Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Metall-clips från blinkers-glaset "trillade ur", Saab 9-5 -02

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    14
    Medlem#
    8800

    Metall-clips från blinkers-glaset "trillade ur", Saab 9-5 -02

    Jag bytte Xenon-lampan på förarsidan igår under viss tidspress och när jag monterade bort blinkers-glaset genom att trycka ner plastspärren på insidan så trillade det ner ett metall-clips på ca 3 cm. Det är dubbelvikt, med en vinkel och har två små utvikta klackar på ena sidan (naturligtvis glömde jag att fota clips:et men det kanske går att förstå ändå? :-). Jag tror att det satt ungefär vid plastspärren men det verkar inte passa helt på denna.

    Jag kom inte på vart clips:et skulle sitta så jag var tvungen att montera på blinkers-glaset efteråt utan detta. Men det borde ju fylla en funktion och det skulle kännas skönt att sätta dit det igen. Är det någon som har en aning om vad jag pratar om och något tips på var det ska monteras?

    / Påhl

    PS. Kanske någon som kan tipsa om hur man enklast byter positionsljuset också? Jag antar att man drar i sladden för att få bort hållaren men eftersom det sitter så djupt inne i glaset (okej – i den "transparenta plasten") så vet i tusan hur jag ska kunna trycka tillbaka hållaren på rätt plats. Har ingen lust att gräva för mycket med bara fingrar där inne med 23 000 V från Xenon-enheten precis bredvid heller...

  2. #2
    Det där metallclipset kom nog till efter att ett antal blinkserlampor bara släppt ifrån sitt fäste.. Tråkigt när sånt händer när man ligger på motorvägen, när blinkers-glaset hänger i sladden och bankar på huv och framskärm :-O
    Clipset skulle göra att det satt bättre. Så försök hitta det och montera tillbaka det där det satt.

    När det gäller positionsljuset så får du dra ordentligt i sladden så följer lamphållaren+lampa med.. sen får du sikta i hålet ;-) Jag har gjort det där några gånger och aldrig fått någon kilo-Volt stöt så du behöver inte oroa dig. Dra batteri-spänningen en stund innan om du är osäker.

  3. #3
    Alternativ metod för att byta positionslampan är att skruva loss hela strålkastaren, är inte speciellt svårt, tar kanske 10 minuter per sida totalt. Mina positionslampor satt rätt hårt och det gick inte att dra loss dom med sladden, utan jag fick ta en plattång och dra i själva lamphållaren, och det hade varit omöjligt med strålkastaren på plats.

    Har även bytt blinkersarna nyligen och det fanns inga metallclips nånstans på dom om jag minns rätt.
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  4. #4
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    metallclipset är en förstärkning som kom som en förstärkningsåtgärd för att hålla blinkersen på plats. Satt inte på från fabrik. Denna "plåtbit" skall sitta över "plastarmen med hulling" som låser fast blinkersen i bilen.

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Mölnlycke
    Inlägg
    627
    Jag tog loss både blinkers och strålkastare på min 2005:a förra veckan men jag hade inga clips på blinkersarna så antar att inte alla blev uppgraderade.

    På tal om strålkastarna förresten, för att komma åt en skruv måste man ta bort de små grillbitarna. Finns det något enkelt sätt att göra det? Själv slet jag som en tokig tills de poppade loss men det kändes som att plastclipsen som håller fast dem lika gärna kunde gått av.
    Audi e-tron 55 Sportback -21 | Mercedes GLA -14

  6. #6
    Du ska inte behöva slita så i den lilla grill-delen. Tryck upp "clipset" lite på insidan.. hjälp den på traven så att säga..

  7. #7
    För att förtydliga, först tar man bort mittbiten av grillen genom att trycka den uppåt och dra ut den i nederkant, sen lossar man sidobitarna inifrån genom att trycka upp en flärp i nederkanten.
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    14
    Medlem#
    8800
    Perfekt! Då ska jag bara klura ut hur den ska sitta... i värsta fall får jag väl lägga på lite gaffatejp som ersättning. :-)

    Jag monterade ur hela stråkastaren för att byta Xenon-lampan. Det var väl använd tid. Speciellt nu när jag vet hur jag gör i praktiken. Mycket lättare att byta lampan när man ser vad man gör. Det var då jag behövde ta bort blinkers-glaset eftersom sladden till blinkers-lampan blockerar stråkastaren.

    Men jag såg aldrig metall-clipset utan hörde ljudet av det när det föll ner. Hade jag inte hört när det slog mot en en plåt på insidan hade jag nog inte märkt något. Som tur hittade jag det. Däremot är plastspärren riktigt stukad och ramlar nästan av. Så jag misstänker att det inte kommer att hålla speciellt länge till. Gaffatejp på insidan kanske inte är så tokigt ändå – även om det tar emot. Men ändå bättre än att tappa hela blinkers-glaset på motorvägen...

    / Påhl

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Mölnlycke
    Inlägg
    627
    Citat Ursprungligen postat av kingback Visa inlägg
    För att förtydliga, först tar man bort mittbiten av grillen genom att trycka den uppåt och dra ut den i nederkant, sen lossar man sidobitarna inifrån genom att trycka upp en flärp i nederkanten.
    Aha det var det jag missade, tack för tipset, då ska göra rätt nästa gång!
    Audi e-tron 55 Sportback -21 | Mercedes GLA -14

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    14
    Medlem#
    8800
    Fick tid idag och skruvade bort blinkers och stråkastare och bytte alla lampor – Xenon, helljus och positionsljus. Nu ser man vägen igen när man kör i mörker. Ett klart lyft!

    Tog även några bilder på metallclipset och hur det sitter på blinkersglaset. Det sitter precis under plastklacken som håller fast blinkersglaset och pressar upp denna så den sitter fast bättre.

    Tyvärr var plastklacken helt slut på förarsidan och eftersom plastklacken är det enda som håller fast blinkersglaset känns det viktigt att få fast den på något annat sätt. Min lösning blev att tejpa fast den i plåten med sonens hockeytejp (som sitter på klubbans blad). Det blev rätt bra eftersom tejpen är riktigt kladdig och nästan smälter ihop. Kanske inte den snyggaste lösningen men... :-)

    / Påhl
    Bifogade bilder Bifogade bilder

Liknande ämnen

  1. Smäller i glaset med rutan "nervevad" när man stänger dörren
    Av danielduchon i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2014-07-22, 08:54
  2. Lossa "metall-look" paneler i dörrar og9-5 my06
    Av danielduchon i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-05-02, 01:02
  3. "clips" för inredningsskruv og9-3
    Av hagan i forum Allmänt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-05-08, 21:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •