Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Köpråd Saab 9000 Aero 25000 mil

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    905

    Köpråd Saab 9000 Aero 25000 mil

    Är lite sugen på en skapligt fräsch Saab 9000 Aero med ca 25000 mil på mätarn och med ett steg 3 från maptun och ej tcs. Tror motorn ej är renoverad nåt förutom kanske bytt topp packning eller liknande men ej större saker. Om den är servad med fin och bra olja vid bra intervaller vågar man då satsa på denna eller har den kanske gått lite långt och
    renovering är snart ett faktum? så kom gärna med lite erfarenheter ang då framförallt motorn då växellåda och annat ej kostar så himla mycket men motorn brukar sticka iväg vid renovering. tacksam för svar

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    1 251
    Bra skötsel före lågt miltal säger jag. På en så pass gammal bil betyder tidigare skött service/underhåll allt.

    Maskinellt är ju en sak, men glöm inte att kolla hur chassit mår. Med så många mil bakom sig så kanske saker som bussningar/dämpare osv redan lever på övertid?
    Dodge Viper / Porsche 996 C4 Cab / Hummer / Volvo S60 2,4T / Volvo V60 D2
    Professionell räksmugglare

  3. #3
    Grundladd Dabs avatar
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    398
    Medlem#
    8896
    Hej!

    Det är en gammal bil som gått långt, så det är svårt med generella råd. Räkna med att vad som helst kan rasa när som helst.
    Beroende på syftet med bilen kan det ju vara smart att undvika de värsta rosthögarna. Räkna med att det finns rost även om den inte syns.
    Vad ska du ha den till?

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    624
    Jag kör själv runt i en gammal 9000 som gått dryga 28k mil. Jag är faktiskt lite förvånad över hur pass bra den går och hur lite problem det är med den.

    De gamla B234-motorerna är ju riktiga arbetshästar och jag tycker det känns som att man i princip kan använda grus som olja utan att de går sönder (OBS! "Lätt" överdrift!). Har tidigare ägare tagit väl hand om den och du får ett OK pris så skulle jag iaf inte dra mig för att köpa den.
    SAAB 93 TurboX -08
    SAAB 95 2.0t -09
    Tech2 med CANdi

  5. #5
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163
    Skicket och historiken avgör som sagt snarare än mil. Maskinellt skulle jag kolla lite extra noga på växellådan, de är inte Aerons starkaste punkt...
    /Johan

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    905
    Tänker köpa en fin 9000 Aero och ha som sommarbil och hålla efter så den håller sig fin och fräsch. Kommer ej plåga den om man säger så men självklart vrida ur den ibland. Vet att Rosten precis som dab skriver är lurig på 9000 då jag haft ett gäng och har en nu som verka typ rostfri men börjar man kolla runt så finns det en del iaf som ej syns vid en snabb koll. Vet att växellådan är en galet svag punkt så kommer kolla så alla växlar går i fint samt backen som kan kärva men lådan kan man byta till en bättre beg till bra pris men motorn däremot är det värre med pengamässigt. Åker nog och kollar på bilen inom dom närmaste dagarna.

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    1 251
    Klassiska rostpunkter är ju framskärmar, de så kallade "hundbenen" och alla skarvar på dörrar/baklucka.
    Men glöm heller inte att kika runt vindrutan. Ser man rostangrepp där är risken stor att själva rutramen kräver renovering.

    Om så är fallet vet man först om rutan plockas bort, men synliga rostangrepp runt rutan är ett varningstecken.

    Om bilen har taklucka är det även en idé att kontrollera att takluckan håller tätt.
    Dodge Viper / Porsche 996 C4 Cab / Hummer / Volvo S60 2,4T / Volvo V60 D2
    Professionell räksmugglare

Liknande ämnen

  1. 9-5 -00 25000 mil, värt att fixa?
    Av ErikG i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-03-19, 01:21
  2. Är den värd 25000? OG 9-3 se...
    Av Ekan i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-09-23, 18:37
  3. Köpråd och tipps tack: Saab 9000 AERO.
    Av VengO i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-09-25, 22:10
  4. värt att lämna in bilen på 25000 mil service?
    Av Turboström i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-10-12, 12:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •