Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Punktering och inget reservhjul..

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    245

    Punktering och inget reservhjul..

    Fick punktering igår på självaste julafton och har inget reservdäck i bagaget.. brukar alltid ha stenkoll på detta men tydligen så fanns det inte med något när jag köpte bilen. Vinterdäcken som sitter på nu är 15" men jag har 16" sommardäck liggandes hemma, kan jag smälla på och ersätta det punkterade däcket med detta tills dess att verkstäderna öppnar igen och jag kan få däcket lagat?

    Kommer det bli väldigt svårt att köra med ett däck på 16" och resten på 15"?


    Mycket tacksam för svar!

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 466
    Det går bra men kör försiktigt.
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    245
    Det gäller endast korta sträckor till dem sista julkalasen samt väldigt försiktig körning. Det är okej alltså så man tar inte skada på bilen? Det är bak jag fått punktering på min 9-5a

  4. #4
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 018
    Medlem#
    3471
    Prova med luft på burk. Har funkat för mig vid flera tillfällen då oturen varit framme.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  5. #5
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Skifta mellan fram och bak om du måste köra så där.

    Inte funderat på Taxi?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stora Skedvi,Södra Dalarna
    Inlägg
    358
    Medlem#
    3421
    Citat Ursprungligen postat av Dumli Visa inlägg
    Det gäller endast korta sträckor till dem sista julkalasen samt väldigt försiktig körning. Det är okej alltså så man tar inte skada på bilen? Det är bak jag fått punktering på min 9-5a
    Ibak är det väl ingen fara att köra med olika stora hjul på en framhjulsdriven bil i nödsituation.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    495
    Om rullomkretsen diffar för mycket mellan hjulen kan ABSen möjligtvis lacka ur. Dock inga problem förutom att den tillfälligt lägger av.
    Utan Saab

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    961
    hej
    det är väl inte själva fälgstorleken som är avgörande här nu utan däckomkretsen. http://redox.se/dackrak.html
    säg att du har 195/65-15 på vinterhjulen så är det nästan samma omkrets som 215/55-16 (( skiljer 1.3% ) vilket i sin tur är samma som 235/45-17)
    så visst kan du sätta på sommardäcket som reservhjul och köra dina korta ärenden ( reservhjulet själv är ju sommardäck)
    GOD HJUL
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

  9. #9
    Som sagt diametern på fälgen är ointressant. Sen vet jag inte hur lagligt det är att köra med tre vinterdäck och ett sommardäck, speciellt i vinterväglag.
    Signaturlös

  10. #10
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182
    Ta det lugnt när du svänger, kan bli "spännande" då fästet är lite annorlunda på ena sidan bilen.

    Citat Ursprungligen postat av frippe64 Visa inlägg
    Som sagt diametern på fälgen är ointressant. Sen vet jag inte hur lagligt det är att köra med tre vinterdäck och ett sommardäck, speciellt i vinterväglag.
    Många tyska bilar har ju reservhjul i fullstorlek (BMW, Audi mfl) och på de brukar det ju sitta sommardäck, har man dessutom ett punkterat vinterdäck i skuffen och kan visa upp om någon polis undrar varför man har ett sommardäck så har jag svårt och se att nån delar ut böter.

  11. #11
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 120
    Trycker du in en burk punkteringsspray så lär inte däckverkstaden vilja laga däcket. Då kommer dom nog bara slänga däcket på skrothögen.

    Jag skulle ha kört med sommardäcket som reservdäck. Du är ju medveten om "riskerna" samt att du kör lugnt och försiktigt... Samt att man kanske inte behöver köra Stockholm-Umeå för att slutföra de sista julkalasen..
    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    245
    Smällde på 16" sommardäcket förut och har kört fram och tillbaka inga problem alls, däcken är ungefär lika stora. Kan jag lugnt fortsätta tills på måndag iaf och få skiten lagat..

  13. #13
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 018
    Medlem#
    3471
    Citat Ursprungligen postat av Procedomani Visa inlägg
    Trycker du in en burk punkteringsspray så lär inte däckverkstaden vilja laga däcket. Då kommer dom nog bara slänga däcket på skrothögen.
    Nu har TS löst det för sig. Men visst fixar däckverkstaden en punktering efter man använt punkterinsgspray. Själv varit med om det på min. De kränger av däcket häller ut vätskan torkar ut, pluggar hålet och kränger på igen. Inga problem.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  14. #14
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 120
    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear Visa inlägg
    Nu har TS löst det för sig. Men visst fixar däckverkstaden en punktering efter man använt punkterinsgspray. Själv varit med om det på min. De kränger av däcket häller ut vätskan torkar ut, pluggar hålet och kränger på igen. Inga problem.
    Tja. där ser man. Däri ligger skillnaden mellan proffs och amatör. Själv skulle jag inte vilja ha in gegget i min däckmaskin. Fast då lever jag inte heller på det, och Gumman har ett riktigt däck i skuffen med sig om det skulle knipa....

    Edit: Fast jag kan då mycket väl tänka mig att dom tar betalt därefter också. Rengjöring osv.
    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

  15. #15
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 018
    Medlem#
    3471
    Citat Ursprungligen postat av Procedomani Visa inlägg
    Tja. där ser man. Däri ligger skillnaden mellan proffs och amatör. Själv skulle jag inte vilja ha in gegget i min däckmaskin. Fast då lever jag inte heller på det, och Gumman har ett riktigt däck i skuffen med sig om det skulle knipa.... Edit: Fast jag kan då mycket väl tänka mig att dom tar betalt därefter också. Rengjöring osv.
    Kostade som vanlig pluggning, blev inget klet el slabb vad jag kunde se. Var med hela tiden. Var på en av de större däckverkstäderna i Västerås. Så vad som gäller proffs el amatör det lägger jag mig inte i.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    245
    Köpte en reparationssats på jula för ca 200 spänn och pluggade däcket själv, fungerar perfekt och har ju kvar pluggar för 4 st punkteringar till Arbetet tog inte mer än max 5 minuter så helt klart värt det.

Liknande ämnen

  1. Hur funkar repsatsen för punktering?
    Av benny900 i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2014-02-19, 01:06
  2. Laga punktering, kostnad?
    Av Pumba i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-04-12, 15:41
  3. Mystisk punktering
    Av SaabAero i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2006-02-07, 11:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •