Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Funderar på att köpa 9-5 (-99) där turbon är bytt

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2014
    Inlägg
    11
    Medlem#
    -

    Funderar på att köpa 9-5 (-99) där turbon är bytt

    Hej

    Funderar på att köpa en 99:a 9-5 som gått ca 22 000mil, men som jag misstänkte har den haft problem med och även fått byta turbon för en tid sedan. Eftersom många av denna modell haft detta problem pga. motorfel - hur rädd behöver man vara för att det ska hända igen även fast den är bytt?

    Finns det något sätt att kunna höra/läsa av om kamkedjan tagit stryk också eftersom jag förstått att den också slits hårt på dessa modeller?


    Ändrade "95" till "9-5" som är den gängse standarden för hur det skrivs. Gör det lättare att söka på inlägg senare. /Moderator.
    Senast redigerat av Vfr den 2014-12-30 klockan 16:47.

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 465
    Medlem#
    11937
    Garrett GT17 (turbon) som sitter i lättryckarna är generellt av medioker kvalité, det gäller inte bara de tidiga årsmodellerna. De allra flesta lättryckarna har fått sin turbo utbytt innan 20k mil och det beror oftast inte på att bilen misskötts utan på att turbon inte håller längre en så.

    Huruvida turbon kan rasa igen beror helt och hållet på vad det stoppats in för turbo. Är det en orginal Garrett GT17, en no-name utbytesturbo eller har man passat på att uppgradera till den betydligt mer hållbara Mitsubishi TD04 som sitter i fulltrycksbilarna? Det finns en uppsjö av Kina-kopior på GT17 med attraktivt pris men med ytterst tveksam kvalité.

    Med "motorfel" antar jag att du menar oil sludge som i viss mån fanns på årsmodeller 98-03? Det är förhållandevis få bilar som har problem med det och det är för det allra mesta bilar som antingen körts korta sträckor (så motorn inte blir varm ordentligt) eller där det slarvats med oljebyten. Se dock till att bilen fått vevhusventilationen uppdaterad, det minskar risken för oil sludge.

    Överlag är pålitligheten god på B2x5-motorerna som sitter i 9-5, blir man stillastående är det i de allra flesta fallen turbo, bensinpump eller tändkassett som tackat för sig.

    Kamkedjan har en spännare, man kan mäta hur mycket spännaren är ute. Är den ute mer än 15mm är det bytesdags. Rasslar kedjan är det också bytesdags.

    Men till saken hör att du köper en bil i 15000 kronors-klassen. Det kommer alltid att vara lite av en lottsedel och det är svårt att sia om hur länge olika delar håller (även om du givetvis gör rätt i att läsa på och kolla upp så mycket som möjligt). Du har väl sett köpguiden i FAQ:

    http://forum.saabturboclub.com/showt...3%96PA-9-5-%29
    Senast redigerat av jellybear den 2014-12-30 klockan 21:53.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2014
    Inlägg
    11
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Garrett GT17 (turbon) som sitter i lättryckarna är generellt av medioker kvalité, det gäller inte bara de tidiga årsmodellerna. De allra flesta lättryckarna har fått sin turbo utbytt innan 20k mil och det beror oftast inte på att bilen misskötts utan på att turbon inte håller längre en så.

    Huruvida turbon kan rasa igen beror helt och hållet på vad det stoppats in för turbo. Är det en orginal Garrett GT17, en no-name utbytesturbo eller har man passat på att uppgradera till den betydligt mer hållbara Mitsubishi TD04 som sitter i fulltrycksbilarna? Det finns en uppsjö av Kina-kopior på GT17 med attraktivt pris men med ytterst tveksam kvalité.

    Med "motorfel" antar jag att du menar oil sludge som i viss mån fanns på årsmodeller 98-03? Det är förhållandevis få bilar som har problem med det och det är för det allra mesta bilar som antingen körts korta sträckor (så motorn inte blir varm ordentligt) eller där det slarvats med oljebyten. Se dock till att bilen fått vevhusventilationen uppdaterad, det minskar risken för oil sludge.

    Överlag är pålitligheten god på B2x5-motorerna som sitter i 9-5, blir man stillastående är det i de allra flesta fallen turbo, bensinpump eller tändkassett som tackat för sig.

    Kamkedjan har en spännare, man kan mäta hur mycket spännaren är ute. Är den ute mer än 15mm är det bytesdags. Rasslar kedjan är det också bytesdags.

    Men till saken hör att du köper en bil i 15000 kronors-klassen. Det kommer alltid att vara lite av en lottsedel och det är svårt att sia om hur länge olika delar håller (även om du givetvis gör rätt i att läsa på och kolla upp så mycket som möjligt). Du har väl sett köpguiden i FAQ:

    http://forum.saabturboclub.com/showt...3%96PA-9-5-%29
    Jag slog till på den, prutade ner den till 12 000kr (från 17500) så kände att det var värt risken

    Mannen som kört den fram till i år har sparat varenda papper på varje reparation som någonsin gjorts och det var en del. Gällande turbon stod det att den byttes vid 20.000mil ca så ja är inte längre orolig. Såg även att allt du nämnt bytts ut efter 17000 mil (tändkasett, bensinpump, turbo och även generator) Så vem vet, ja kör den kanske i graven men för 12000kr får det va värt det. Väldigt välbevarad i övrigt!

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938
    Låter som ett bra köp, mkt av dom tunga grejorna är gjorda! Men som Jellybear sägar, ha koll på oljan. Detta är inte bilar som man tankar och kör med i 1000 mil utan att bry sig, man måste kolla på stickan ibland! Nivån skall alltid vara bra, och man bör byta olja var 1000e mil oavsett vad service intervallen säger. Om oljenivån aldrig får gå ner under "min" och du byter oljan så kommer du ha en skön och säker bil LÄNGE. Oljestickan på dessa bilar är inte bra, se till att bilen står plant, torka av änden på stickan rejält och stoppa ner och kolla sen. Motorn bör vara varm och ha stått några minuter, lämpligt är väl att göra detta när du tankar tex?

    Tänk på att om inte dämparna är bytta så är det nog läge nu, den kommer bli superskön med nya dämpare runt om.
    MEDLEM 7032.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2014
    Inlägg
    11
    Medlem#
    -
    Tack för tips! Kan inte annat än att både beundra och tycka synd om mannen som kört denna i 14 år, verkar som om han spenderat mer än hälften av bilens värde (som ny) på massa reparationer genom åren... Om det betyder att det vilar en förbannelse över bilen återstår att se, men jag får återkomma här i forumet om ngt uppstår. Såg att kupéfläkten var bytt nyligen också, prima prima

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2014
    Inlägg
    11
    Medlem#
    -
    Kikade på kvittot från reparation av Turbon (gjordes vid 205480km). Står att det är "bytesturbo GIK" vad det nu står för?

  7. #7
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 234
    Medlem#
    2226
    Citat Ursprungligen postat av bascagge Visa inlägg
    Tack för tips! Kan inte annat än att både beundra och tycka synd om mannen som kört denna i 14 år, verkar som om han spenderat mer än hälften av bilens värde (som ny) på massa reparationer genom åren... Om det betyder att det vilar en förbannelse över bilen återstår att se, men jag får återkomma här i forumet om ngt uppstår. Såg att kupéfläkten var bytt nyligen också, prima prima
    Jag köpte en 9-5 -99 med omfattande servicehistorik, mycket bytt och mycket gjort på 23 000 mil. jag körde den nästan 10 000 mil och bytte turbo vid 31500 mil. När det var kopplingsbyte på gång bytte jag bort den. Det var ett bra köp. Då verkstaden ville byta spjällhus halade jag fram papperen som visade när det var bytt och istället uppdaterade de programvaran och med det var problemen borta.
    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2014
    Inlägg
    11
    Medlem#
    -
    IMG_1217.jpg När det står så här på servicedokument, är det något som är åtgärdat eller rekommenderat att man tittar på, tex. ang vevaxel packning? Vad är det? Kritiskt?

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 482
    Det kan vara packboxen bakom remskivan som läcker lite och bör bytas. Titta efter oljekladd.

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938
    Bytesturbo GIK: Det är GIK i Göteborg som har levereat en original/renoverad turbo då, det är ju bra. Mao ingen Kina-kopia utan original prylar. Den kommer hålla länge om du bara sköter oljan som sagt.

    Vevaxelns packning är väl rätt vanlig, men om det är den mot lådan så är det ju mkt pyssel att byta, lådan måste bort. Men om den inte droppar på marken eller är helt sölig under så hade jag inte gjort nåt åt det. Men sölar det under så kommer BP troligen anmärka och läcker det mkt så får du hålla ännu mer koll på oljan innan det är fixat. Men det behöver ju inte alls vara så farligt.
    MEDLEM 7032.

  11. #11
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481
    Packningen vid remskivan är väl standardfel på dessa bilar, har nog fått byta den på alla mina 9-5or, ska byta på senaste inköpet med.

    Spännande att en 9-5 från 99 kan kosta 12000kr måste varit i bra skick?

    Gav 2000kr för min 03a, men då var stötdämpare och bussningar slut i bakvagnen och lite rost på tanklocket, så priset var ju lite där efter, tagit en del timmar att fixa ihop.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  12. #12
    Och jag bytte till mej min Aero mot ett originalmål på Max, men då var det ju lite damm på instrumentbrädan förstås..
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  13. #13
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av kingback Visa inlägg
    Och jag bytte till mej min Aero mot ett originalmål på Max, men då var det ju lite damm på instrumentbrädan förstås..
    Trevligt, det var ungefär vad tidigare ägaren av min 9-5a blev erbjuden på skroten för bilen, 2 varmkorv och så kunde de köra hem honom.

    Dessvärre så är ju inte en standard 9-5a värd så mycket, men det finns ju dem som sticker ut med bra skick, men de känns som det börjar bli få kvar av de tidiga 9-5orna.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2014
    Inlägg
    11
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Pumba Visa inlägg
    Packningen vid remskivan är väl standardfel på dessa bilar, har nog fått byta den på alla mina 9-5or, ska byta på senaste inköpet med.

    Spännande att en 9-5 från 99 kan kosta 12000kr måste varit i bra skick?

    Gav 2000kr för min 03a, men då var stötdämpare och bussningar slut i bakvagnen och lite rost på tanklocket, så priset var ju lite där efter, tagit en del timmar att fixa ihop.
    Grattis!

Liknande ämnen

  1. Funderar på att köpa en Aero V6 2,8T
    Av fuhj i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-08-23, 15:02
  2. Funderar på att köpa släpvagn?
    Av Sundance Kid i forum Off Topic
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2011-01-26, 21:14
  3. Funderar på att köpa en 9-3 1,9 TID
    Av dape02 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-08-18, 20:29
  4. Bytt turbon på 9-5
    Av peter60g i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2009-07-05, 23:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •