Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Avtagbart Bosaldrag sitter fast

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2014
    Ort
    Alvesta
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -

    Avtagbart Bosaldrag sitter fast

    Tjena!
    Köpte för ett tag sen en 9-3 sportcombi -07 där de satt en avtagbar dragkrok på, konstaterade rätt snabbt att den inte går att få bort.
    Innan kunde man inte ens få in nyckeln i låset men har lagt kroken i oljebad en vecka eller två så får jag iallafall in nyckel men går ej vrida på den.
    Sitter troligtvis en originalkrok på bilen.
    Nu är min fråga om ni har någon bra lösning eller om de bara är att skaffa nytt, i så fall kan man beställa endast reservdelar eller måste man köpa en komplett krok.

    Inte min krok på bilden men en likadan

    krok.jpg

    Tack på förhand
    Andreas

  2. #2
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 247
    Hej och välkommen.

    Nu får du förklara lite. Först går den inte att ta bort och sedan har du lagt kroken i oljebad? Stoppade du ner hela bilen?

    Jag gjorde en snabbsökning och hittade detta. Borde hjälpa dig http://forum.saabturboclub.com/showt...servdelsfråga

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2014
    Ort
    Alvesta
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Ja skrev lite snabbt där skruvade bort hela klumpen där man sätter fast "krokdelen" i. Därav att ja lagt den i oljebad

    //Andreas

    Citat Ursprungligen postat av Fral Visa inlägg
    Hej och välkommen.

    Nu får du förklara lite. Först går den inte att ta bort och sedan har du lagt kroken i oljebad? Stoppade du ner hela bilen?

    Jag gjorde en snabbsökning och hittade detta. Borde hjälpa dig http://forum.saabturboclub.com/showt...servdelsfråga

    /Fred

  4. #4
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Diesel eller lacknafta brukar vara bra att lägga saker i blöt i, fast det kanske det du menar med olja för det är väl inte råolja
    MoS2 olja är kanske ännu bättre men det blir dyrt om man skall ha nån liter för att lägga i blöt, det är annars en av de bästa sortens lösare av dylika problem.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  5. #5
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 867
    Medlem#
    4458
    Det är ett typiskt standard Bosal-drag.

    Här finns lite tips om dessa. Att lämna in för renovering är ju helt klart en gångbar lösning, men går det att fixa själv så blir det såklart billigare.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2014
    Ort
    Alvesta
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Har legat i vanlig motorolja, blandat diverse småskvättar som blivit över vid oljebyten men ska testa lägga den i diesel så kanske de släpper

    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Diesel eller lacknafta brukar vara bra att lägga saker i blöt i, fast det kanske det du menar med olja för det är väl inte råolja
    MoS2 olja är kanske ännu bättre men det blir dyrt om man skall ha nån liter för att lägga i blöt, det är annars en av de bästa sortens lösare av dylika problem.

  7. #7
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 867
    Medlem#
    4458
    Det är ett typiskt standard Bosal-drag.

    Här finns lite tips om dessa. Att lämna in för renovering är ju helt klart en gångbar lösning, men går det att fixa själv så blir det såklart billigare.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  8. #8
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Citat Ursprungligen postat av andreas.goransson.90 Visa inlägg
    Har legat i vanlig motorolja, blandat diverse småskvättar som blivit över vid oljebyten men ska testa lägga den i diesel så kanske de släpper
    Vanlig olja tränger inte in så bra + att det blir gegg kvar som man ogärna vill ha i vissa delar.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 470
    Om du inte tycker att du behöver låsfunktionen så gör så här:

    1. Peta loss den röda Bosal-brickan som sitter i mitten på ratten/vredet med en liten vass kniv eller liknande. Den är en plåtbricka med klister.
    2. Där innanför hittar du en skruv som du skruvar loss, då kan du ta bort hela vredet.
    3. Vänd på vredet så du tittar in bakifrån så att säga, där ser du att låscylindern sitter med en låsring. Ta bort låsringen och peta in en liten stjärnmejsel/insexnyckel/pinne så att låsstiften åker in i låscylindern -då kan du trycka ut hela låscylindern med fingerkraft.
    4. Montera tillbaks vredet, skruven och Bosal-brickan.

    Nu kommer låset att funka att montera och demontera och bilprovningen klagar inte på att låset är borta.
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    64
    Jag har ett likadant drag på min 9-5, sittandes på bilen.
    Hur demonterar jag det? (Hittade inger i instruktionsboken) Nyckeln går i och jag kan vrida den till ändläge ett kvarts varv bort, men vad ska jag göra sedan?
    Trycker jag in vredet mot kroken så kan jag inte vrida det.
    Jag har under några veckors tid smörjt med 5-56.

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 493
    Medlem#
    6973
    Nyckeln måste vridas ett halvt varv först. Sen trycket du vredet mot kroken och vrider medsols ca ett halvt varv.

    2 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  12. #12
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 336
    Lite info från mej som fick ordning på sitt Bosal-drag innan det vart för vindpinat. Ta isär så mycket du kan. I mitt fall fick jag jag jaga fjädrar o delar på garagegolvet när det smätte iväg. Lås o nycklar köpte jag på Skandix som reservdel för det som satt var inte bra längre. Låt aldrig draget sitta på i onödan. Jag förvarar mitt i bilen när det inte används. Assa har en onödigt dyr lite flaska med "torr" låsspray som fungerar riktigt bra. Egentligen till ytterdörrar tror jag. Alternativt vapenfett kan göra susen. Precis som mycket så bör det montioneras även om du det bara ligger oanvänt. Stor fjäder som belastar o trycker.

    När jag sökte info på Bosal-dragen sökte jag på allt jag kom över. Audi, SAAB o annat. Även om de ser lite annorlunda ut de andra dragen så är innanmätet nästa samma princip i alla fall. Jag använde skruvstäd, skruvtvingar och spännband till slut för att kunna jobba säkert med grejerna. Bra kraft när grejerna hoppar iväg.

    Länk till Assa:s spray:

    https://www.lasgiganten.se/sv/articl...gaArTfEALw_wcB

    Hjälpte o få loss ett drag av samma typ nyligen med en hyfsat stor rörtång. Vredet skall ju vridas samtidigt som det trycks in. Sånna krafter blir det om det får sitta och fastna.
    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

Liknande ämnen

  1. Byta fast drag mot avtagbart?
    Av Johankp i forum Allmänt
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2013-04-19, 16:24
  2. hur sitter toppen fast??
    Av marta_jag i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-12-19, 09:48
  3. Hur sitter reflexrampen fast?
    Av Pepsi i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-01-26, 22:24
  4. Demontera sidoblinkers
    Av ski4fun i forum Allmänt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2006-01-06, 14:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •