Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Smidda kolvar - råd/tankar

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Huddinge
    Inlägg
    769

    Smidda kolvar - råd/tankar

    Hej!

    Satt o funderade på att inhandla smidda kolvar till min 9-5a för att göra den mer driftsäker och innan det rasar för nån gång rasar det nog

    Maptun har lite rabatt på dom just nu och det gjorde mig lite sugen.. men innan jag vågar köpa så är det några frågor som jag skulle behöva få svar på.
    - passar dom bolt-on?
    - vad bör man byta samtidigt?
    - vad kan det kosta att få jobbet gjort, tror inte jag klarar av det även om det vore skoj

    Andra idéer/tankar?

    /R
    SAAB 9-5 2,3T Ecopower Vector -02

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 161
    Wössner är bra grejor om man skall trimma över 300hk, under det så är ju kolvar mm från en T5 motor ett billigare alternativ (B204L)

    Vad man mer bör byta beror på vad du är ute efter och vad budgeten är, i ditt fall skulle jag bygga ny bottendel baserad på -04 eller nyare för att få bättre vevhusvent, den påverkar nog driftsäkerheten mest.
    Maptun har ju även kompletta motorer till bra priser och då är allt nytt, de har även haft bottendelar.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Steg 1 MicEEs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 980
    Medlem#
    7042
    Jag har monterat wössner kolvar från Maptun i min 9-5a.
    Ja, det är helt bolt on, fungerar perfekt, inget kolvslammer och absolut inga andra konstigheter.
    Detta är ett set med riktigt prisvärda kolvar som jag kommer att använda i mina nästa bilar med!
    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Huddinge
    Inlägg
    769
    Tack för svar.
    En ny bottendel är nog inte aktuellt i dagsläget, motorn är ganska bra "renoverad" sen 2 år tillbaka. Jag har steg1 idag och kommer nog inte att gå vidare som det ser ut nu utan driftsäkerheten är viktigare. Kolvar från T5 billigare men mer jobb? Jag har inte kunskapen att byta själv så det kanske blir lite väl kostsamt.. lite drygt 4500kr känns ändå helt OK för smidda kolvar som förhoppningsvis ger bilen ett något längre liv. Bilen har rullat ~19000mil och min förhoppning är att den kan rulla 10 till.
    SAAB 9-5 2,3T Ecopower Vector -02

  5. #5
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 161
    I det fallet skulle jag nog inte lägga pengarna på Wössner, att du sköter den ordentligt m.a.p. service och håller vevhusventilationen i trim så att inte backventiler inte tappar funktionen och kanske en WD40 kur så att kolvringarna inte sitter fast.
    Jag tror varken att T5 eller smidda gör stor skillnad på en motor man sköter om så den bör rulla minst 10 till utan problem.
    Kanske ett etanolsteg kan vara bättre att lägga pengarna på, etanolen har ju rengörande effekt samt att du "tvingas" byta oljan oftare.
    Etanolen är ju oftast trevlig även i ekonomisk synpunkt även om priset på bensin just nu droppat rejält.

    Kolvbyte är ju ett ingrepp som lär vara omotiverat dyrt om det endast är för driftsäkerhetens skull om du skall lämna bort allt.

    Jag har Wössner i min -00 och på den blev det en helt nyrenoverad Maptunbottendel vilket förde med sig att toppen behövde mirafräsas mm, som så ofta så springer det lätt iväg när man väl börjar lyfta på locket...
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  6. #6
    Herman, tror du etanolen gör rent kolvringarna på liknande sätt som wd40?
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  7. #7
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 161
    Bra vad jag läst här, och då är mitt intryck att de motorer som gått på etanol inte har ringar som fastnat. Fast sitter de redan fast är det nog WD40 man skall prova med, etanolen gör väl inga mirakel men det blir betydligt mindre sotavlagringar i motorn.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  8. #8
    Vad tror ni det kostar att få kolvarna bytta om man lämnar bort det, 15 kanske för arbetet?
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  9. #9
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 161
    Etnoy fick det gjort för 4500:- i Vänsersborg, läs själv här
    Vad som ingick i priset vet jag dock inte.
    Någon som kan påverka priset är ju om de har gott om tid på sig och kan göra jobbet som utfyllnad när verkstan inte har något att göra än om det skall vara klart asap.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    404
    ErikssonR > Du har PM

    MVH / Peter
    201m: 8.333s, 139,07km/h
    Egen FRÄS i garaget ;-) Planar topplock & deckar block...

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Etnoy fick det gjort för 4500:- i Vänsersborg, läs själv här
    Vad som ingick i priset vet jag dock inte.
    Någon som kan påverka priset är ju om de har gott om tid på sig och kan göra jobbet som utfyllnad när verkstan inte har något att göra än om det skall vara klart asap.
    Det låter ju egendomligt billigt, man måste väl bort med både oljetråg och topplock och det är väl inte gjort på en kafferast. Om jag kunde hitta nån som gör jobbet för under 5 lök skulle jag nog slå till, originalkolvarna är det enda (förutom växellådan..) som står ivägen för 50 - 100 hk till som jag ser det..
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Huddinge
    Inlägg
    769
    Tack! Bilen är redan etanolkonverterad, kamkedje, plannad topp inkl packning så jag gör nog som HeRmAN säger och sköter servicen på bilen. Jag kör inte jättemycket per år så oljan brukar jag byta va 700 mil. Skulle den i framtiden braka ihop så får jag ta det därifrån, jag hoppas det dröjer dock

    Om kolvringarna sitter fast märker man det då genom att bilen drar olja?
    SAAB 9-5 2,3T Ecopower Vector -02

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    404
    Citat Ursprungligen postat av kingback Visa inlägg
    Vad tror ni det kostar att få kolvarna bytta om man lämnar bort det, 15 kanske för arbetet?
    Finns flera duktiga mekaniker som skulle kunna fixa det under de pengarna inklusive materialet; -)
    201m: 8.333s, 139,07km/h
    Egen FRÄS i garaget ;-) Planar topplock & deckar block...

  14. #14
    Doktor Etnoys avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    719
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Etnoy fick det gjort för 4500:- i Vänsersborg, läs själv här
    Vad som ingick i priset vet jag dock inte.
    Någon som kan påverka priset är ju om de har gott om tid på sig och kan göra jobbet som utfyllnad när verkstan inte har något att göra än om det skall vara klart asap.

    Oj, jag har blivit omnämnd!

    Verkstaden i fråga var Jonas Bilstrup i vänersborg. Jag köpte nedsvarvade kolvar och nya kolvringar från Hyvens här på forumet, och i de 4500 kr gjordes hela jobbet med bytet. I det ingick också en rengöring av oljetråget och silen samt byte av vevlager (bra att göra när motorn var isär) och ny glykol. I detta fall hade jag själv med mig motorolja. Till det kopplade han in tech2 och läste lite felkoder från kringutrustning samt ställde in lite parametrar. Tror inte jag glömde någonting av detta, fråga gärna om du vill veta mer.
    Glidarbilen: Saab 9-5 Griffin 2.3t Biopower 2009 "Phoenix". Hustruns: Saab 9-5 2.0t Biopower 2006 "Pärlan". Saab 9-5 Aero Salomon Edition 2002 "Laxen" (In memoriam) Projekttråd. Driver Youtubekanalen Trionic Seven.

Liknande ämnen

  1. Smidda JE kolvar, vilka ska man ha?
    Av AndreasOstman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-08-03, 01:02
  2. Smidda kolvar T7 2.0...honing?
    Av Frogfoot i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-03-08, 16:20
  3. Smidda eller inte smidda kolvar? B2x5
    Av Znyper i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 181
    Senaste inlägg: 2005-12-06, 17:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •