Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Har ingen sätesvärme efter urladdning av batteriet - NG 9-5

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    830

    Har ingen sätesvärme efter urladdning av batteriet - NG 9-5

    Hej,

    för ett tag sedan så stod bakljusen och lyste på bilen och det var för lite kräm i batteriet för att starta bilen. Då jag var 20 mil från bilen så ringdes falck assistans som drog den till en saabverkstad tillika tidigare Saab ÅF.

    De laddade upp batteriet och läste ur felkoder och vi passade även på att göra service samtidigt. Det fanns en mängd felkoder men majoriteten stod det att de var pga låg spänning och övriga borde också varit relaterade till detta enligt mekanikern som nollade dem och sedan provkörde en sväng och efter detta lämnade godkänd notering.
    Någon förklaring till urladdningen / tänt bakljus fick vi aldrig men troligen så har väl bakljuset tänts som följd av kommunikationsfel när batterispänningen blev för låg.

    Efter detta så fungerar inte sätesvärmen på något av sätena, knapparna reagerar inte ens (dioderna börjar inte att lysa) när jag trycker på dem.
    Enligt bruksanvisningen så finns det säkring till sätesvärmen i säkringsdosan under huven (nr 33), den är hel, samt i bakluckan (nr 17). I bakluckan sitter det dock ingen säkring på detta nr och det finns inte ens några sladdar framdragna till den platsen i den säkringsdosan så den måste ju vara för en annan marknad / spec.

    Då sätesvärmen fungerade fram till detta så tycker jag det bör vara säkrings eller mjukvarurelaterat.

    Har letat i menysystemet utan att se något om aktivering av sätesvärmen. Finns det några dolda menyer?

    Några tankar och idéer kring vad som kan vara fel? Skinnklädseln har varit kall med 20 minusgrader utan bacongrill

    mvh
    Anders
    V70 II Dieseltraktor 205hk/450nm "Duger att frakta barnvagnen i"
    Fd. Saab 9-5 2.0T & Saab 9000 CSE 2.3T

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 118
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Brainy Visa inlägg
    Då sätesvärmen fungerade fram till detta så tycker jag det bör vara säkrings eller mjukvarurelaterat.

    Har letat i menysystemet utan att se något om aktivering av sätesvärmen. Finns det några dolda menyer?

    Några tankar och idéer kring vad som kan vara fel? Skinnklädseln har varit kall med 20 minusgrader utan bacongrill
    Jag har ingen aning om hur det ser ut i ng9-5, men om det är lika som andra Saabar så finns det utföranden utan stolsvärme, och en spekulation är då att den blivit omkonfigurerad för en marknadsvariant utan stolsvärme. Och det är nog ungefär så långt jag kan hjälpa dig.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    830
    Låter tyvärr som det får bli en till vända på verkstaden då och se om de kan lösa det.

    Kallt i rumpan

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 108
    Hej,

    Testa och lyft batteripolen i någon minut för att se om det blir någon skillnad?
    Vid service gjorde det någon s/w uppdatering?

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    830
    Hej,

    tack ska testa det! Är återigen inte i närheten av bilen men ska testa på tisdag.

    Inte vad jag känner till. Har inte reagerat på att det stått något om det i serviceprotokollet men jag ska läsa igenom igen.

    mvh
    Anders
    V70 II Dieseltraktor 205hk/450nm "Duger att frakta barnvagnen i"
    Fd. Saab 9-5 2.0T & Saab 9000 CSE 2.3T

Liknande ämnen

  1. Går ej att starta efter att batteriet laddat ur (9-3ss) LÖST
    Av xp2002 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-12-29, 22:46
  2. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-08-21, 20:29
  3. Elfel (Batteriet laddar ut sig efter 2 dagar)
    Av darude i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-08-13, 03:29
  4. Batteriet är helt slut efter varje körning? :S
    Av Ek_ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-06-24, 04:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •