Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Dieseloptimering Saab 9-3 Tiid1.9 2011

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2014
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -

    Question Dieseloptimering Saab 9-3 Tiid1.9 2011

    Tjena!

    Har precis gått och köpt mig en Saab 9-3 Tiid1.9 2011års modell med automatare.
    Vilket känns spännande.

    Har hört att chiptrim kan vara smart att skaffa pga sänkt dieselförbrukning och några hästar mer.
    Har kollat runt lite och det verkar mycket enkelt att installera ett chiptrim som ger ca 20hk mer och sänker förbrukningen med 5-10%.

    SÅ, vilka erfarenheter har ni? Hur mycket mer sliter det på motorn?

    Jag har hittar, vad jag har förstått det samma produkter på min favoritsida Aliexpress, som jag hittar hos några andra svenska aktörer.
    http://www.aliexpress.com/item/New-N...07302.html#thf
    vågar jag köpa detta och installera.


    Tacksam för svar och hjälp! Glad fortsättning till er!

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2013
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    179
    Medlem#
    9251
    En sån box är egentligen inget bra för bilen för den förvränger bara bilens signaler i styrsystemet. i grund och botten så lurar den bara motorn att fläska på med mer soppa om jag förstått det rätt.

    Jag hade satsat på att lägga in en riktig mjukvara i systemet istället för att lura det.

    Exempel efter snabbtitt:
    http://www.gdmperformance.se/trimsat...2003-2006.html
    http://www.maptun.se/tuningGuide.php...&listorder=171

    Mina kunskaper om en sån trimbox är inte överdrivet omfattande så om någon kan motbevisa mig så be my guest
    Saab 9-5 2,0t aut -98 GDM Performance E85 steg1

  3. #3
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    TTiD är en trevlig maskin. Vilken effekt? 130hk, 160hk eller 180hk?

    Har du 180hk/400Nm så är den enligt uppgift redan original ganska nära max i sitt effektuttag. Hirsch-Performance (SAABs fabrikstrim) ger 200hk/430Nm till 160hk samt 180hk 1,9-maskinerna (ca 105hk/liter), och detta anses av vissa vara vad man kan ta ut, utan att riskera något. Detta var även godkänt av SAAB & gick under garantin. Så det kan man ha som referenspunkt.
    MapTun tar ut 210hk/450Nm, något mer, något närmare marginalerna.
    Ja det finns väl några aktörer till som levererar hyfsat seriösa TTiD-mjukvaror, men då har jag dålig koll.

    sk. "Dieselbox" ska du hålla dig ifrån, såvida du inte avsiktligen vill förstöra din motor.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2014
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    TTiD är en trevlig maskin. Vilken effekt? 130hk, 160hk eller 180hk?

    Har du 180hk/400Nm så är den enligt uppgift redan original ganska nära max i sitt effektuttag. Hirsch-Performance (SAABs fabrikstrim) ger 200hk/430Nm till 160hk samt 180hk 1,9-maskinerna (ca 105hk/liter), och detta anses av vissa vara vad man kan ta ut, utan att riskera något. Detta var även godkänt av SAAB & gick under garantin. Så det kan man ha som referenspunkt.
    MapTun tar ut 210hk/450Nm, något mer, något närmare marginalerna.
    Ja det finns väl några aktörer till som levererar hyfsat seriösa TTiD-mjukvaror, men då har jag dålig koll.

    sk. "Dieselbox" ska du hålla dig ifrån, såvida du inte avsiktligen vill förstöra din motor.
    Tjena Fredrik!
    Det är en 160hk variant som vi köpte. (kombi)
    http://www.blocket.se/eslov/Saab_9_3...m?ca=23_11&w=1

    För mig är det inte nödvändigt att "maxa" ur bilen med allt som går. utan jag är ute efter något som främst sänker dieselförbrukningen, och sedan om det ger ytterligare 20hk så är det bara trevligt

    Men om jag förstått dig rätt så ska jag absolut inte stoppa in en dieselbox som exemplet jag visade med länken ovan?

    OM någon känner till en bra TTID aktör så posta gärna, så vore jag ytterst tacksam. Gärna i SKåne-trakten
    Senast redigerat av swemackan den 2014-12-28 klockan 16:33.

  5. #5
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    Sänka förbrukningen , nja... det är nog tveksamt om man faktiskt gör det på en diesel. De flesta aktörer levererar "maxade" mjukvaror, för det är vad som oftast efterfrågas. Det finns ibland sk. miljöoptimeringar till bensinare, men tror inte mig sett sådant till diesel.

    Du får helt enkelt köra med ett ägg under pedalen. Men de är ju ändå inte så törstiga.

    Vad du än gör, håll dig ifrån en dieselbox. Det får väl klassas som ett av de sämre/sämsta alternativen.

  6. #6
    Steg 1 MicEEs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 980
    Medlem#
    7042
    Jag får väl instämma med kören gällande dieselbox.
    Har ingen dieselbil själv med arbetar som saabmekaniker och kan intyga att det är mindre bra. I ca 80% av de fall där bilarna ej kan regenerera partikelfiltret själv så är det pga en dieselbox som ägarna alltid säger till oss att de inte spelar någon roll. Demontering av dessa, rengöring av DPF med Tech2 och sedan funkar det igen, tills dom kopplar in boxen igen.
    Har även på TiD varit utför en av de större aktörernas mjukvara som i princip funkade lika dåligt som en dieselbox så det är inte nödvändigtvis bättre bara för att det är mjukvara istället för dieselbox.
    Men hål dig till någon av SAAB-timmarnas mjukvara så är du säker!
    Maptun / Hirsch är väl alltid säkra kort samt att jag tror att även Nordic börjat med Dieslar nuförtiden..
    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

Liknande ämnen

  1. Stänklappar till min Saab 9-3 SS 2011
    Av mycar i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2014-04-06, 22:02
  2. [LÖST] Skyltavläsning NG9-5
    Av RIVAL i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-01-29, 22:49
  3. SAAB 2011 Independence Wheel 18 X 7.5
    Av M923 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-07-14, 10:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •