Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Intercooler V6

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -

    Question Intercooler V6

    Hej!

    Jag har en Saab 9-3 Vector SC -07 med b207l motorn. Alltså 209 hkr motorn (2,0T) bensinare. Det jag undrar är om intercoolern från aero motorn (v6) passar på min bil? Eller det är olika storlek och olika fästen?

    Det är nämligen så att min original intercooler svällt upp som en ballong, detta hände dock INNAN jag chippade bilen till strax över 260hkr. Bara det att felet upptäcktes först efter chippningen då det direkt började tjuta som sören i fronten. Tänkte att när jag nu ändå ska byta intercooler, tänkte jag se om det fanns något alternativ? Kommer att köpa begagnat då ekonomin inte tillåter annat..

    Tacksam för svar!
    /Elias

  2. #2
    STCS Styrelse
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    181
    Medlem#
    1

    Wink

    Hej. V6:ans intercooler har slanganslutningar som är grövre än 2.0 L kommer inte ihåg om det är 2 eller 4 mm större diameter. Om du ändå skall lägga pengar på en ny intercooler så köp en i aluminium som kyler och håller bättre. Det finns på Maptun, Speedparts, dot88, EXD i olika prisklasser. Det som skiljer mellan de olika fabrikaten är passformen. De billigare får du modda själv med fästen. En alu intercooler kyler bättre på sommaren när det är varmt ute och den sväller inte. Jag kör själv på Maptuns intercooler och den är riktigt bra och passformen är fin.
    Lycka till.

Liknande ämnen

  1. intercooler
    Av Böhme i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-07-08, 13:20
  2. 9-3 intercooler på 99 t16.
    Av 99t16blå i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-01-19, 18:09
  3. Intercooler.
    Av Timpan@ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2005-11-18, 09:08
  4. intercooler
    Av saab_per4mance i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-05-26, 17:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •