Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Köpråd 9-5 Aero -02

  1. #1
    Grundladd delofsons avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Barkarby
    Inlägg
    475
    Medlem#
    10056

    Köpråd 9-5 Aero -02

    Tjena,

    Då har jag en kollega som vill bli av med sin Saab. Det är en 9-5 Aero -02 kombi. Rullat ~24k mil, manuell. Den är dock inte i prima skick. Problemet som vart med denna en tid är att turbo inte laddat, samt att den är oljetörstig, vi pratar åtminstone en liter per ~100 mil.

    Jag har felsökt denna och fått fram följande fel efter en del genomgång.
    Vevhusvent är av äldre modell, dvs inte uppdaterad. Man ser genom enkelt okulär besiktning att det är något som behöver bytas snarast... kladdigt med andra ord..
    Blåa backventiler EVAP är helt slut, det var lika lätt att suga, som att blåsa.
    Turbo börjar ladda något så smått när första lamdbasond rycktes, så någonstans är det stopp i avgas. (jämfört avgastrycket mot min 9-5 2,3t, och det är avsevärd skillnad mot handen). Jag antar att katalysator rasat, men kan också/eller vara kollapsad ljuddämp. Inte lyft ner något där för definitiv bekräftan.
    Skönhetsfel finns.. Klassiska tankluckan har skaffat sig en egen färg, aka rost. Även lite såna fina fläckar på baklucka och motorhuv.
    Lyktorna skulle behöva poleras upp...
    Även missljud när man svänger vänster från vänster framhjul.. Det uppkom efter att verkstad bytte vattenpump i våras, så antagligen sitter bara något löst de missade skruva tillbaka.
    Andra skönhetsfel som lite småsprickor i kjolar och spoiler... Den är använd och 12 år gammal.

    Positiva saker, xenon som fungerar fint.. Bra skick på inredning, skinnklädsel på elstolar, sätesvärmare bak, backsensor.

    Vad kan den vara värd att köpa loss för? Kommer bli ett vinterprojekt uppenbarligen, och känner kort att en spänn över 5k är att kasta pengar i sjön.

    Har ni något vettig uppfattning?

    //daniel
    SAAB 900 SE 2,0i MY96 *Såld*
    SAAB 9-5 S Kombi 2.0t MY01 *Såld*
    SAAB 9-5 SE Sedan 2.3t MY00 *Såld*
    SAAB 9-3 VectorActive SC 1,8t BP MY08 Nordic Steg1 | Subaru Forester XS 2019

  2. #2
    5000 kr är ett skambud. Dubblera budet och priset är fortfarande bra.

  3. #3
    Grundladd delofsons avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Barkarby
    Inlägg
    475
    Medlem#
    10056
    Klart jag lägger skambud, jag köper ett problem där motorn lika gärna kan haverera helt när turbon börjar ladda för första gången på åtminstone 8 månader :P Rullat ca 600 mil så, och druckit drygt 6 liter olja under den tiden... Utan att bolma eller lämna fläckar efter sig....
    Det är deras tredjebil så chansen finns nog att jag kommer undan med det, den står just nu i garaget på jobbet och samlar damm sen två månader tillbaka.
    SAAB 900 SE 2,0i MY96 *Såld*
    SAAB 9-5 S Kombi 2.0t MY01 *Såld*
    SAAB 9-5 SE Sedan 2.3t MY00 *Såld*
    SAAB 9-3 VectorActive SC 1,8t BP MY08 Nordic Steg1 | Subaru Forester XS 2019

  4. #4
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901
    Jag skulle inte bjudit mer än 5000:- , kedjan är garanterat slut och den är inte gratis eller lätt att byta.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 502
    Medlem#
    9481
    Max 5000kr låter vettigt.
    Jag fick en 9-5 2,3t vector för 2000kr,prutade ner den från 5000kr, där var med lite att fixa, men inga kända motorproblem, halvliter olja har gått åt på 800 mil och då har den inte ens nyaste vevhusventilationen...

    En sån bil köper man ju för en summa som man tror man kan få loss om man får sälja bilen i delar om den är för dålig, så resonerade jag med min 9-5a, jag ger inte mer än att jag vet att jag kan gå +-0 genom att sälja av delar på bilen och skrota den.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    307
    Medlem#
    9999
    Håller med om att runt 5 är rimligt. Delar är dyrt även om man gör jobbet själv. Kanske turbo, avgassystem, kolvringar, mm?
    Är själv ute efter en 9-5 Aero -02 till -05 som är trasig. Ska ha en "hobbybil" som ska ställas i garaget och få lite mer effekt och göras fin är det tänkt.
    Tyvärr har jag inga kollegor med risiga Saabar till salu. ☺
    Om du inte köper den själv så kan jag vara intresserad.
    Mvh

  7. #7
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 161
    5kkr för en risig Aero -05, då vill jag ha 2-3st
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    307
    Medlem#
    9999
    Gällde så klart bilen som ts beskrev. :-)
    Jag söker en 02-05 men inte nödvändigtvis till det priset.
    Senast redigerat av Rogerleon den 2015-01-09 klockan 22:06.

  9. #9
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555
    Men delofson kan väl berätta om han fortfarande är kompis med sin kollega om han missbjuder för lite

    Har ju sett hans frågande trådar ett tag om denna bilen.

    Kommer själv att sälja en 9-5 Aero -04 combi om ett tag för ca 20K, ej under.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    307
    Medlem#
    9999
    Du får gärna kontakta mig när det är dags att avyttra din bil RZ, kan vara intressant om jag inte hittat något till dess.
    Saab 9-5 Aero Man MY -02 Laser red
    Saab 9-5 NG Tid4 Aut MY -10 Diamond Silver

  11. #11
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 502
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Men delofson kan väl berätta om han fortfarande är kompis med sin kollega om han missbjuder för lite

    Har ju sett hans frågande trådar ett tag om denna bilen.

    Kommer själv att sälja en 9-5 Aero -04 combi om ett tag för ca 20K, ej under.
    Varför skulle man bli ovän med någon bara för att man lägger "skambud" på en bil som till största del hör hemma på skroten?
    Utbudet av Saab 9-5or med kass motor är ju ganska stort och det finns ju ingen anledning till att betala några större summor, det är ju tämligen dyrt att byta kamkedja, även om du gör jobbet själv så kostar ju alla delar som behövs runt 4000kr kamkedjesatsen har gått upp en del i pris, byter då då lite extra lager osv när det ändå är nere så är du snart på dubbla den kostnaden och vipps så är bilen nära 15 000kr för en 2002a, inte långt ifrån vad du då skulle begära för din 04a som är betydligt större sannolikhet att den inte är drabbad av kedjeproblemen eftersom dessa blev åtgärdade från den årsmodellen.

    Vad är liksom poängen med att betala säg 10 för en bil med problem, lägga 8 för att laga den om man kan köpa din bil utan problem för 2000kr mer, och då få en 2 år nyare bil?
    Jag skulle ju personligen inte köpa en bil och lägga mig i garaget och skruva ett antal dagar om det inte var så att man tjänade något på det.
    Senast redigerat av Pumba den 2015-01-09 klockan 23:21.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  12. #12
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182
    Är bilen besiktad och skattad?

    Obesiktade och och avställda bilar är väldigt mycket mer ointressant för köpare, eller bilar som inte kan köras hem pga nånting är trasigt så där brukar priserna bli låga.

    Ser man bara ekonomiskt så är nog en 9-5 i det skick/prisklass som du beskriver värd mest i delar

    Besiktad och skattad så lär den nog försvinna ganska fort för 10 000kr på Blocket eftersom det är en bil med lite utrustning, trots fel och skavanker.

  13. #13
    Egentligen helt sjukt lite pengar våra gamla SAAB:ar är värda. Vad var nypriset på en 9-5 Aero år 2002?
    Kanske 350 tusen i dåtidens penningvärde.
    Själv betalade jag år 2005, 100 tkr för min SAAB 9-5 av årsmodell 2000. Den hade då rullat 11 tusen mil och var således 5 år gammal. Antar att den är värd 5-10 tusen idag...
    Mycket bil för pengarna är ett slitet uttryck, men är man inte utrustad med tummen mitt i handen kan man nära nog äga bil "gratis" om man köper en gammal 9-5:a och är lite mekkunnig. För två år sedan köpte vi ytterligare en 9-5. Bilen var av samma årsmodell, dvs år 2000. Bilen hade rasad turbo och jag betalade 6 tusen spänn. Då satt det sprillans nya 17 tumsdäck på bilen. Bara de lär ju kostat de pengarna. Nu har jag skruvat dit en ny turbo och bilen har rullat problemfritt 2000 mil efter operationen. Finns inte mycket att klaga på kan jag säga.

    Det enda man möjligen kan klaga över är väl att denna situation inte kommer vara för evigt. Om 5-10 år lär lagret av 9-5:or vara betydligt mer begränsat. Å andra sidan kan det ju också vara kul att testa något annat, men vad? Att det kommer att handla om en helt annat budget känns ju i vart fall rätt givet.

  14. #14
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 502
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av Anders_SAAB Visa inlägg
    Egentligen helt sjukt lite pengar våra gamla SAAB:ar är värda. Vad var nypriset på en 9-5 Aero år 2002?
    Kanske 350 tusen i dåtidens penningvärde.
    Själv betalade jag år 2005, 100 tkr för min SAAB 9-5 av årsmodell 2000. Den hade då rullat 11 tusen mil och var således 5 år gammal. Antar att den är värd 5-10 tusen idag...
    Mycket bil för pengarna är ett slitet uttryck, men är man inte utrustad med tummen mitt i handen kan man nära nog äga bil "gratis" om man köper en gammal 9-5:a och är lite mekkunnig. För två år sedan köpte vi ytterligare en 9-5. Bilen var av samma årsmodell, dvs år 2000. Bilen hade rasad turbo och jag betalade 6 tusen spänn. Då satt det sprillans nya 17 tumsdäck på bilen. Bara de lär ju kostat de pengarna. Nu har jag skruvat dit en ny turbo och bilen har rullat problemfritt 2000 mil efter operationen. Finns inte mycket att klaga på kan jag säga.

    Det enda man möjligen kan klaga över är väl att denna situation inte kommer vara för evigt. Om 5-10 år lär lagret av 9-5:or vara betydligt mer begränsat. Å andra sidan kan det ju också vara kul att testa något annat, men vad? Att det kommer att handla om en helt annat budget känns ju i vart fall rätt givet.
    Samtidigt så kan man ju ha oturen med just saab 9-5, turbon rasar, kamkedja rasar, rost, utsliten bakvagn osv, det är ju lite av en chansning att köpa en äldre 9-5a, samtidigt är de nyare inte värda några jättesummor.
    Blev erbjuden 25 i inbyte för min 2008, vissa firmor vill inte ens byta in den.

    06or och framåt börjar ju bli väldigt billiga, intresset för Saab sjunker ju det med, det märks ju här på forumet om inte annat, helt annan fart för 4-5 år sedan än vad det är nu.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  15. #15
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 098
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av Anders_SAAB Visa inlägg
    Egentligen helt sjukt lite pengar våra gamla SAAB:ar är värda. Vad var nypriset på en 9-5 Aero år 2002?
    Kanske 350 tusen i dåtidens penningvärde.
    Min 9-5 SC Aero 2003 ska första ägaren ha betalat 430.000kr för. Då är den utrustad med nästan allt som fanns att tillgå, förutom taklucka & nivåreglering bak.

  16. #16
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 161
    Priser finns här t.ex. får 2008
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  17. #17
    Citat Ursprungligen postat av Pumba Visa inlägg
    Samtidigt så kan man ju ha oturen med just saab 9-5, turbon rasar, kamkedja rasar, rost, utsliten bakvagn osv, det är ju lite av en chansning att köpa en äldre 9-5a, samtidigt är de nyare inte värda några jättesummor.
    Blev erbjuden 25 i inbyte för min 2008, vissa firmor vill inte ens byta in den.

    06or och framåt börjar ju bli väldigt billiga, intresset för Saab sjunker ju det med, det märks ju här på forumet om inte annat, helt annan fart för 4-5 år sedan än vad det är nu.
    Tja, men å andra sidan är det inte jättedyra grejer att fixa om man gör det själv. Turbo köpte jag original fabriksny från England för cirka 5 lax vill jag minnas. Men det går att hitta ännu billigare. Begagnad kanske en tusenlapp. Vad kostar ett kedjekit? 2 tusen? Bussningarna i bakvagnen kostar några hundralappar. Rosten klarar 9-5:an galant tycker jag. Våra två 15 år gamla bilar är så gott som opåverkade. Har kommit lite i hundbenen men det är också allt. Tror aldrig jag sett en 9-5:a med uppkexade skärmkanter eller dörrar, vilket annars är väldigt vanligt på andra bilmärken.

    Sedan ska man ju komma ihåg att även andra bilmärken drabbas av krämpor när de börjar komma upp i åren. Två märken som jag tror attraherar lite samma typ av köpare är Alfa Romeo och BMW. Tänker då att det är lite sportigare familjebilar. Att byta kamrem på en Alfa brukar inte vara gratis på en verkstad. Att det blir glapp i bagvagnen på en BMW är närmast ett märkessignum minst lika välkänt som SAABs rasade turboaggregat. Även BMW drabbas ibland av skeva och spruckna topplock. Men jämför man SAAB och BMWs begvärde på marknaden framstår en rätt stor skillnad. BMW prissätts inte som om de vore ebolasmittade....

  18. #18
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 502
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av Anders_SAAB Visa inlägg
    Tja, men å andra sidan är det inte jättedyra grejer att fixa om man gör det själv. Turbo köpte jag original fabriksny från England för cirka 5 lax vill jag minnas. Men det går att hitta ännu billigare. Begagnad kanske en tusenlapp. Vad kostar ett kedjekit? 2 tusen? Bussningarna i bakvagnen kostar några hundralappar. Rosten klarar 9-5:an galant tycker jag. Våra två 15 år gamla bilar är så gott som opåverkade. Har kommit lite i hundbenen men det är också allt. Tror aldrig jag sett en 9-5:a med uppkexade skärmkanter eller dörrar, vilket annars är väldigt vanligt på andra bilmärken.
    Hundbenen är ju jättespännande, håller på att byta den plåten själv nu, jag hade några bubblor på lacken, inte ens synlig rost, men tröskeln under kjolpaketet var typ borta när jag tog bort kjolpaketet, fått byta 50cm tröskel.

    Tycker du tar i i underkant, kedjesatsen kostar nästan 3000kr på speedparts, tillkommer lite ventilkåpspackning osv, så är du nästan på 4.
    Bussningarna i bakvagnen får du inte för några hundringar, du får gärna länka till dessa då jag precis bytt alla och de kostade då inte så lite iaf inte om man ska ha riktiga.
    Stötdämpare och fjädrar kostar en hel del med och det äter ju 9-5orna.

    Om man sen ser till att man gör arbetet själv, frågan är ju hur man värderar sin fritid, att lägga en helg eller 2 för att byta kamkedja, är det värt det?
    Det är ju likväl en 10-15 år gammal bil.

    Jag tycker inte en gammal 9-5a är speciellt bra sparbössa, då måste priset vara väldigt lågt för att det ska gå ihop sig eller så måste de flesta punkter vara åtgärdade, ser annars ingen större vitts med att köpa en tidig 9-5a.
    98-03ans 9-5a tycker jag inte faller under mycket bil för pengarna längre, utan snarare mycket arbete för pengarna, kollar man däremot på nyare 06 och framåt så kostar de ju inte mycket, går ju hitta ner mot 30 000kr för en som inte gått allt för långt.
    Senast redigerat av Pumba den 2015-01-11 klockan 16:50.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  19. #19
    Grundladd delofsons avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Barkarby
    Inlägg
    475
    Medlem#
    10056
    Nu kommer jag inte förlora någon relation till min kollega. Blir det inte affär, så har dom iaf fått ett facit på vad som ska åtgärdas hos verkstad. Jag har gjort en större felsökning än vad ett flertal verkstadsbesök lyckats med. Gratis... Så ingen relationsdödare där inte. Dom ska prata om mitt skambud, men dom hade räknat med minst 10k, då den fick nya sulor förra året.. Men då sa jag lite snabbt i förbifart, att nya däck fyller ingen funktion på en motor som inte går i närheten som den ska, däcken kan ni sälja separat.. :P
    Skattad är den sen augusti, besiktigad i juli (hur den gick igenom det vet bara gudarna, men ska tydligen haft 3 st 1:or/att tänka på, inte sett protokollet).
    Den har som sagt samlat damm i garaget här på jobbet ett tag nu, med sommardäck... Så flytta den just nu är inget man gör i första taget med tanke på hur vädret är här i Sthlm... Eller jag kan göra det såklart, jag har tillgång till trailer :P
    Har lite bilder på aktuell roststatus.. Direkt synlig sådan..






    Men jag ser detta som en learning by doing-bil.. Något jag ska ha i garaget hemma och pilla på, kalla det ett vinterprojekt till sommaren... och antagligen plöja ner lite mer pengar i än vad som skulle anses vettigt.
    SAAB 900 SE 2,0i MY96 *Såld*
    SAAB 9-5 S Kombi 2.0t MY01 *Såld*
    SAAB 9-5 SE Sedan 2.3t MY00 *Såld*
    SAAB 9-3 VectorActive SC 1,8t BP MY08 Nordic Steg1 | Subaru Forester XS 2019

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Skara
    Inlägg
    117
    5000 kan inte vara farligt att ge för den! Köpte själv en exakt likadan med diverse fel på nu i sommras, gav 15 tusen för den med bla. lite rost lysande ABS/ESP lampa, mjölkiga strålkastare, dåliga däck med mera. Gjorde iordning så mkt jag kunde själv och kosta på den ca 3000 kr. Sålde den på blocket för 25000 efter bara två dagars annonserande. Tycker folk på detta forum undervärderar bilar ngt fruktansvärt. Kolla själva vad man får för pengarna när du sitter där och ska ha tag i något vettigt..

    Förövrigt var det den billigaste 02 Aeron på blocket med fungerande motor då, juli 2014.

    - - - Uppdaterad - - -

    Postar en för och efterbild på den jag hade, hoppas det är okej :-)?



    Min profil med mina bilar på Garaget
    http://www.garaget.org/skutte

Liknande ämnen

  1. Köpråd 9-3 Aero 00-01 ?
    Av Aero++ i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-08-19, 16:07
  2. Köpråd 9-3 Aero SC V6...
    Av Ollila i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2009-03-13, 09:26
  3. Köpråd 9-3 AERO
    Av mrbula i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-10-01, 22:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •