Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Byta bränslepump/misständningar/e85 | 9-3 -01 Frågor!

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    110
    Medlem#
    -

    Byta bränslepump/misständningar/e85 | 9-3 -01 Frågor!

    Hejsan!

    Håller på att trycka i en värre bränslepump men har lite funderingar!

    Som synes sitter en grov bränsleslang på pumpen, skall denna kopplas in till t-korset eller ska den direkt upp i armaturen ?!
    Skall pumpen tryckas ned i botten i armaturen eller ska man lämna lite utrymme i botten ?
    Hur gör man bäst för att byta plastnipplarna som kopplas till armaturen ?

    unnamed.jpg

    unnamed2.jpg
    Senast redigerat av C.Osbakk den 2015-01-09 klockan 16:25.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    110
    Medlem#
    -
    Hur byter man nipplarna som trycks ner i armaturen?!

  3. #3
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 361
    Medlem#
    8644
    Man köper nya nipplar på tex Mekonomen och skarvar dit dom med en stump bränsleslang och några slangklämmmor
    Saab 9³ 2.0T Sport Cab -99 St1
    Saab 9³ Aero Coupé -01 --> Projektet återuppståndelsen!
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08 St1
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    110
    Medlem#
    -
    Nipplarna har jag men skarva?! Går alltså inte att ta ur de gamla och pressa i nya genom att värma pvc slangarna?!

    Diam på bränsleslang ?!
    Senast redigerat av C.Osbakk den 2015-01-04 klockan 18:24.

  5. #5
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 361
    Medlem#
    8644
    Citat Ursprungligen postat av C.Osbakk Visa inlägg
    Nipplarna har jag men skarva?! Går alltså inte att ta ur de gamla och pressa i nya genom att värma pvc slangarna?!

    Diam på bränsleslang ?!
    Nej det brukar funka dåligt att värma dit i gamla slangarna...finns vissa som säger sig ha lyckats, men ännu fler som misslyckats, inklusive mig själv. På min dåvarande 9000 har jag för mig att jag satte invändigt 7,5 mm bränsleslang och ordentliga slangklämmor, och det höll tätt. Bör vara samma dimensioner på 9-3 också Se till att trä över bränsleslangen en bra bit över den gamla i hårdplast, och kör gärna dubbla slangklämmor så är mad dubbelt säkrad
    Saab 9³ 2.0T Sport Cab -99 St1
    Saab 9³ Aero Coupé -01 --> Projektet återuppståndelsen!
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08 St1
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    110
    Medlem#
    -
    Får se hur d går de avbrutna nipplarna, kan man fila av ändarna och låta resterande sitta kvar innuti pvc slangen? Torde ge extra stabilitet när man drar åt klämma.

    Ska båda nipplarna ha backventil eller räcker det med backventil på matnings sidan?

  7. #7
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 361
    Medlem#
    8644
    Citat Ursprungligen postat av C.Osbakk Visa inlägg
    Får se hur d går de avbrutna nipplarna, kan man fila av ändarna och låta resterande sitta kvar innuti pvc slangen? Torde ge extra stabilitet när man drar åt klämma.

    Ska båda nipplarna ha backventil eller räcker det med backventil på matnings sidan?

    Yes det är bara bra om de gamla bitarna sitter kvar så kommer det bli lättare att få det hela tätt!

    Det räcker egentligen att matningen har backventil, jag vet inte ens om returen har en backventil i ledningen orignal, men det lär kvitta oavsett. Men sätt för tusan inte en matningsnippel på returen iom att backventilen hamnar åt fel håll, och konsekvensen behöver jag nog inte ens dra Men jag varnar ändå på förekommen anledning....
    Saab 9³ 2.0T Sport Cab -99 St1
    Saab 9³ Aero Coupé -01 --> Projektet återuppståndelsen!
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08 St1
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    110
    Medlem#
    -
    Awesome!! Hoppas på lite tid över så bilen får gå på gatan igen med ny rxp pump och 100% e85

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    110
    Medlem#
    -
    Såhär blev det iafall! Tätt iafall
    10mm bränsleslang och dubbla klämmor i vardera ände.

    Om man kör utan backventil på matnings sidan - vad är konsekvensen av de ?
    Känns som backventilen stryper flödet en hel del!!

    1010222_10152714979704139_9058438066756094645_n.jpg

  10. #10
    Vilket slarv, du hade lätt fått plats med en slangklämma till på varje..
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    2 007
    Wow, att Saab inte satte dit ett lock på 9-3 som på 9-5, det är mkt märkligt..... Jag skarvade ungefär så här på min 9-5 när jag bytte pump också, funkar jättebra, ingen bensindoft eller några problem alls!
    MEDLEM 7032.

  12. #12
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 361
    Medlem#
    8644
    Citat Ursprungligen postat av C.Osbakk Visa inlägg
    Såhär blev det iafall! Tätt iafall
    10mm bränsleslang och dubbla klämmor i vardera ände.

    Om man kör utan backventil på matnings sidan - vad är konsekvensen av de ?
    Känns som backventilen stryper flödet en hel del!!

    1010222_10152714979704139_9058438066756094645_n.jpg


    Om du kör utan backventil på matningen så kommer bilen att bli ordentligt trögstartad, inte svårstartad, men det kommer ta tid att starta varje gång eftersom du inte kan bibehålla något övertryck mellan armatur och rail.

    Backventilen stryper heller inte nämnvärt, utan det som stryper först i soppasystemet är bränsletryckregulatorn som har galet tight returhål
    Saab 9³ 2.0T Sport Cab -99 St1
    Saab 9³ Aero Coupé -01 --> Projektet återuppståndelsen!
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08 St1
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    110
    Medlem#
    -
    Nu ska jag bara ta tag i misständningarna som blir när ja kör e85. Har knackat ner nya bcpr7es11 stift till 0,8mm. Om inte detta hjälper, vad är nästa steg?

  14. #14
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 361
    Medlem#
    8644
    Citat Ursprungligen postat av C.Osbakk Visa inlägg
    Nu ska jag bara ta tag i misständningarna som blir när ja kör e85. Har knackat ner nya bcpr7es11 stift till 0,8mm. Om inte detta hjälper, vad är nästa steg?

    Sker missarna bara vid drift på E85? När inträffar missarna? I vilken omfattning missar bilen (antal, fördelning mellan cylindrarna etc)?
    Saab 9³ 2.0T Sport Cab -99 St1
    Saab 9³ Aero Coupé -01 --> Projektet återuppståndelsen!
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08 St1
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    110
    Medlem#
    -
    Missarna märker jag endast i open sid.
    På bensin lägger den sig runt 30-50missar på alla cylindrar. På E85 ökar antalet med 1-5 missar varje fullgas repa, även där jämnt fördelat. Just nu ligger jag på 168, 170, 166, 169 på 80% e85 i tanken.

    Bil setup är:
    19T från speedparts
    Rxp e85 pump
    630cc spridare
    Steg 3+ bp mjukvara
    Jr filter
    Org ic - har max insugs temp på 60 grader vid 8 grader i luften
    3 tum hela vägen från turbo
    Sperdparts största cobra
    Senast redigerat av C.Osbakk den 2015-01-09 klockan 14:49.

  16. #16
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 279
    Citat Ursprungligen postat av TurboCab Visa inlägg
    Wow, att Saab inte satte dit ett lock på 9-3 som på 9-5, det är mkt märkligt..... Jag skarvade ungefär så här på min 9-5 när jag bytte pump också, funkar jättebra, ingen bensindoft eller några problem alls!
    Det sägs att denna plåtbit är carry over från opel/GM och saab absolut inte fick ändra på den, men man ville själva ha samma bränslepumpsarmatur som tidigare saabar... även nya 9-3 har en kass lösning map detta...
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

Liknande ämnen

  1. Sprucken bränsleslang
    Av lunnelie i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2014-10-02, 16:07
  2. Vilken innerdiameter på bränsleslang?
    Av Purex i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-08-13, 11:21
  3. Var kan jag köpa etanolbeständig bränsleslang?
    Av Noname i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2012-10-16, 23:46
  4. Bränsleslang
    Av chrlin01 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-09-23, 23:02
  5. Bränsleslang?
    Av jonne_M3 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-02-05, 17:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •