Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Larmdosa krånglar/900, -97:a

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2015
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -

    Larmdosa krånglar/900, -97:a

    Hej, jag är en relativt nybliven (och i vanliga fall nöjd) ägare till en Saab 900, 97:a. Problemet är att den förb...... larmdosan krånglar. På den ena dosan är knappen till dörrlåsen (den vänstra) alldeles "svampig" och fungerar ung varannan gång. Bilen tycks reagera med att stänga av bränsletillförseln och går alltså inte att starta.... Den andra dosan tycks käka batterier. Satte i två nya batterier (CR2016, det var vad som satt i innan). Använde dosan ett par ggr innan bilen stod stilla en dryg månad (hälseneoperation) och nu är batteridj.... helt tomma! Är detta verkligen normalt? Och kan man på något sätt undvika problemen? T ex genom att låsa manuellt? (F n går det inte att vrida om nyckeln i förarsidans dörr - har väl aldrig använts antar jag). Alt kan man på ett enkelt sätt (jag är hyfsat oteknisk) koppla bort larmet helt?

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171
    Man kan med trionicsuite (programmera om styrenheten altså) vad jag förstår disabla VSS och då funkar det utan larma av att köra bilen. Nackdelen som jag förstår är att då kopplas även diagnosuttaget ur vilket kan leda till andra problem. Bästa är nog att skaffa fungerande larmdosor och gifta in (krävs tech2, men det har många tillgång till och kan säkert hjälpa dig med billigare än att programmera om boxen) alternativt pilla isär och laga de du har, kanske det allra bästa.
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  3. #3
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555
    Tryckt minst 5ggr på den dosan med nya batterier?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2015
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Tack för snabba svar!
    Det där med omprogrammering (trionicsuite, osv alltså) känns lite "over-doing it" men jag lägger det i minnesbanken.
    Den dosan som inte har "svampig" knapp fungerar alltså (och det fungerar med de 5 trycken när jag bytt batterier). Grejen är bara att man ska väl inte behöva byta batterier stup i kvarten? Detta är andra bytet på drygt två månader. Första gången hade jag använt bilen en del och efter ca 2 veckor var de nya batterierna halvslut. Sen stod alltså bilen oanvänd i en månad (och så även larmdosan naturligtvis). De helt nya batterierna jag hade satt i (istället för de som var halvslut alltså) var nästan oanvända men hade gått ner från 3v till 0.1 - 0,2 med stendöd dosa som följd....

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 253
    Något skit i dosan som drar ur batteriet och den andra har nog en sliten knapp. Går att med lite pill byta plats på dom 2 knapparna (för det är väl 2 på 900ans?) Kräver lite löd kunskaper och tålamod.

Liknande ämnen

  1. larmdosa?
    Av Martinwide i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-08-21, 15:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •