Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Saab 9-5 2,3T 2004 Felkod P0420 och inget laddtryck i turbon

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2015
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -

    Saab 9-5 2,3T 2004 Felkod P0420 och inget laddtryck i turbon

    Hej,

    Får felkod P0420 och inget laddtryck i turbon, mätaren går endast upp till slutet av det gröna och inte in på gula området.

    Har hitta att det finns ett avbrott\hål på R slangen från MV-ventilen, vet någon om ett sådant avbrott/hål kan orsaka att turbon sluddar att ladda och ge felkod P0420?

    Wastgate armen är kontrollerad och sitter på plats.



    Med vänlig hälsning
    Marcus
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  2. #2
    Grundladd delofsons avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Barkarby
    Inlägg
    475
    Medlem#
    10056
    Ett sådant brott kan ge turbotapp, då det är kopplat till EVAP. På en kollegas 9-5 aero har vi en pending P0420 samt turbo som inte laddar, men det har felsökts till att katalysator till största sannolikhet har rasat ihop. På den bilen är även de blå backventilerna helt slut.
    SAAB 900 SE 2,0i MY96 *Såld*
    SAAB 9-5 S Kombi 2.0t MY01 *Såld*
    SAAB 9-5 SE Sedan 2.3t MY00 *Såld*
    SAAB 9-3 VectorActive SC 1,8t BP MY08 Nordic Steg1 | Subaru Forester XS 2019

  3. #3
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av delofson Visa inlägg
    Ett sådant brott kan ge turbotapp, då det är kopplat till EVAP. På en kollegas 9-5 aero har vi en pending P0420 samt turbo som inte laddar, men det har felsökts till att katalysator till största sannolikhet har rasat ihop. På den bilen är även de blå backventilerna helt slut.
    Fixar man inte inloppsvägarna så man får laddtryck innan man säger att katen är slut?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  4. #4
    Grundladd delofsons avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Barkarby
    Inlägg
    475
    Medlem#
    10056
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Fixar man inte inloppsvägarna så man får laddtryck innan man säger att katen är slut?
    Det har testats med ett helt slangpaket till EVAP, noll effekt på turbons ladd. Fick spool up och turbomätaren började röra sig förbi det gröna när första lambdasonden rycktes.. Så därav den slutsatsen. De båda problemen jobbar antagligen fint tillsammans med att mobba ut turbon.
    SAAB 900 SE 2,0i MY96 *Såld*
    SAAB 9-5 S Kombi 2.0t MY01 *Såld*
    SAAB 9-5 SE Sedan 2.3t MY00 *Såld*
    SAAB 9-3 VectorActive SC 1,8t BP MY08 Nordic Steg1 | Subaru Forester XS 2019

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    623
    Medlem#
    9614
    Citat Ursprungligen postat av delofson Visa inlägg
    Det har testats med ett helt slangpaket till EVAP, noll effekt på turbons ladd. Fick spool up och turbomätaren började röra sig förbi det gröna när första lambdasonden rycktes.. Så därav den slutsatsen. De båda problemen jobbar antagligen fint tillsammans med att mobba ut turbon.
    Men vänta nu... Om du har förbättring när du provat utan lambda tyder ju det på rasad/igensatt kat. När du märkte skillnad av att plocka lambda, hade du ner DP efter det och kontrollerade?
    En helt vanlig 9-5 2.0t Linear 2006 steg 1.

  6. #6
    Grundladd delofsons avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Barkarby
    Inlägg
    475
    Medlem#
    10056
    Citat Ursprungligen postat av Fidel Visa inlägg
    Men vänta nu... Om du har förbättring när du provat utan lambda tyder ju det på rasad/igensatt kat. När du märkte skillnad av att plocka lambda, hade du ner DP efter det och kontrollerade?
    Nu hänger jag inte med riktigt. Jag har redan dragit slutsatsen att katten antagligen rasat då förbättring skedde, det skrev jag först. Jag har stått i en vecka och gjort steg för steg kontroller för att se vad som kan vara fel.
    Men nej, jag har inte gjort en kontroll av katt för att verkligen bekräfta, då detta skett i garaget på jobbet, samt att jag bara felsöker för att eventuellt köpa den bilen och vill veta hur mycket/lite jag kan tänka mig betala. Det är ett litet ekonomiskt spel inblandat här. Ska dra av verkstadskostnader mot värdet, och en felsökning på verkstad är inte heller gratis.
    SAAB 900 SE 2,0i MY96 *Såld*
    SAAB 9-5 S Kombi 2.0t MY01 *Såld*
    SAAB 9-5 SE Sedan 2.3t MY00 *Såld*
    SAAB 9-3 VectorActive SC 1,8t BP MY08 Nordic Steg1 | Subaru Forester XS 2019

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    623
    Medlem#
    9614
    Då är jag med.
    En helt vanlig 9-5 2.0t Linear 2006 steg 1.

  8. #8
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Med TECH2 kan man göra ett snabbtest av katalysator om du har tillgång till sådan.

  9. #9
    Testa att skruva ut muttrarna så du kan få ett mellanrum mellan turbon & dp, på de viset kommer avgaserna ut och då bör du känna mer skillnad. Ett tips jag själv fick av en på nordic då jag själv har jätte problem med min bil. Laddar den som vanligt då så är där något med avgassystemet.

Liknande ämnen

  1. Blårök och inget laddtryck. Har turbon sagt upp sig?
    Av nozzi i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-08-10, 23:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •