Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Motorlampa och felkoder Saab 9-5 2,3t -04. Fel på tändkasett?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2015
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -

    Motorlampa och felkoder Saab 9-5 2,3t -04. Fel på tändkasett?

    Hej

    Igår började motorlampan att blinka under körning för att sedan slockna igen, lite sporadiskt.
    Det kändes som att det fanns ett samband mellan acceleration och motorlampans blinkande.
    Efter någon mil av försiktig körning var motorlampan konstant tänd.

    Väl hemma så kunde jag läsa ut följande lagrade felkoder:
    P0340 nån kamaxel positionssensor som inte finns utan pekar mot DIC
    P1300 Misständningsrelaterad kod

    Och följande felkod som pending, vad det nu innebär jämfört med lagrad:
    P0300 Misständning på flera cylindrar


    Av det jag hittills hittat runt om på nätet så handlar det om tändkasetten och eller stift.
    Jag har tänkt att köpa nya tändstift som nummer 1, och därefter tändkasett om inget förbättras.


    Stiften är kontrollerade och ser fina ok ut, men är lite mer grå i tonen än vad jag tänker är idealt.
    Hade hellre sett att dom var lite mer chokladbruna.
    Det sitter bcpr 6or i motorn nu. Har läst att det skall vara 7or på alla turbosaab även om den levererades med 6or.
    Borde jag tänka bredare eller är det mest troligt tändningen?

  2. #2
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 338
    Medlem#
    8644
    Citat Ursprungligen postat av Wheazel Visa inlägg
    Hej

    Igår började motorlampan att blinka under körning för att sedan slockna igen, lite sporadiskt.
    Det kändes som att det fanns ett samband mellan acceleration och motorlampans blinkande.
    Efter någon mil av försiktig körning var motorlampan konstant tänd.

    Väl hemma så kunde jag läsa ut följande lagrade felkoder:
    P0340 nån kamaxel positionssensor som inte finns utan pekar mot DIC
    P1300 Misständningsrelaterad kod

    Och följande felkod som pending, vad det nu innebär jämfört med lagrad:
    P0300 Misständning på flera cylindrar


    Av det jag hittills hittat runt om på nätet så handlar det om tändkasetten och eller stift.
    Jag har tänkt att köpa nya tändstift som nummer 1, och därefter tändkasett om inget förbättras.


    Stiften är kontrollerade och ser fina ok ut, men är lite mer grå i tonen än vad jag tänker är idealt.
    Hade hellre sett att dom var lite mer chokladbruna.
    Det sitter bcpr 6or i motorn nu. Har läst att det skall vara 7or på alla turbosaab även om den levererades med 6or.
    Borde jag tänka bredare eller är det mest troligt tändningen?

    Med tanke på koderna (missar på flera cylindrar och kamgivaren) så är det med största sannolikhet, på gränsen till visshet, tändkassetten som gjort sitt

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  3. #3
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av Wheazel Visa inlägg
    - Väl hemma så kunde jag läsa ut följande lagrade felkoder:
    P0340 nån kamaxel positionssensor som inte finns utan pekar mot DIC

    Av det jag hittills hittat runt om på nätet så handlar det om tändkasetten och eller stift.
    Jag har tänkt att köpa nya tändstift som nummer 1, och därefter tändkasett om inget förbättras.

    Stiften är kontrollerade och ser fina ok ut, men är lite mer grå i tonen än vad jag tänker är idealt.
    Hade hellre sett att dom var lite mer chokladbruna.

    Borde jag tänka bredare eller är det mest troligt tändningen?
    En note i WIS, nederst i teksten som gjelder for DTC P0340:

    "Notera
    Felkoden sätts vanligtvis p g a sot på tändstiften."

    Så jeg skulle tro at tennplugger er et godt sted å begynne. Tegningen som hører til denne feilkoden inneholder også et øye som titter på en sotet tennplugg
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2015
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Norrbagge Visa inlägg
    En note i WIS, nederst i teksten som gjelder for DTC P0340:

    "Notera
    Felkoden sätts vanligtvis p g a sot på tändstiften."

    Så jeg skulle tro at tennplugger er et godt sted å begynne. Tegningen som hører til denne feilkoden inneholder også et øye som titter på en sotet tennplugg

    Intressant, pluggarna var definitivt inte sotiga när jag tog ur dom (iaf inte svartsotiga). Men oavsett får det bli stiftbyte följt av tändkasett som det ser ut nu.

    Tack för svar.

  5. #5
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Titta också under DI vilken version det är.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Titta också under DI vilken version det är.
    Även tillverkningsdatum ska stå. Ju äldre desto större sannolikhet att den är defekt. Men som Echonator säger är tändkassetten en tveklös huvudmisstänkt.
    Senast redigerat av jellybear den 2015-01-12 klockan 23:22.

  7. #7
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Bollman?
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  8. #8
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156
    Tycker också det lutar åt tändkassett.

    Det där med att den "blinkar med ett samband med acceleration" - Jag har för mig att jag läst att motorlampan blinkar när det blir kritiskt, t ex att felet inte är av sådan art att bilen gått i limp-home utan fortfarande kan ha fullt laddtryck utan att t ex tändningen hänger med. Den vill med andra ord försöka upplysa dig om att sluta ha kängan i pannrummet för att förhindra skador. Så var uppmärksam på att släppa av lite på takten om motorlampan blinkar när du accelererar.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  9. #9
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163
    Citat Ursprungligen postat av Kongo Visa inlägg
    Tycker också det lutar åt tändkassett.

    Det där med att den "blinkar med ett samband med acceleration" - Jag har för mig att jag läst att motorlampan blinkar när det blir kritiskt, t ex att felet inte är av sådan art att bilen gått i limp-home utan fortfarande kan ha fullt laddtryck utan att t ex tändningen hänger med. Den vill med andra ord försöka upplysa dig om att sluta ha kängan i pannrummet för att förhindra skador. Så var uppmärksam på att släppa av lite på takten om motorlampan blinkar när du accelererar.
    Blinkande CE-lampa indikerar skadliga misständningar. Kan bero på många saker, förutom de som redan nämnts så tex även att den går snålt där luftläckage kan vara orsaken. Men börja med tändstift och tändkassett.
    /Johan

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Bollman?
    Nä. Fråga mig inte varför, men fel blev det... ;-) Nu rättat.

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2015
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Tack för alla svar, en tändkassett är nu beställd. Jag återkommer med resultat.
    Sambandet mellan acceleration och blinkande motorlampa upptäcktes vid klenast möjliga acceleration för att huvudtaget öka hastigheten till rådande trafikrytm.
    Det var aldrig fråga om att pressa maskinen i det läget.

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2015
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Nu har bilen gått kanske en vecka efter att tändkassett och stift byttes. (samtidigt)
    Med stöd av kommentarerna tänkte jag att det var tillräckligt stor chans att felet låg i kassetten för att inte testa med bara stift först.
    Oavsett så har problemen försvunnit och allt fungerar. Satte in bcpr7es stift som många rekommenderar här på forumet, istället för 6or som är original.

  13. #13
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 338
    Medlem#
    8644
    Citat Ursprungligen postat av Wheazel Visa inlägg
    Nu har bilen gått kanske en vecka efter att tändkassett och stift byttes. (samtidigt)
    Med stöd av kommentarerna tänkte jag att det var tillräckligt stor chans att felet låg i kassetten för att inte testa med bara stift först.
    Oavsett så har problemen försvunnit och allt fungerar. Satte in bcpr7es stift som många rekommenderar här på forumet, istället för 6or som är original.
    Grattis, alltid kul när man hittar felet!

    ...och även kul för oss andra när trådskaparen återkopplar och meddelar att felet är löst och vad som var fel, tack och bock!

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

Liknande ämnen

  1. [LÖST] CE och felkoder P1312, P1334, P1181 OG9-5
    Av Simon86 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2013-07-01, 17:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •