Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: SAAB 9-3 SC 1.8t -07. Klonkande framvagn.

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    84

    SAAB 9-3 SC 1.8t -07. Klonkande framvagn.

    Favorit i repris! Har klonkande framvagn, igen. Bytte k.stagen för någon månad sedan. Löste problemet då. Nu är det nästan samma ljud men det uppstår inte vid fjädringsrörelser utan när bilen "gungar". T.ex. på kullersten eller andra ojämnheter eller om jag bromsar till hastigt osv.

    Efter att ha läst lite så är min gissning länkarmsbussning alt. bussning till k.hämmaren. Bilen börjar komma till åren så antagligen är det dags att byta bussningar på de flesta ställena så därför tänkte jag göra just detta i framvagnen + hjulinställning. Någon som har tips att ge? Tänkte köra powerflex runt om.

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 475
    Fjädrar som är delvis av (vanligtvis vid nedre varvet) ger diverse märkliga missljud. Min begränsade erfarenhet säger att fjädrarna går före många bussningar. Även dåliga fjäderbenslager kan klonka.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    84
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Fjädrar som är delvis av (vanligtvis vid nedre varvet) ger diverse märkliga missljud. Min begränsade erfarenhet säger att fjädrarna går före många bussningar. Även dåliga fjäderbenslager kan klonka.
    Ajdå, hoppas inte att det är fjädern. Inte för att de är superdyra att byta utan för att jag inte vet hur man gör. Jag har upplevt att bilen varit väldigt hård i fjädringen de senaste veckorna kan det ha med saken att göra tro?

  4. #4
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 264
    Medlem#
    6770
    Ganska enkelt att byta fjädrar själv på ng9-3.

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 475
    Ja, det ser ganska enkelt ut på ng9-3. Titta på youtube-filmen som jag länkade till här: http://forum.saabturboclub.com/showt...18#post1333218

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    84
    Ja det ser inte alls så svårt ut. Det ska inte vara några problem att göra själv. Om det nu skulle vara så att det är fjädern som krånglar, är det inte lika bra att byta på båda sidorna?

    http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-..._12773289.html

    Billigt för ett par kompletta.

    Oavsett kommer jag nog byta bussningar i framvagnen.

    - - - Uppdaterad - - -

    För att ytterligare ringa in problemet så kan jag tillägga att bilen känns lite lite vinglig ibland och styningen ibland något osäker. Detta började efter klonket. Ca en vecka sedan.

  7. #7
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 804
    Medlem#
    4458
    Du ska absolut byta på båda sidorna! Sådana delar byter man inte på bara en sida om det inte är ngt som gått sönder alldels nära efter en nymontering. Annars får man assymmetri i chassit då det alltid sklijer på nya och gamla saker. Jag skulle iaf aldrig byta bara ena sidan.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    84
    Beställt bussningar till armen + krängningshämmaren nu. Väntar på leverans nu och de bytas nästa lördag. Löser inte det problemet så blir det helt nya länkarmar + fjädrar också. Just nu ligger utgifterna på 1300 kr. Beställt alla filter, olja och drivrem för en service också så inte så farligt för allt jag fick.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Klonkande framvagn NG9-3
    Av vmo_tt i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-09-16, 20:11
  2. Klonkande i framvagn på min saab 9-3 -01
    Av Kalle_a i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-01-29, 01:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •