Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 23 av 23

Ämne: Bussningar momentstag OG9-5

  1. #21
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2020
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    18
    Medlem#
    -
    Lyfter gammal tråd... Är det nån idé att ge sig på att byta bussningarna, eller är det lika bra att byta hela staget på en gång? (Aut. 12500mil)

    Och är det detta jag borde ge mig på med symptomen att automaten rycker lite mellan P-R-N (men faktiskt inte N-R-P)

    (Polarens NG9-3 rycker inte på samma sätt och heller inte Rav4 2010 jag brukar köra mellanåt)
    88a 9000i
    92a 9000cc
    02a 9-5 SportCombi
    06a 9-5 SportSedan

  2. #22
    Grundladd Rayseds avatar
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    204
    Medlem#
    13810
    Gjorde det på min aero för att kompensera dåliga bussning över lag runt om, ryckte ordentligt när man växlade p/r/d och gasade man med driven när bilen stod stilla rörde sig hela motorpaketet kraftigt. Bytte hela främre momentstaget utan direkt framgång, bytte sedan den stora fyrkantiga bussningen i det främre staget till powerflex och det blev en markant skillnad.

    Med dom få milen hade jag börjat med att byta den nämna bussningen till powerflex, det gör nog susen ska du se och kostar 328:- på speedparts. Inte så annars att du har en förhöjd tomgång, då kan det rycka mer
    SAAB 95 2.0 VECTOR 02 - Rostar mot slutet
    SAAB 95 Aero AUT 04 - Bilen som har allt inklusive rost
    SAAB 96 Sedan - Drömbilen är hemma
    Tech II Ägare

  3. #23
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    48
    Medlem#
    11464
    Lyfter gammal tråd igen för jag tycker frågan hör hemma här.

    Är det någon som har ett tips på hur man *enkelt* lossar främre momentstaget på Saab 9-5 MY98 och MY99?

    Antingen har jag tummen mitt i handen och huvudet under armen eller också behöver man lossa hela vänster motorfästet dvs palla upp motorn osv...
    Skruven som fäster momentstaget vid motorn tar nämligen i växellådan innan den är utskruvad så långt att jag kan ta loss momentstaget.
    På MY00 och senare är ju fästbygeln som sitter i växellådan uppdelad på en övre och undre del men på MY98 och MY99 är detta en enda del.

    Tacksam för tipps!

Liknande ämnen

  1. Ny skruv momentstag OG9-5
    Av Deedum i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2017-08-26, 14:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •