Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Eftermontering av bensinvärmare og9-3

  1. #1
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 334
    Medlem#
    8644

    Eftermontering av bensinvärmare og9-3

    Då ska vi se om jag blir något klokare....

    Då jag nu saknar elstolpe där jag bor så har tankarna börjat rikta sig mot att installera en bensinvärmare i 9-3:an om det inte blir alltför stora kostnader.
    Finns det någon samlad erfarenhet här av att eftermontera en bensinvärmare på og9-3? Från vilka modeller kan man plocka värmaren? Vilka nya alternativ finns?

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    963
    Har också varit i dom tankarna faktiskt, tänkte få tag i en original D5W värmare o konvertera till bensin men har inte riktigt koll på vad som skiljer ( tror bara bränsleröret in i värmaren o ev bränslepump)
    fördelen med original är att det redan finns plats för värmaren och kan styras från sid

    har för mig att man monterade en värmare under skärmen förr ( termotop?)
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

  3. #3
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 263
    Medlem#
    6770
    Fick tag på en original oanvänd värmare (Webasto BW50) på Blocket för en billig peng, komplett med alla monteringsdetaljer och installationsanvisning till min og9-3. Tog en stund men inte svårt att installera. Sen behövdes bara en programmering av SID på verkstan. Jag la upp en tråd om det för några år sen. Funkar perfekt och är nåt jag rekommenderar. Funderade på fjärrsändare för start av värmaren men det visade sig kosta ungefär lika mycket som bilen är värd...Jag kör med direktstart eller programmering av klockan.
    Värmaren monteras mellan motor och torpedvägg på pasagerarsidan. Den värmer motorn/kylvattnet och ACC'n styr värme och fläkten i kupen.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    ANNELÖV / SKÅNE
    Inlägg
    536
    Jag tror jag ligger på en ny fjärrstartssats till en Webasto, hör av dig om det är av intresse.

  5. #5
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 334
    Medlem#
    8644
    Kan meddela att jag fick ett bra erbjudande på sakerna av en vänlig herre här på forumet, men när jag kollade installationsmanualen och insåg att jag blir tvungen att offra styrväxelklämman så kände jag bara att "nej, jag orkar inte montera/demontera hela värmarenheten varje gång det är dags att skifta mellan sommar- och vinterdäck".


    Men i övrigt såg installationen riktigt smidig ut precis som du beskriver benny900

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  6. #6
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 867
    Medlem#
    4458
    Nu hänger jag inte med riktigt här. Att man kanske måste ta bort styrväxelklämman vid montering av värmaren är väl en sak. Det gör man väl bara en gång. Men vad har det med vinterhjulsbyte att göra?
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  7. #7
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 334
    Medlem#
    8644
    Citat Ursprungligen postat av Vfr Visa inlägg
    Nu hänger jag inte med riktigt här. Att man kanske måste ta bort styrväxelklämman vid montering av värmaren är väl en sak. Det gör man väl bara en gång. Men vad har det med vinterhjulsbyte att göra?

    Jag kan inte köra utan klämman sommartid, då kommer jag ligga i närmsta dike vid första fullgasrepan. Og9-3 med lite effekt har ju en tendens att bli lite väl exalterad när man använder gasen.

    Så vintertid kan man ändå inte få ner effekten i backen, men när sommardäcken åker på så behövs klämman igen

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  8. #8
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 263
    Medlem#
    6770
    Det stämmer Echonator, antingen styrväxelklämma eller värmare men inte båda samtidigt. Jag löser problemet genom att ha en og9-3 med styrväxelklämma för sommarbruk och en og9-3 med värmare för vinterbruk

    Michael R, du har ett PM

  9. #9
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 867
    Medlem#
    4458
    Ok. Då är jag med. Jag fattade det som att man bara behövde plocka bort styrklämman medan man monterade värmaren. D.v.s att man sedan kunde sätta tillbaka den igen. Då förstår jag vad du menar med vinterhjul/sommarhjul. Och jag förstår såklart att du inte vill hålla på och byta styrklämma & värmare varje gång man byter hjul.

    Går det inte att justera infästningen till värmaren så att det inte kolliderar med klämman? Värmaren är ju inget som måste sitta på exakt samma givna plats p.g.a ngn aggregataxel eller liknande. Nu vet jag ju inte hur trångt det är, men rent spontant låter det ju inte helt olösbart.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av LarsLars Visa inlägg
    Har också varit i dom tankarna faktiskt, tänkte få tag i en original D5W värmare o konvertera till bensin men har inte riktigt koll på vad som skiljer ( tror bara bränsleröret in i värmaren o ev bränslepump)
    Pratade med en webastoinstallatör om just detta, och, ja, det går att bygga om, men kostar typiskt mer än det smakar, c:a halva värmarens nypris. Sedan ska man testa att man byggt om den rätt också... Finns en hel del bensinvärmare på tyska ebay. Se bara upp med märkesspecifika varianter som bara funkar i ett bilmärke och/eller bilmodell (styrkorten skiljer).
    Senast redigerat av Långmilare den 2015-01-01 klockan 05:54.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Liknande ämnen

  1. VSS eftermontering NG900
    Av Ruskis i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2005-11-04, 11:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •