Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Någon som använt backes saab 3? behöver hjälp

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Falköping
    Inlägg
    496

    Någon som använt backes saab 3? behöver hjälp

    Jag får inte igång min baslåda. Jag är 99% säker på att allt sitter rätt men får ändå inte igång den. Den lilla kabeln som sitter på rca kabeln har jag kopplat ihop med den gröna kontakten i bak på stereon. Strömen sitter på plus polen och jorden är kopplad till chassit. Vad kan vara fel?
    Snälla hjälp mig!

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Järfälla, Sthlm
    Inlägg
    2 629
    Startar slutsteget? Kanske finns någon lampa som indikerar att det är igång? Om inte skulle jag tippa på att det är något med "remote" strömen. Alltså den ström som skickar en på/av signal till steget. Vanligtvis den lilla tunna kabeln som går ihop med RCA kablarna man använder till detta.

    Om jag minns rätt så kopplade man in en remote kabel på kabelstammen på Saab3 kontakten, minns inte riktigt. Den som är märkt X på ritningen har jag för mig.. Denna bör du få 12v+ på om du mäter upp den när du slår på sterion. Denna ska sedan kopplas till remote ingången på slutsteget.

    Kollat så alla kontakter sitter rätt i bak på sterion? jag hade ett hvete med att få ditt allt rätt..

    /N
    Ng900 Turbo Sasse Edition
    9-3 CV Dubai Edition <Såld
    9-5 Aero Sport combi -02

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Falköping
    Inlägg
    496
    Det är just det där med den där remote kontakten! Jag försöker pilla i den men det blir inte bättre för det. skarva upp den kabeln som va märkt X men slutsteget sätts inte igång Han som hade den innan visa hur jag skulle koppla den ibak iaf. HELP!

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Järfälla, Sthlm
    Inlägg
    2 629
    Testa och ta ström någon annan stans ifrån och lägg på den där remote ingången, bara för att testa om det är det som är felet. Vaknar steget till liv och spelar så är det ju garnaterat det som är vaj. (kolla bara så steget tål 12v på remoten, det bör göra det, men så jag inte säger något dumt...)


    Minns inte riktigt hur det är på adaptern nu, men det står ju hyfsat bra i beskrivningen som hör till.

    Beskriv lite mer närmare hur du kopplat in remot strömmen m.m.

    Har du tillgång till en multimeter så du kan mäta upp lite var och när du får ström?
    Ng900 Turbo Sasse Edition
    9-3 CV Dubai Edition <Såld
    9-5 Aero Sport combi -02

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Falköping
    Inlägg
    496
    Nu har jag fått igång basen men nu får jag nått konstigt ljud i högtalarna när jag gasar.
    Någon som fått detta förut? Vart har ni lagt alla era kablar? Jag la strömen på vänster sida och rca kabeln på höger.

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Järfälla, Sthlm
    Inlägg
    2 629
    Är säkert generatorvin. A och O är att hålla isär RCA och 12v+ kabeln samt se till att du har en ordentlig jord (samma dimension på kabeln som + kabeln)

    Se över din installation, går kablarna nära varandra vid någon punkt?

    EDIT: själv får jag samma problem när jag kör lite för inspirerat och baslådan behagar tipa och jordkabeln lossnar.. jäkla tjut i högtalarna.

    /Niklas
    Ng900 Turbo Sasse Edition
    9-3 CV Dubai Edition <Såld
    9-5 Aero Sport combi -02

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Falköping
    Inlägg
    496
    vadå min remote ligger ihop med rca den såldes så så jag tror inte det ska göra nått?. jordkabeln är 30 och strömkabeln är 33 det gör la inget? ska skrapa mer på jorden iaf .. är nog lite dålig.

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Järfälla, Sthlm
    Inlägg
    2 629
    ja du, låter lite latjo.. Är säkert inget med jorden men skadar ju inte allt kolla.
    Ng900 Turbo Sasse Edition
    9-3 CV Dubai Edition <Såld
    9-5 Aero Sport combi -02

  9. #9
    Grundladd virrgots avatar
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    122
    Citat Ursprungligen postat av ScottaN
    Nu har jag fått igång basen men nu får jag nått konstigt ljud i högtalarna när jag gasar.
    Någon som fått detta förut? Vart har ni lagt alla era kablar? Jag la strömen på vänster sida och rca kabeln på höger.
    Den "lilla sladden" på rca kabeln är ingen remote utan en skärm som e tänkt att jordas i bäda ändar för att tabort brus och störningar.

    så mitt tipps är att du drar en ny rca kabel från stereon till steget och lägger den tillsammans med +kabeln.så borde störningarna försvinna.

    //lycka till
    9-5 B235E+ fd. 900Aero-84

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Falköping
    Inlägg
    496
    så du menar att jag ska lägga rca kabeln med strömkabeln? Alla säger att jag ska göra tvärt om. så den lilla blå kabeln som sitter ihop med rca kabeln ska jag bara sätta i chassit och sen dra en annan liten remote kabel?

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Järfälla, Sthlm
    Inlägg
    2 629
    nä, det han menar är att du ska koppla bort 12v från den tunna kabeln som du nu använder som remot och ta en annan kabel och använda som remote istället, denna lägger du förslagsvis ihop med den stora 12v kabeln.

    Om du vill så kan du ju testa tillfälligt med att lägga 12v från någon anna källa på remot ingången, (efter du kopplat bort den du har nu) och se om du får någon skillnad..

    /n
    Ng900 Turbo Sasse Edition
    9-3 CV Dubai Edition <Såld
    9-5 Aero Sport combi -02

  12. #12
    Grundladd virrgots avatar
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    122
    Citat Ursprungligen postat av Niklas 185
    nä, det han menar är att du ska koppla bort 12v från den tunna kabeln som du nu använder som remot och ta en annan kabel och använda som remote istället, denna lägger du förslagsvis ihop med den stora 12v kabeln.

    Om du vill så kan du ju testa tillfälligt med att lägga 12v från någon anna källa på remot ingången, (efter du kopplat bort den du har nu) och se om du får någon skillnad..

    /n
    precis,om du fortfarande hör det "vinande" ljudet efter du dragit en ny remote så prova att jorda "den lilla" sladden på rca kabeln i båda ändar i chassiet,kan ju va så att rca´n ligger över ngn kabelmatta som det e spänning på.och om du fortfarande inte blir av med "vinandet" så är ett råd att införskaffa en Jordisolator som borde tabort alla störningar

    //virre
    9-5 B235E+ fd. 900Aero-84

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Falköping
    Inlägg
    496
    har redan skickat efter en jordisolator .. men jag ska nog ta o testa att dra om remoten. Men detta får bli efter midsommar

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Vellinge
    Inlägg
    169
    Jag hade samma problem för några år sen med en jvc cdspelare. Felet var att signalen den gav ut till slutsteget, (lilla sladden på rcakabeln), var bara 2V och mitt slutsteg krävde 5V för att aktiveras. Så jag bytte stereo till en kenwood och den gav mer signalström så då funkade det. Det vinande ljudet är jordpreplem, du ska ha MINST lika tjock kabel till jorden som till plus. Sätt jorden i plåten i skuffen på bar plåt.
    Rudan
    2.0 Ltt---såld
    Numera 95 aero -03

Liknande ämnen

  1. Någon som behöver hjälp med felkoder?
    Av JohnM i forum Allmänt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-05-04, 20:59
  2. någon som använder sig av Backes lågnivåadapter?
    Av leuffve i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-09-23, 13:36
  3. någon som använt biltemas största 3" ljudämpare?
    Av hellas i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-08-17, 11:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •