Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: HJÄLP! Koppling eventuellt slavproblem, 900 turbo S - 1996

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2015
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -

    Exclamation HJÄLP! Koppling eventuellt slavproblem, 900 turbo S - 1996

    Tjena har lite frågor jag skulle uppskatta svar på.. Det är såhär att jag har en saab 900 turbo s från 96.

    Historian: Jag skulle köra från ängelholm till halmstad på julafton och bilen gick lika bra som vanligt, ända tills jag kom in i halmstad då jag skulle motorbromsa innan trafikljus.. Då helt plötsligt när jag trycker ner kopplingen för att växla, så kommer inte kopplingen upp igen.. så det slutar med att jag får motorstopp mitt inne i halmstad. tvingar i den i 1:an och smyger till närmsta bensinstation.. Är inte alls kunnig inom mek-sektionen men min far är duktig och min lärning är i process.. Dock är han inte heller direkt kunnig inom saab då de är fösta saaben i familjen. Jag undrar då vad är felet? Det är en manuell låda, står sensonic på växelspaken men det är troligtvis ingen sensonic (enligt far) kan det vara en vajer? eller slaven? och om det är slavcylindern, vad kostar då detta att göra vid?

    mvh en väldigt ledsen grabb som inte vill förlora sin förstabil (som varit körd i 2 veckor)
    ps. Kopplingen viner ( eller den gjorde tidigare) vad kan även detta vara?

  2. #2
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 338
    Medlem#
    8644
    Citat Ursprungligen postat av 900turbo96 Visa inlägg
    Tjena har lite frågor jag skulle uppskatta svar på.. Det är såhär att jag har en saab 900 turbo s från 96.

    Historian: Jag skulle köra från ängelholm till halmstad på julafton och bilen gick lika bra som vanligt, ända tills jag kom in i halmstad då jag skulle motorbromsa innan trafikljus.. Då helt plötsligt när jag trycker ner kopplingen för att växla, så kommer inte kopplingen upp igen.. så det slutar med att jag får motorstopp mitt inne i halmstad. tvingar i den i 1:an och smyger till närmsta bensinstation.. Är inte alls kunnig inom mek-sektionen men min far är duktig och min lärning är i process.. Dock är han inte heller direkt kunnig inom saab då de är fösta saaben i familjen. Jag undrar då vad är felet? Det är en manuell låda, står sensonic på växelspaken men det är troligtvis ingen sensonic (enligt far) kan det vara en vajer? eller slaven? och om det är slavcylindern, vad kostar då detta att göra vid?

    mvh en väldigt ledsen grabb som inte vill förlora sin förstabil (som varit körd i 2 veckor)
    ps. Kopplingen viner ( eller den gjorde tidigare) vad kan även detta vara?

    Hej!

    Om din bil är utrustad med kopplingspedal så är det som sagt ingen Sensonic som ni redan listat ut. Eftersom att du rimligtvis bör ha wire-koppling på den där (om man inte satt i den hydrauliska versionen i samband med en ombyggnad från Sensonic-lådan) så skulle jag börja med att kolla skicket på wiren och i samband med det snabbt känna på själva kopplingsarmen som går in i lådan. Det ska vara ordentligt med motstånd i den.

    Om armen är slapp så är det troligt att armen släppt inne vid själva kopplingen. Och att kopplingen viner kan mycket väl bero på att urtrampningslagret har gett sig.....så det känns som att allt hänger ihop.


    Nytt lager går på någon hundralapp, och en wire kan inte vara så mycket dyrare. Det knöliga är jobbet. Lådan ska ju såklart ner, men för att få ned den skall hela subframen bort vilket inte är så jättebökigt om man har ett garage att vara i och en vettig domkraft. När man ändå har skiten nere så kan det även vara idé att byta kopplingen också.


    PS: Köp original-lager, är så himla tråkigt att behöva riva ner hela skiten igen bara för att man råkade få en dålig del (yes, done that myself....)

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 490
    Medlem#
    6973
    Bilen är troligen en fd Sensonic som har blivit ombyggd till manuell koppling. Eftersom Sensonic hade hydraulisk slavcylinder så monterade man helt enkelt en huvudcylinder + kopplingspedal från en sen 900 alt 9-3 och fick en vanlig koppling utan att behöva ta ner lådan.

    Eftersom bilen är ombyggd (om min teori håller) kan man gissa att slavcylindern suttit där sen bilen var ny. Sensonic-bilar har en speciell slav med löstagbart urtrampningslager, men man kan byta och montera en 9-3/9-5 slav (med integrerat urtrampningslager) istället. Lär bli billigare än att köpa en ny sensonic slav + utrampningslager.

    Lådan måste ner för jobbet.

    Håller helt klart med Echonator om att man ska köpa originalkvalitet. Det finns piratslavar, men de håller dålig kvalitet och det är ändå arbetet som är den största kostnaden i det här sammanhanget.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  4. #4
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 338
    Medlem#
    8644
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Eftersom Sensonic hade hydraulisk slavcylinder så monterade man helt enkelt en huvudcylinder + kopplingspedal från en sen 900 alt 9-3 och fick en vanlig koppling utan att behöva ta ner lådan.

    Mvh

    Den infon tackar jag för, är ju inte alltför ofta man får möjlighet att pilla med Sensonic-bilar

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 490
    Medlem#
    6973
    Krävdes iofs en special-slang/rör mellan huvudcylinder och slavcylinder då Sensonic inte har samma snabbkoppling med clips som 9-3/9-5.

    Näe, Sensonic är ju inte speciellt vanligt, och en som funkar är än mer sällsynt. Känns som det finns samlarpotential.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

Liknande ämnen

  1. Hjälp! Har en Saab 9000 1996 Aero som dör vid belastning
    Av sebastianfrodin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2013-02-16, 23:20
  2. Styrningsbox 9000 2,0.Turbo 1996
    Av saabvidar i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-08-21, 09:47
  3. Hjälp med koppling av Slangar från turbo till apc senoid
    Av eak i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-10-11, 00:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •