http://www.dn.se/ekonomi/extra-skatt...ljon-bilagare/
Vi som äger en og9-5 verkar få höjd skatt. I mitt personliga fall handlar det om 326:- (eller 14%) extra per år.
http://www.dn.se/ekonomi/extra-skatt...ljon-bilagare/
Vi som äger en og9-5 verkar få höjd skatt. I mitt personliga fall handlar det om 326:- (eller 14%) extra per år.
drygt 280:- blev min höjning på. Bilen i signaturen.
Saab 9-5 2,0t aut -98 GDM Performance E85 steg1
426 kr för mig. Totalt 3726 kr/år för min. Från och med nu är det uppdelad inbetalning till Transportstyrelsen. Då vet man att den kostar litegrann i skatt när det går till på det sättet. :/
Min MC som kostar 180 kr/år höjs däremot inte.
Kör nuförtiden en S(AAB)koda Octavia -20
Tidigare: NG9-3 SC Aero -07, NG900 2.3 -96 (Åkt OG900 & 9000 i barndomen)
Oj.
Min gick bara upp till 2627. :-)
Saab 9-5 2,0t aut -98 GDM Performance E85 steg1
1526:- kostar min 9-5 2,3 BP -07a numera.
Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07
Nä, men över en viss summa så blir det tydligen automatiskt delad betalning. Min kostade 3300 kr innan, det skulle betalas på en gång. Nu när den kostar 3726 kr står det att jag skall betala i jan/maj/sep. Inget man kan välja tyvärr. Jag loggade in med e-legitimation på Transportstyrelsens hemsida, där stod den nya kostnaden samt betalningstid etc.
Kör nuförtiden en S(AAB)koda Octavia -20
Tidigare: NG9-3 SC Aero -07, NG900 2.3 -96 (Åkt OG900 & 9000 i barndomen)
Jaha, man lär så länge man lever...
Man får dela på 3 mao tertial när skatten går över 3500 kr, så har det varit iallafall sedan 1998 när jag började köra diesel och det var höga skatter.
Nu börjar det bli dyrt.... Vi i Göteborg fick ju nu höjd trängselskatt också, det är ju 9, 16 eller 22 kronor att köra igenom en tull nu, ut eller in eller bara igenom stan, finns inga vägar runt! Detta kompenseras tills viss del av det låga bränslepriset nu, men ändå alltså. Bensinen går snart upp igen, industring kommer inte acceptera dessa långa priser länge till. Jag lägger flera hundra i månaden på trängselskatt nu, och dessutom nu höjd fordonskatt? Tack för den televerket..... (förlåt, transportstyrelsen ska det vara!)
MEDLEM 7032.
643:- gick min 9-5TiD upp i skatt, 9-3ltt T5 gick upp runt 300:- å min 4x4 av "annat fabrikat" gick upp 399:- men det får väl ses som en pink i havet då den har en 5,2 liters V8 så den kostar en del ändå.
Mina tre övriga fordon är skattebefriade så där klarade jag mig undan.
/ TD
CH43J6 m.m.
Mina 3 Saabar steg rätt bra med, det känns ju dock mest illa att biopowern steg så pass mycket.
Någon som har koll på hur det funkar med skatten, jag ställde nämligen av en av mina bilar den 14 december, skulle få tillbaka runt 700kr på skatten, men inget har dykt upp än, är skatten bunden per bil eller tas dessa 700kr för att kvitta mot de andra 2 bilarna som fick ny "skuld" ?
Känns inte direkt svenskt att det skulle gå till på det viset, för lite byråkrati...
Saab 9-5 2,0t SS -08
Saab 9-5 2,0t SS -06
Jag vet Frippe, och nej jag har inte röstat in dom.... Men i Göteborg så var det ju endast en röst på Vägvalet som röstade emot tullarna, då samtliga övriga partier var rörande överens om att införa skatten och nu kommer behålla den trots 60% NEJ i folkomröstning. Så det var ju inte mkt att välja på direkt om man inte tyckte det var kul med ännu mer skatt.... Och vad skall man rösta på i riksdagsvalet om man vill ha billigare bilägande? Det finns väl inget parti som vill ha billigare bilägande längre, bilar hatas ju som pesten i detta landet?
Nu kommer detta spåra ur i en politisk diskussion, moderatorer beware.....
MEDLEM 7032.
Hell yeah...
Du röstar givetvis på det parti som du tycker representerar dina åsikter bäst, medveten om att det inte kommer att bli någon perfekt match utan man måste bedöma vilka politiska frågor som är viktigast för en själv.
Som bilägande stockholmare boendes innanför tullarna borde jag inte vara något jättefan av trängselskatt, höga P-avgifter och höga vägskatter - men det tycker jag är underordnat andra viktigare politiska frågor vilket gör att jag skiter i om mitt bilägande blir dyrare eller ej när jag röstar.
Det enda partiet som uttalat sagt att de vill göra bilkörande och bilägande billigare är SD, men då får man ju en hel del andra extrema politiska åsikter på köpet. För övrigt så röstade SD på den budget som nu gav höjda fordonsskatter... ;-)
Som Stockholmare finns så många alternativa transportmedel, så några hundralappar mer i skatt kan jag ta igen på att tanka mer sällan och ta annat färdmedel. Däremot tycker jag det är ytterligare en spik i kistan för landsbygden och de som bor och arbetar på mer än 5 kms avstånd... Något våra folkvalda verklighetsfrånvarande politiker (oavsett färg på nålen i kavajslaget) verkar vara helt på klara med att ingen gör.. (nu ska jag inte säga något då jag faktiskt bor 4 km exakt från jobbet.....)
SAAB 900 SE 2,0i MY96 *Såld*
SAAB 9-5 S Kombi 2.0t MY01 *Såld*
SAAB 9-5 SE Sedan 2.3t MY00 *Såld*
SAAB 9-3 VectorActive SC 1,8t BP MY08 Nordic Steg1 | Subaru Forester XS 2019
Alla partier vill satsa på glesbygden men detta måste blivit mer eller mindre ett knytnävsslag i ansiktet glesbygdsfolket?!
Tur är väl att bensinen är såpass billig!
1x Saab 9-3 Vector 2,0t SC -08 & Citroen c1 -09
Får man någon plan på vad pengarna ska användas till (t.ex utökade bättringsarbeten) ? Jag betalar gärna lite extra om jag vet att jag får "valuta" för pengarna...
Saab 9-5 Aero 2005. https://www.youtube.com/@TechCars
Tur att man bor på landet och behöver bilen till allt samt har 3 bilar som fyller staten skattkista så de kan subventionera kollektivtrafiken ännu mer.
Hur kan buss vara miljövänligt? 10 ton fordon 1 person skall ingenstans (chauffören) och en till tre passagerare, Så ser det oftast ut på stadsbussarna utanför timmen för när folk skall till och från jobb/skola lik förbaskat passerar de var 10'e minut eller så hela dagen!!
99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |
Det beror nog helt på vart i landet. Här i Stockholm är det inga innerstadsbussar som går tomma, oavsett tid på dygnet. SLs bussar går primärt på Etanol (störst andel), RME samt Biogas. Sen några enstaka prototypbussar med bränslecell och etanolhybrid. Men det är på landstingsnivå detta styrs, och när dagen är slut kan man säkert räkna hem det miljömässigt. Annars hade trafiken vart mindre, om det nu gick minus både kostnadsmässigt och miljömässigt.
SAAB 900 SE 2,0i MY96 *Såld*
SAAB 9-5 S Kombi 2.0t MY01 *Såld*
SAAB 9-5 SE Sedan 2.3t MY00 *Såld*
SAAB 9-3 VectorActive SC 1,8t BP MY08 Nordic Steg1 | Subaru Forester XS 2019