Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: märkligt fel på extraljus

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    422

    märkligt fel på extraljus

    Hej

    Saab 9-5, 2007, Xenon på halvljus.
    någon här kanske har varit med om samma fel?

    Installerade Xenonkungens 75W Xenon i mina NBB.
    Kopplade allt med Xenonkungens reläsats med 3-extraljuskablar med AMP-kontakter som är 60A relä med 40A säkring mot batteriet.
    Problemet är att det latent, alltså ibland INTE går att blända av extraljusen.
    Bilens org helljus släcks men inte mina 3 NBB för att sedan fungera ett bra tag att blända av.
    Detta är också tidsoberoende, det kan inträffa efter 10 sekunder.

    Extraljusen är kopplade mot saab org-knapp (den med rund cirkel)

    Parallellt med detta är att farthållaren bara fungerar vid helljus, inte vid halvljusläge medans blinkers fungerar i alla lägen. (hel/halv)
    Provade att koppla styrkabeln direkt mot plus på batteriet och så klart fungerade allt

    Känns detta fel igen?

    - Är det fel på spaken?
    - Fel relätyp?, dvs för lite Ampere och att belastningsströmmen är högre? 90A?
    - Den kontinuerliga strömmen (Ampere) är ju bara ca: 19A)
    - Kabelbrott?
    - Bör jag köpa ett till 40A relä?
    Senast redigerat av Poker den 2014-12-30 klockan 00:27.

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 470
    Var tar du ut styrströmmen till reläet?
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 108
    Hej,

    P=U*I

    Nej, om du använder 20 A så räcker reläer osv till, kanske idé att minska säkringen till 20A eller 25A?
    Saabar från m/05 och framöver har vissa problem med xenonextraljus. Du ska ej ha för grova kablar till drivdonen så att du begränsar strömrusningen som blir när du tänder lycktorna.
    Testa att dra kabalget på annat sätt.
    Prova störningsfilter, motsvarande.

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    422
    Citat Ursprungligen postat av sOFFe Visa inlägg
    Var tar du ut styrströmmen till reläet?
    från 86 till knappen och knappen är jordad orignal
    85 är jordad till chassit
    87 går till extraljusens ballaster (färdigt med AMP-kontakter)

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    422
    Citat Ursprungligen postat av Johan S Visa inlägg
    Hej,

    P=U*I

    Nej, om du använder 20 A så räcker reläer osv till, kanske idé att minska säkringen till 20A eller 25A?
    Saabar från m/05 och framöver har vissa problem med xenonextraljus. Du ska ej ha för grova kablar till drivdonen så att du begränsar strömrusningen som blir när du tänder lycktorna.
    Testa att dra kabalget på annat sätt.
    Prova störningsfilter, motsvarande.

    Mvh
    Johan
    Ohms-lag kan jag men du glömmer att du har belastningsström som är mycket högre än systemets konstantström som i mitt fall är 225W eller 18A
    Jag har inte för grova kablar utan de är på 2.5 kvadrat och är enligt alla rekommendationer och mitt vetande också.
    SKulle jag köra med 0.75 kvadrat som är styrströmmen till knappen till plus skulle den förmodligen brinna upp eller bli mycket varm.

    Jag hade kunnat koppla en separat knapp för av/på och testa koppla ur en Xenon 75W för att se om felet försvinner.
    Men nu idag med nyckeln i handen så stängdes inte halvljuset av utan fick sätta i nyckeln igen för att sedan ta ur nyckeln.
    Först då stängdes halvljuset av.

    Förmodlgen eftersom jag petat i MAXI-boxen i motorutrymmet och kanske utsatt halv-, resp. helljusreläet och dessa kablar för någon åverkan.
    Då Mina NBB har dioder som original är dessa kopplade till halvljusreläet stift kanske det har en påverkan?

    hur som helst är det ett irriterande fel.

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 470
    Problemet verkar vara att reläet av någon anledning hänger kvar i draget läge.

    Funkar bilens vanliga helljus som det skall så kan vi antagligen utesluta något med spak eller kablage.

    Kan det vara något felkopplat med diod-randen eller så att det blir bakström där med någon knepig jordning?
    (Många xenonkit jag monterat har av någon anledning röd som jord och svart som plus).

    Felet med att halvljuset inte släcktes när du tog ur nyckeln är ett separat problem och beror på att tändningslåset inte bryter ordentligt utan hänger kvar, om du är långsammare med att vrida av tändningen och dra ut nyckeln så brukar den biten funka. Om du kollar nästa gång det händer så ser du kanske att låset inte pluppat upp som det brukar göra.
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    422
    Citat Ursprungligen postat av sOFFe Visa inlägg
    Problemet verkar vara att reläet av någon anledning hänger kvar i draget läge.

    Funkar bilens vanliga helljus som det skall så kan vi antagligen utesluta något med spak eller kablage.

    Kan det vara något felkopplat med diod-randen eller så att det blir bakström där med någon knepig jordning?
    (Många xenonkit jag monterat har av någon anledning röd som jord och svart som plus).

    Felet med att halvljuset inte släcktes när du tog ur nyckeln är ett separat problem och beror på att tändningslåset inte bryter ordentligt utan hänger kvar, om du är långsammare med att vrida av tändningen och dra ut nyckeln så brukar den biten funka. Om du kollar nästa gång det händer så ser du kanske att låset inte pluppat upp som det brukar göra.

    Ja bilens standard-xenon fungerar bra.
    Ett annat problem jag upptäckt är att om strömställaren i bilen är på läge till vänster, dvs att man inte kan låsa kvar helljuset är att när då
    startar bilen lyser inte halvljuset eller att kupéfläkten går.
    Efter ca: 10 sekunder lyser halvljuset och i samma sekund startar även kupéfläkten.

    Man har pratat om att strömställaren är defekt eller DICE.
    Men när man ställer vredet till höger fungerar då halvljuset men fläkten startar efter 10 sekunder.

    Farthållaren: Fungerar bara (symbolen i höger nederkant) och lyser enbart när helljussymbolen lyser oavsett läge på strömställaren.

    Om halvljus som hänger kvar/låser sig: Jag har läst liknande trådar om att vara långsam utan större resultat.
    Detta är min andra saab och har aldrig varit med om problemet förr som förvisso "kan" hänga ihop med kopplingarna med extraljusinstallationen.
    Dock ska sägas detta:

    Knappen där där sockeln finns fanns det redan kablar i pos 1 och 2 samt 4 och 7, dessa kablar har fått styrning (pos 4 på knappen) (säkring som går till pos 87 på Saab-reläet i MAXI-boxen) samt en tråd till Xenonkungens 60A reläsats pos 86. (pos 7 på knappen)
    Hoppas ni hänger med på vad jag menar här.

    Måhända då att de befintliga kablar som finns där stör ut? Det är ju kablar för knappens belysning bl.a.
    Senast redigerat av Poker den 2014-12-30 klockan 21:00.

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 470
    Generellt så avråds det helt från xenonkonvertering på 9-5 från -06 (facelift) och nyare pga stora problem med att det stör bilens övriga elektronik, det KAN ju vara så att dessa fel beror på det men jag känner inte igen felen, det brukar bli att antispinn/antisladd/ABS/mätarkluster och motorlampan som brukar balla ur.

    Prova att dra ur säkringen till extraljusen och koppla ur matningen till reläet för att se om det åtgärdar problemet.
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    422
    Citat Ursprungligen postat av sOFFe Visa inlägg
    Generellt så avråds det helt från xenonkonvertering på 9-5 från -06 (facelift) och nyare pga stora problem med att det stör bilens övriga elektronik, det KAN ju vara så att dessa fel beror på det men jag känner inte igen felen, det brukar bli att antispinn/antisladd/ABS/mätarkluster och motorlampan som brukar balla ur.

    Prova att dra ur säkringen till extraljusen och koppla ur matningen till reläet för att se om det åtgärdar problemet.

    Svårt att utröna, analysera och HITTA latenta fel
    men eftersom nerresan på 40 mil, många struligheter.
    uppresan, inte en enda hängning av extraljuset och det kan bero på plusgrader och knappa -4 grader.
    nedresan: -20 till -30 stundtals.
    Jag tror på att Xenonkungen kör med kassa reläen helt enkelt!

    Men skumt ändå att farthållaren inte fungerar men det "kan" kanske bero på att relät?

  10. #10
    Kan bara säga som input att när jag använt färdiga relä kablage till xenon från xenonkungen så har de alltid strulat och jävlats.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Märkligt frekvensfel på radio OG9-5
    Av LeifA i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-12-25, 21:20
  2. Är det inte märkligt?
    Av Aero_Jansson i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-03-31, 13:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •