma olja (av praktiska skäl) till hela fordonsparken i familjen så fick den NewLife 0W40 senast. Ett turbobyte känns väldigt nära, trots det extremt låga miltalet för en så gammal bil. Ingen oil sludge dock.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    78
    Hej!

    "Trevlig" tråd det blev, intressant att höra lite olika erfarenheter av olika oljor och inte bara att det blir diskussionen om "den är bra - Den är dålig o.s.v."
    Kan bara nämnas angående 9-5 2.0t -01 som blårök, min 9-3OG blårök precis vid start när den stått några dagar (aldrig annars) men då jag har den bilen som
    andrabil så har jag gått över och servar den själv sedan något år tillbaka.
    Innan när jag lämnade den på Saab-verkstad för service så blårök den ibland när man startade och den drack också en del olja, men inte jättemycket.
    Efter att jag börjat byta olja själv använder jag en Shell Helix Dexos2 olja och den har slutat blåryka vid start
    nästan helt och hållet (rök lite en gång när det stått nästan en månad) och jag behöver knappt fylla på någon olja (har nog fyllt på 0,5 liter på 1500 mil, vilket får anses som OK)
    Mina erfarenheter av denna olja är att i alla fall så går min Saab mycket bra med den.
    Har också haft ventilkåpan av och kollat, dels när jag köpte bilen och sedan nu i somras och motorn är faktiskt renare invändigt nu med Shell oljan och det finns inga tecken på något oil-sludge alls.

    MVH
    Saab 9-3 AERO TTID SC+SS 2009

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308
    Läste instruktionsboken i en 9-5 2.0t biopower -06 och såg där att ingen annan viskositeten än 0w-30 eller 0w-40 får användas. Märkligt dock att inte en 5w-30 med dexos2 eller gm-ll-a-025 får användas. Någon som kan ge lite klarhet i varför det är så?
    Senast redigerat av daekol den 2015-01-20 klockan 08:23.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 256
    Medlem#
    6069
    Det kanske inte fanns någon 5w-xx med rätt klassning när boken skrevs?
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308
    Citat Ursprungligen postat av Wigglo Visa inlägg
    Det kanske inte fanns någon 5w-xx med rätt klassning när boken skrevs?
    Boken lär ju skrivits 2005/2006. Enligt boken för min 03a går 5w-30, 5w-40, 0w-30 och 0w-40 bra att använda så det lär ha funnits en 5w-xx med rätt klassning 2006 om det funnits 2003.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  14. #14
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Dexos2 fanns inte när din bok skrevs.
    När den skrevs så var GM LL-A-025 den klassning som gällde, och det finns oljor i de viskositetsindex du nämner som har klassningen GM LL-A-025.

    Kraven i instruktionsböckerna har varierat lite från år till år. Ingen instruktionsbok har fel såvitt jag vet, men i vissa upplagor kan det vara lite överdrivet höga krav. Vad det beror på kan jag bara spekulera i, men att kraven t.ex. ökats efter att problemen med oil sludge uppmärksammades, är väl inte helt orimligt?

    Det kan även variera beroende på vilken marknad bilen är såld. Inte för att jag vet om Saab gjort så, men det är en möjlighet. Kallt svenskt klimat ställer andra krav på oljan än om bilen t.ex. skulle rulla runt i Saudiarabien.

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Dexos2 fanns inte när din bok skrevs.
    När den skrevs så var GM LL-A-025 den klassning som gällde, och det finns oljor i de viskositetsindex du nämner som har klassningen GM LL-A-025.

    Kraven i instruktionsböckerna har varierat lite från år till år. Ingen instruktionsbok har fel såvitt jag vet, men i vissa upplagor kan det vara lite överdrivet höga krav. Vad det beror på kan jag bara spekulera i, men att kraven t.ex. ökats efter att problemen med oil sludge uppmärksammades, är väl inte helt orimligt?

    Det kan även variera beroende på vilken marknad bilen är såld. Inte för att jag vet om Saab gjort så, men det är en möjlighet. Kallt svenskt klimat ställer andra krav på oljan än om bilen t.ex. skulle rulla runt i Saudiarabien.
    03an är köpt från Lerums bil och 06an direkt från ANA så det lär inte vara något sånt som spelar roll iaf då det ligger inom samma klimat. Men klassningarna är ju som du nämner GM LL-A-025 och det beror ju på att dexos2 inte fanns ja men nu var det ju viskositeten jag blev lite fundersam över. Såvitt jag vet så både finns och fanns det oljor i 5w-xx och 0w-xx med gamla klassningen och därför fattar jag inte varför just 0w-30 eller 0w-40 var det enda som var accepterat i 06an. Kan det vara för att det är en biopower? Etanolen "förstör" väl oljan snabbare än bensin och därför krävs tätare oljebyten på just biopower?
    Saab 9-5 2003 2,3T

  16. #16
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Ja, etanolen förstör oljan snabbare, men 0W och 5W har ingenting att göra med hur snabbt en olja slits. Det återspeglas däremot i serviceintervallet som på Biopower är 1500mil istället för 3000mil.

  17. #17
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941
    Kan det ha något med att 0w- är "härdigare" mot etanol iom att den är äkta syntet, medan 5w- oftast är hydrocrackad mineral?

  18. #18
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Tanken slog mig, men det är väl mest spekulation
    Något riktigt svar vågar jag mig inte på.

  19. #19
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 399
    Medlem#
    6935
    Hur motståndskraftig en olja är mot etanol avgörs främst av oljans TBN-värde, det har ingenting med viskositeten eller huruvida den är syntet eller mineral att göra.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  20. #20
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Späder du ut oljan med bränsle så sjunker viskositeten. TBN neutraliserar bränslets sura beståndsdelar, som t.ex. svavel, som annars skulle orsaka högtemp-korrosion.

    Ja, högt TBN är användbart vid körning på etanol, men det är inte den enda faktorn som är med och spelar.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •