Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Airbag, stänga av eller ej?

  1. #1
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941

    Airbag, stänga av eller ej?

    Jag skall imorgon, troligen, köra en 8-åring som sitter på bälteskudde. Frågan uppkom då om jag kunde stänga av min Airbag höger fram, eller om 8-åringen, som har tendens för åksjuka, skall sitta bak. Ja det går ju att stänga av i min ng9-3 2011, då den har nyckelavstängning. Så det är inga problem om så skulle behövas. Men jag vet inte vad rekommendationerna är. Jag har tyvärr inte någon bruksanvisning i närheten så jag kan kontrollera vad SAAB säger i frågan. Antar att det kan ha något med längd & kanske vikt att göra?


    Någon här som kan hjälpa mig på traven ang. rekommendationer för detta.

    Tack!

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    2 283
    Hej

    Man skall vara över 140cm för att sitta med inkopplad airbag. Dock vet jag inte hur man tillgodoräknar sig bälteskudden. Alltså grabben fick inte sitta fram förens han var 140cm i 9-5'an. Dottern passar på nu när vinterbilen används eftersom hon bara är 123cm lång😀

    //Jesper #1873
    Saab 9-5 SC 2,3t Biopower Vector Griffin -09
    Volvo V50 D5 2008 - vinteredition
    TLX801 du är saknad...

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937
    Jag frågade dr. Bob på säkerhetsbutiken om att ha barn i framåtvänd bilbarnstol på passagerarplatsen med airbag. Han menade att det finns forskning som visar att det inte är en bra lösning (barnet skadas mer än i baksätet) så han rekommenderade det inte utan menade att barnet skulle vara bak.

    Men om det handlar om åksjuka brukar väl mittenplatsen bak vara en bra lösning, då ser ju barnet framåt!

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 513
    Barn under 140 cm (utan kudde inräknat) ska inte ha airbagen inkopplad,huvudet hinner gå för långt innan airbagen kommer ut fullt. När den väl kommer trycker den oftast mitt på huvudet vilket gör att nacken skadas än mer.

    /M
    Akta skinnet!

  5. #5
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941
    Jag tackar för svaren. Då har jag fakta att gå på. Jag vet inte längden, men baserat på det får vi välja hur & var placeringen blir.

Liknande ämnen

  1. Går airbag alltid att stänga av?
    Av linus95 i forum Allmänt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2008-12-18, 19:13
  2. Sportratt eller airbag
    Av quake i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-08-25, 20:12
  3. AirBag eller SportRatt ?
    Av Turbo-Puh i forum Allmänt
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2005-03-12, 13:50

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du fÃ¥r inte posta nya ämnen
  • Du fÃ¥r inte posta svar
  • Du fÃ¥r inte posta bifogade filer
  • Du fÃ¥r inte redigera dina inlägg
  •