Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: ny motorplaner ng93

  1. #1

    ny motorplaner ng93

    Hejsan gänget, har nya planer på gång...jag har egentligen viljat byta kolvar hit o dit länge nu, jag har alltid tänkt bredare..
    Mina planer är följande, jag är väldigt sugen på att byta ut hela blocket.. Jag har sneglat på ett Gen 3 LNF/LSJ Short Block http://shop.zzperformance.com/store/...ort-Block.aspx , tankarna går i följande banor, varför krångla till att bara byta ut kolvar i min nuvarande motor när man får ett helt nytt block inkl strakare bottendel som klarar hög effekt, Right?
    Mina fråga
    * skulle dessa gen 3 block passa bolt on ner i en ng93 05, fästen och dyl?
    *är det möjligt att flytta över topplock /insug/sprutet helt enkelt hela b207 t8 toppen rakt ner på nya Gen-3 blocket/bolt on?
    *passar svänghjulet rakt på nya blocket?
    Den lilla kunskap jag besitter säger mig att detta inte alls är en dum ide, förutsatt att det självklart funkar någorlunda smärtfritt?
    Vad har ni för ider? Känns som jag behöver expertisen hjälp..
    /Emil
    Senast redigerat av Emilsports den 2014-08-19 klockan 20:50.

  2. #2
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 218
    Medlem#
    8541
    Har allt gått i samma tankar här, så vitt jag vet och läst så bör allt lira ja.... ta en 2,2l vev till det också och lämpliga kolvar och stakar så har du en motor god för 500hk.
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av cactuz Visa inlägg
    Har allt gått i samma tankar här, så vitt jag vet och läst så bör allt lira ja.... ta en 2,2l vev till det också och lämpliga kolvar och stakar så har du en motor god för 500hk.
    Hej cactuz... Precis som du säger så borde det fungera, kan inte tänka mig något annat.. Men veven i gen 3 blocken är väl god för 500?

  4. #4
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 218
    Medlem#
    8541
    Jo den veven ska nog allt hålla, jag bara spånade kring hur jag hade tänkt mig för att få lite mera motorvolym och därför byta till en 2,2l-vev.
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  5. #5
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 262
    Medlem#
    3186
    Gen3 är direktinsprutade = helt annan kolvtopp!
    Du måste alltså köra med andra kolvar oavsett om du inte skaffar en 9-3 griffin...
    ///Mackanized
    Tillbaka

  6. #6

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av Mackan Visa inlägg
    Gen3 är direktinsprutade = helt annan kolvtopp!
    Du måste alltså köra med andra kolvar oavsett om du inte skaffar en 9-3 griffin...
    Vad spelar det för roll att det är en annan kolvtopp? Varför måste jag köra med andra kolvar.. Nu hänger jag inte med....

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    567
    Medlem#
    4125
    Hej

    Har inte tid med att göra ett långt svar, men mitt tips är att du skaffar en begagnad motor som jag gjorde. La typ 3000:- på den. Sen köper du Darton foder från USA och till sist så kontaktar du Trollspeed för att få dem monterade i blocket.
    Då vet du vad du får och med de fodren lovar jag att de håller för över 1000 hk.

    Vill man krångla till de som jag gjorde så köper du annan vevaxel, andra stakar och kolvar. Men de är inte riktigt värt mödan om jag ska vara ärlig.
    Se till att du kör med Saabs vevaxel som är smidd, byt kolvar samt vevstakar så pallar botten delen mycket effekt!

    Att sätta i en vanlig 2,2 liters vev från t.ex. Opel håller inte, samt att de är mycket att bygga om. kolla min tråd så fattar ni. Sen skulle jag kört med en biopower topp -07 t.o.m. -11 använd inte den direkt insprutade toppen. kommer bli en massa bekymmer och ingen som har direkt kunskap om dessa.

    MVH/ Emil Sjöqvist

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av Sjöan Visa inlägg
    Hej

    Har inte tid med att göra ett långt svar, men mitt tips är att du skaffar en begagnad motor som jag gjorde. La typ 3000:- på den. Sen köper du Darton foder från USA och till sist så kontaktar du Trollspeed för att få dem monterade i blocket.
    Då vet du vad du får och med de fodren lovar jag att de håller för över 1000 hk.

    Vill man krångla till de som jag gjorde så köper du annan vevaxel, andra stakar och kolvar. Men de är inte riktigt värt mödan om jag ska vara ärlig.
    Se till att du kör med Saabs vevaxel som är smidd, byt kolvar samt vevstakar så pallar botten delen mycket effekt!

    Att sätta i en vanlig 2,2 liters vev från t.ex. Opel håller inte, samt att de är mycket att bygga om. kolla min tråd så fattar ni. Sen skulle jag kört med en biopower topp -07 t.o.m. -11 använd inte den direkt insprutade toppen. kommer bli en massa bekymmer och ingen som har direkt kunskap om dessa.

    MVH/ Emil Sjöqvist
    Tack för svaret. Är det stor skillnad på biopower toppen från 07-?
    Senast redigerat av Emilsports den 2014-09-05 klockan 17:34.

  10. #10
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 262
    Medlem#
    3186
    Biopower har tåligare ventiler (rostfritt)

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    567
    Medlem#
    4125
    Citat Ursprungligen postat av Mackan Visa inlägg
    Biopower har tåligare ventiler (rostfritt)
    Ja bättre ventiler, ventilsäten samt annat material i gjutningen.
    Klarar etanol mycket bättre.

  12. #12
    Steg 1 UhrJrs avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    1 113
    Krångel och åter krångel.

    Toppen på b207 fungerar utmärkt helt orginal.
    Aerokammarna ger ett utmärkt register. Vill man göra något så skulle jag föreslå att porta upp avgaskanalerna ganska ordentligt i samband med grenrörsbygge.
    Blocket är otroligt bra uppbyggt. Med sin inbyggda vevaxel är det riktigt stabil och välbalanserad.
    Ska man pumpa ur mer än 300hk bör man börja fundera på kolvbyte till smidda.
    Stakar kan man vänta med till även foder byts ut. Detta sker inte förrns man spårar ur fullständigt med extraktorgrenrör, t25-fläns turbo (19t och uppåt) mm.

    ng9-3 är klockren. Helt perfekt som utgångsobjekt, vilket är raka motsatsen av vad jag personligen sagt för bara något år sedan.

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Falun
    Inlägg
    440
    Är det där Gen3 blocket möjligtvis samma som sitter i 9-3 Griffin -11 och kallas A20NFT? Isåfall kan det ju vara vettigt att köpa sig en sån för framtida trimprojekt, om den botten är god för 500Hk.

    EDIT: Sökte lite och fick fram den här listan: http://en.wikipedia.org/wiki/GM_Ecotec_engine där det står att A20NFT ska vara en generation 2, samma som i Astra OPC -12 tydligen. Då är ju frågan hur mycket som skiljer mellan dom olika generationerna, sitter ju tydligen generation 1 i 9-3 03-10 och dom kolvarna samt fodren tål ju inte alltför mycke effekt, nån förbättring i generation 2?
    Senast redigerat av ChriZtoffer den 2015-01-11 klockan 17:15.

Liknande ämnen

  1. Oljetemp NG93
    Av EmilSS i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-08-13, 11:39
  2. Kopplingsbyte 5vxl ng93
    Av EmilSS i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-03-15, 16:40
  3. Aux ingång på Ng93
    Av bobbaa i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-02-18, 14:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •