Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Orkeslös OG9-5 1,9TiD -06

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    8

    Orkeslös OG9-5 1,9TiD -06

    Har en 9-5:a 1,9 tid -06 som beter sig väldigt konstigt.
    Den är svår att starta, man får liksom "pumpa" upp tomgången med gasen annars så stannar den.
    När man väl kommer iväg med bilen så är den orkeslös i axet ( den bara segar) tills man kommer upp i ca 2500 varv, då känns det som det ska men så fort man kommer under 2500 varv så blir den "orkeslös" igen.

    En annan konstig sak är att när man kör på landsväg och använder farthållaren så verkar det fungera som det ska, bilen sackar inget i uppförsbackar utan den håller farten den är inställd på, men när jag kopplar ur farthållaren och använder gaspedalen så tappar den "ork" i uppförsbackar, oavsett hur mycket jag gasar.

    Bilen har jag haft inne på Saabverkstad för felsökning och fått till svar att det kan vara Turbon eller mitt dåliga dubbelmassesvänghjul (långt ord )
    Dom menar att det kanske kan bli så av vibrationerna som blir av det dåliga svänghjulet, men dom verkar inte veta och bara byta det ena eller det andra bara för att testa är ju inte direkt billigt.
    Är det någon som har haft något liknande problem med sin bil så vore jag tacksam för idéer eller förslag hur man ska gå vidare.

    Kan också nämna att jag har haft en felkod som heter P2279 (air intake leak) men dom har provtryckt på verkstaden men inte hittat något fel. Detta har bara hänt 1 gång.

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 466
    Funkar den bra på farthållaren att öka/minska farten så kanske det är något fel på den elektriska gaspedalen?
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  3. #3
    Grundladd delofsons avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Barkarby
    Inlägg
    475
    Medlem#
    10056
    Och skulle turbon vara slut så skulle det väl knappast bli en effektförbättring när man kryper upp i varvtal tänker jag... Går lite emot principen runt vad en turbo pysslar med
    SAAB 900 SE 2,0i MY96 *Såld*
    SAAB 9-5 S Kombi 2.0t MY01 *Såld*
    SAAB 9-5 SE Sedan 2.3t MY00 *Såld*
    SAAB 9-3 VectorActive SC 1,8t BP MY08 Nordic Steg1 | Subaru Forester XS 2019

  4. #4
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901
    Hur ser EGR ventil och virvelspjäll ut?
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    ANNELÖV / SKÅNE
    Inlägg
    536
    Som turbo Danne säger, jag tror du skall börja där, EGR sitter lätt åtkomligt på 19:an och är väl det som förorsakar mest bekymmer på en modern diesel.
    Lyft upp hela ventilen, sitter med 2 bult och en kabel anslutning. Dela och plocka ur själva ventilen, sitter med knaster i ovankant.
    Gör rent för sot med typ Bräckeleen eller likvärdigt, sätt tillbaka och jag tror du löst felet. Gör även rent i insuget, skrapa bort så mkt du kan.
    När du tagit ur ventilen så kolla om den står i öppet läge, gör den det så är du felet på spåren.

    Gjorde detta på en Astra -11 så sent som i helgen, den ville inte ens starta! Full av sot och nu går den fint igen.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    8
    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Danne Visa inlägg
    Hur ser EGR ventil och virvelspjäll ut?
    Virvelspjället är bytt, men ska kolla på EGR-ventilen, den är ju som sagt lätt att komma åt.

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 466
    Om bilen funkar att köra med farthållaren men inte med gaspedalen kan väl inte EGR-ventilen vara fastsotad, då skulle den ju inte gå med farthållaren heller?
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    8
    En liten uppdatering!
    Det där med att det gick att gasa med farthållaren kan ni glömma bort, för så är det inte. Var nog bara ett önsketänkande från mig.
    Har däremot kollat Egr-ventilen. skruvade väck den från motorn demonterade sedan själva spolen och kollade ventilen och den gick jättelätt.
    Tittade sedan på spolen (är det någon som vet hur lång slaglängd det är på den?) och där är nog problemet.
    När spolen aktiveras så kan man se att ventilen precis öppnas MEN när man tar bort strömmen från spolen så orkar inte fjädern i ventilen skjuta tillbaka järnklumpen i spolen så Egr-ventilen förblir öppen. till följd av detta så har jag fått en ny felkod, P1901, fullt partikelfilter. Ny Egr-ventil beställd, hoppas nu detta hjälper. Återkommer med mer info när jag bytt ventil
    // Johan

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 466
    Går det inte tvätta bort det sotet som hindrar den att gå tillbaks?

    Jag har också hört talas om att man kan borra ett litet hål någonstans och få i lite smörjmedel, är dock osäker på om det gäller 2,2 eller 1,9 dieseln.
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  10. #10
    Hej. Du kan borra ett 3 mm hål i centrum av plastlocket över spolen. Sen tar du ett 3 mm don och knackar ut ankaret ur spolen. Rengör och putsa ytorna med fint slippapper. Dock rekommenderar jag montering av den nya när du fått hem den. Helst en Pierburg orginal. Mvh

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    8
    Vill bara tala om att det var EGR-ventilen som b´var problemet.
    Har nu bytt denna och numera inga problem, vill tacka alla som varit intresserade och gett mig mig bra förslag på olika åtgärder.
    // Johan

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Orkeslös OG9-5 BioPower
    Av ovelution i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2024-02-01, 11:31
  2. Orkeslös OG9-5 2,0 steg3 E85
    Av baccaruda i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2021-07-04, 19:47
  3. [LÖST] Orkeslös/ryckig OG9-5
    Av Dieselgurra i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-08-24, 02:44

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •