Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Saab 9-5 Bussningar momentstag. Tips?

  1. #1

    Saab 9-5 Bussningar momentstag. Tips?

    Någon som bytt bussningar på momentstaget eller bytt ut hela staget?*

    Varför jag undrar är för att jag köpt hem powerflex bussningar som jag tänkt byta på staget.*

    Men då undrar jag om jag kan montera loss staget utan att lådan "åker ner" lite, eller bör man sätta en domkraft under växellådan när man tar loss staget?
    Så att staget enkelt går att skruva dit igen.

    - - - Uppdaterad - - -

    Detta stag jag menar:

    http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-98-10/motor/motorkropp/motorupphangning/510685.html

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 766
    Medlem#
    10798
    Det är bara att lossa staget.

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan Visa inlägg
    Det är bara att lossa staget.
    Ok. Man behöver alltså inte "Stötta" undertill när man lossar det för att kunna få dit det igen?

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stora Skedvi,Södra Dalarna
    Inlägg
    359
    Medlem#
    3421
    Det är bara ett momentstag som förhindrar att motor/växellåda "vrider" sej när man gasar och motorbromsar,så ingenting ramlar ner(förutom staget då) när du lossar det.

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av Piotr Visa inlägg
    Det är bara ett momentstag som förhindrar att motor/växellåda "vrider" sej när man gasar och motorbromsar,så ingenting ramlar ner(förutom staget då) när du lossar det.
    Ok. Någon som bytt ut bussningarna i staget? Och kan svara på om det är knöligt att få ur dem och i de nya PF bussningarna.

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 256
    Medlem#
    6069
    Den "kantiga" har varit väldigt lätt att få ur på de två jag har bytt.
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 766
    Medlem#
    10798
    Den runda bussningen är lite svårare att få ur, den är förmodligen gjuten på plats i originaldelen. Man får borra med en liten borr i gummit runt aluminiumcentrumet och sedan pressa ur den. Den kantiga bussningen är däremot lättare att ta loss, i mitt fall så var den dessutom så dålig att det inte var så mycket svar av gummit som höll ihop det.

    Hade jag haft en manuell så hade jag nog övervägt att använda en röd (och mjukare) bussning framför den gula.

  8. #8
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Här finns tips annars på verktyg och du kommer att byta fler bussningar framöver, lika bra att handla verktyg direkt.

    Jag har en hel låda med bussningar som skall bytas på 2 bilar när lusten infinner sig, bl.a momentstagets båda bussningar.
    Och jag har köpt lila och gul, den röda är väl för Diesel, ger den nån fördel på en bensinare?
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  9. #9
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    De röda är mjukare & således ger de mindre vibrationer

  10. #10
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Då kanske man skall handla en sån med till frugans bil, vill väl helst att det skall va tyst och den lär ändå va bättre än original.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Här finns tips annars på verktyg och du kommer att byta fler bussningar framöver, lika bra att handla verktyg direkt.

    Jag har en hel låda med bussningar som skall bytas på 2 bilar när lusten infinner sig, bl.a momentstagets båda bussningar.
    Och jag har köpt lila och gul, den röda är väl för Diesel, ger den nån fördel på en bensinare?


    Tack för tipset

    Köpte gula PF bussningar.
    Tråkigt om det skulle bli sämre än innan med dem bussningarna.. då kanske det är bättre att endast byta den "fyrkantiga".

  12. #12
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Sämre blir det inte. Men ju hårdare bussningar desto med vibrationer in i kupén.

  13. #13
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Sämre blir det inte. Men ju hårdare bussningar desto med vibrationer in i kupén.
    Ok
    Byter dem pga att det klonkar till lite när man släpper upp kopplingen relativt snabbt.

  14. #14
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Sämre blir det inte. Men ju hårdare bussningar desto med vibrationer in i kupén.
    Visst, så är det och vi mer nördiga förstår varför och är beredda att offra lite av komforten för funktionen
    delfinansiären är oftast av en annan uppfattning och då är ju nya mjukare en bra eftermarknadskompromiss.
    Skall ringa och prata med Maptun när de öppnar igen eftersom jag har restorder på annat som väntar.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  15. #15
    Ja jag har ju bilen till att dagligen köra många mil med så komforten går först för mig..
    Får väl byta till de här bussningarna nu när jag köpt dem och hoppas på att det blir bättre.

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Stockholm / Karlstad
    Inlägg
    204
    Jag har den röda dieselbussningen i min. Men den ger rätt mkt vibrationer på tomgång tyvärr. Nästan så jag överväger att köpa en ny originalbussning istället :/
    Senast redigerat av Anders1984 den 2015-04-08 klockan 01:01.

  17. #17
    Jag har den gula bussningen på min och tycker inte det vibrerar nåt speciellt. Nu har jag iofs kört stelbent chopper ett antal år så jag kanske har fel referensramar..
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  18. #18
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Jag skall göra större operationer på två bilar så jag började med att montera på på momentstaget på bilen frugan åker (2007) för att kolla om det låter för mycket. Har kört ca 20 mil de sista 2 dagarna och jag märker ingen skillnad på ljud i kupén så hon får behålla dessa.
    Och det är gula + lila bussningar jag monterat i steget.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  19. #19
    Steg 1 Slave_joes avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Vingåker
    Inlägg
    1 482
    Medlem#
    5254
    Jag kör som jag påpekat i nån liknande tråd, med svarta serien av powerflex. Vibrationer är ju fränt
    Johan Brandt <-- Garaget.org
    Projekttråd
    STCS: #5254 SSK: #6777
    SAAB 9-3 Vector cab -07 SAAB 9-3 Griffin -12

  20. #20
    Lyfter tråden.

    Bytte till en gul powerflex i momentstaget mellan autolådan och ramen. Den i växellådsänden. Den andra änden har jag inte rört för den verkar ok. Den jag bytte bara föll ur och var totalslut. Nu känner jag vibrationer i bilen från 40 och ner och vibrationer på tomgång. Hade inga vibrationer alls innan bytet. Bytte för att motorn rörde sig duktigt när jag la i D eller R. Kanske ska köpa hela originalstaget med bussningar för 395 kr från Maptun? Vad säger ni?

    Jag har också en tanke att eftersom det är en ny bussning nu och inget glapp där så kanske det är något annat stag någonstans eller motorkudde som ger sig till känna nu.

Liknande ämnen

  1. Tips till er som kör OG9-5 Automat, Vibrationer på tomgång
    Av Turbo_Danne i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-03-31, 09:29
  2. Tips för att byta bussningar i bakaxeln, ng900?
    Av Travis i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-08-13, 17:33
  3. Byta bussningar fram - Tips?
    Av Manick i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-12-25, 11:48
  4. Momentstag/reaktionsstag, Saab 9-5
    Av lätttryckarn i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-06-13, 19:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •