Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Fel färg i stenskottspensel eller ändras den?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    281

    Fel färg i stenskottspensel eller ändras den?

    Köpte en stenskottspensel till min fusion blue Ng9-3 och började fylla i lite igår, men tyckte färgen var mycket mörkare blå. Tänkte att det skulle ändra färg när det torkar, men det är likadant idag.

    Det skulle ju kanske kunna vara fel innehåll i burken eller fel burk i förpackningen för på den står det rätt. Det är original gm-pensel ifrån speedparts.

    Så min frågande om det kommer se annorlunda ut när jag polerat och lagt på klarlack? Eller är det så dålig färgmatchning på penslarna? (Har bara haft svarta Saabar förut)

    Kan ta en bild ikväll..

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    281
    Bild, behöver på ett lager färg till innan polering, men vill veta om det är fel först.


  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    296
    Det där ser inte riktigt rätt ut. Borde vara väldigt lika direkt. Jag har köpt bättringsfärg till min 303, Titan Grey, men inte använt den än så kan inte uttala mig om NG9-3-färger tyvärr. Min gamla NG900 i Imola-röd var direkt samma från lackstiftet som original. Fyllde i en grå Miata i somras och där var färgen också korrekt direkt vid "målandet" så att säga.
    Kör nuförtiden en S(AAB)koda Octavia -20
    Tidigare: NG9-3 SC Aero -07, NG900 2.3 -96 (Åkt OG900 & 9000 i barndomen)

  4. #4
    Grundladd Browans avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Bromölla/Valje
    Inlägg
    263
    Medlem#
    5341
    har du skakat den tillräckligt?
    Det finns en "kula" inuti som skall skramla... (har råkat ut för att jag skakat för lite och då blev det helt fel färg).
    2008 9-3 2.0t SC Vector Aut BioPower, eSID2, Maptun steg 4+.
    2005 9-3 2.0t SS Vector Aut.
    1998 Yamaha YZF 600R.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    404
    Som ovanstående talare-> skaka skaka skaka.... osså skaka lite till så bör det bli bra ;-)
    201m: 8.333s, 139,07km/h
    Egen FRÄS i garaget ;-) Planar topplock & deckar block...

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    281
    Bra tips, får testa det. Problemet är ju att jag redan fyllt i på några ställen, men får väl skrapa ur det eller köra med punktbläster.

    Tycker förresten att klisterlappen med färg på burken också är lite fel, brukar den stämma exakt?

  7. #7
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555
    Du har säkert fel färg.

    Men sen när du har rätt färg så prova med att "bygga" upp färgen från botten.
    Nu ser det ut som att du bara fyllt i ett hål.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    306
    Som sagts ovan, skaka så länge att det känns löjligt. Upplevt detta på flera färger. Fick förklarat att metallic flakes lägger sig på botten.

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 465
    Medlem#
    11937
    Färgen kan ändras lite lite när den torkar, men är skillnaden påtaglig redan vid påmålning är något knas. Att du fått fel färg är ganska osannolikt om du beställt GMs orginallackstift med rätt färgkod (etiketten på förpackningen kan dock vara lite missvisande).

    Jag har själv gjort misstaget på min första bil med en metallicblå färg att inte skakat lackstiftet tillräckligt. Just metalliclack är extra känsligt eftersom den innehåller flera olika färgkomponenter. Alla lackstift innehåller en blandkula. Först skakar man som en tok tills blandkulan srasslar omkring fritt, sedan skakar man någon minut till. Har man otur kan blandkulan ha fastnat ordentligt i färg som legat still länge och det kan ta flera minuters tokskakande och bankande på burken för att få den att släppa.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    281
    Precis som ni säger, jag har skakat den för dåligt. Testade nu igen och nu får jag rätt färg. Har som sagt bara haft solidsvarta Saabar tidigare, så då har jag aldrig skakat såhär mycket.

    Tack för hjälpen!

Liknande ämnen

  1. Nån som hällt/stänkt färg eller bläck på bilen , hur få bort?
    Av Turbo_Danne i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2014-07-12, 00:01
  2. Vad kan ändras med Tech2 i 9-3 -07?
    Av tur-ture i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-03-31, 19:42
  3. Polera ned ifyllnad från stenskottspensel
    Av fälgen i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2009-09-05, 09:34
  4. Fälgskada. Spackla eller svetsa? Färg på fälg?
    Av lallas i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-09-06, 10:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •