Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Guide för inkoppling av UHP med eftermonterad navigator 9-3 MY08-

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 560
    Medlem#
    9973

    Guide för inkoppling av UHP med eftermonterad navigator 9-3 MY08-

    När jag hade den information jag behövde så började jag att bygga UHP kablaget. Införskaffade mig kabelstift/skor samt kontaktstyckena jag behövde!

    Här är kopplingsschemat:
    TELE1-kontakthus ---- UHP styrenhet
    (+30) Pin11 ---- Pin 32 0.5 Rd/Gy
    (Gnd) Pin 1 ----- Pin 16 0.5 Bk
    (Mute) * ----- Pin 23 0.5 Bu (Se infon efter schemat)
    (Tele+) Pin 16 ----- Pin 27 0.5 Gn
    (Tele-) Pin 7 ----- Pin 11 0.5 Gy
    (Mic High) Pin 18 ----- Pin 25 0.5 Ye
    (Mic Low) Pin 9 ----- Pin 9 0.5 Bk
    (CAN) * ----- Pin 13 0.5 Gn (Finns ej i TELE1-kontakthus)

    *CAN tar man ifrån Pin7 i ECC Kontakthus K1 (Lilla, 18-pol

    *Mute kabeln skall dras från Stift 23 i UHP kontakten ändå fram till BCM enheten. Den ska gå in i stift 36 i BCM kontakten! OBS inga skarvar! Ta en rätt lång bit kabel så ni har en bit. Ni måste koppla bort den gamla mute kabeln bakom navigatorn!

    Jag bestämde mig för helt enkelt att backa in pärlan och riva ner halva mittenkonsolen (känns som det) och ta tag i UHP kablaget så när jag väl har köpt den så ska det bara vara att plugga in den och sedan gifta in that's it Jag letade fram alla instruktioner från guiden som finns på detta forum och den information jag har fått i från Saab Parts! Jag tog en bit papper och skrev ner hur jag skulle koppla in och vilka ledningar jag är tvungen att dra om Så jag började med att ta loss sidopanelen och skjuta back passagerarstolen helt. Fram med torx bits och lossa skruven. När sidopanelen var borttagen så tog det inte lång tid innan jag hade lokaliserat Tele 1 kontakten som var inlindat i tejp.



    Sedan var det dags att ta bort ECC enheten, tog en matkniv och tejpade den så jag inte skulle förstöra plasten omkring eller på enheten när jag tog loss den. Sedan så när den var borta så gick jag tillbaka till Tele 1 kontakten. Jag bestämde mig för att löda ihop hela kablaget så blev att lokalisera vilken kabel som skulle gå till vilken kabel så det innebar att ta loss kåpan över Tele 1 kontakten så man kunde se vilken kabel som gick till vilket stift. Sedan påbörjades det långsamma arbete att ta loss kabeln ur kontakten, skala fram koppartrådarna,tvinna ihop med rätt kabel från UHP kablaget sedan löda ihop. Krympslangen jag hade införskaffad mig var för stor så det fick bli eltejp över den exponerade koppartråden.


    CAN bus inkopplingen är klar och redo för monteringen av ECC enheten





    Omflyttning av två stycken kablar från K14 (Stift 4 samt stift 5) till kontakthus K16 stift 7 och 15). Den från K14 stift 4 skall gå in i K16 stift 7 och den från K14 stift 5 skall gå in i K16 stift 15. Så var tvungen att riva bort ventilationsgallret ovanför navigatorn och navigatorn inkluderad. För att lossa dessa två ensamvargar visade sig vara en rätt tuff uppgift för en ren amatör som jag är då jag aldrig i mitt liv har gjort detta! Försökte med en radiomejsel för att få upp låsningen men det funkade inte, provade med ett gem men det fick ej heller. Sedan provade jag med en nål men det funkade inget vidare! Så jag gick in och hämtade en liten gaffel (typ en serverings gaffel) och det gick mycket lättare och utan svordomar!

    När jag hade fått loss kablarna ur kontakthus K14 så fick jag lossa på tejpen som satt runt kablaget för att lättare kunna montera in kablarna i K16. Sen var det bara på med eltejp så det inte ska hänga en massa kablar i onödan och som ett slags skydd. När detta var klart så monterade jag tillbaks navigatorn och kontakterna på baksidan av navigatorn samt ventilationsgallret! Det du har gjort nu är att ha flyttat om signal + och signal - då pin layouten på navigatorn inte stämmer överens med den vanliga radion!


    Kablarna monterade i kontakthus K16 och navigatorn är nu redo för montering

    Nu återstod det en sista sak för denna gång. Mute kabeln ska in som sagt i BCMs kontaktstycke som sitter uppe bakom huvöppnaren så lite trixande och fixande så drog jag fram kabeln och la den ovanför kopplingen, uppe bakom plasten! Blev riktigt bra och nu måste en kabelsko för den kontakten beställas hos SAAB När jag drog mute kabeln så lossade jag sidopanelen till mittenkonsolen på förarsidan, sedan tog jag bort plasten bakom huvöppnaren. Plasten ovanför pedalerna måste man även ta bort! Den sitter med två torx, kan även sitta med 3 stycken men man får titta hur det ser ut på eran bil! Kabeln som ni drar fram till BCM enheten kan ni tejpa eller använda buntband för att få fast, jag satte ihop den med ett par kablar som jag hittade för att inte den skulle fastna eller vara i vägen


    Ni kan se en liten glimt av vart jag har dragit Mute kabeln, den är röd







    Om man tittar upp i tomhålet bland alla kablar kommer man få se en stor handske som sitter fast i BCM enheten. OBS den sitter en bit upp så det är inte den första man ser, den sitter bakom själva säkringshuset till höger om er när ni tittar upp! För att få loss handsken från BCM enheten så om ni känner med handen så sitter det en runt liten knapp, denna får ni trycka in, när ni trycker in den så kan ni nu ta bort låsningen eller vad man ska kalla det. Handsken har två stycken kontakthus men du ska ta ut den gråa. Man kommer kunna se två låsningar, en för vardera kontakthus. Ta en platt mejsel och böj mejseln mot det gråa kontakthuset. Nu kan du trycka ut den en liten bit med mejseln, sen får man ta i lite för att få loss den helt.På vardera sida av det gråa kontaktstycket kommer det finnas markeringar (siffror) som visar vilka nummer det är på just den sidan! Dessa markeringar sitter på ovansidan samt den nedre sidan. Dvs på långsidorna!

    Ni ska koppla in er i stift 36. Den platsen ska vara tom annars är ni troligtvis på fel sida av kontakthuset! Det kan vara lite pilligt att få in stiftet i kontakthuset då det är väldigt trångt med alla kablar men det går med lite tålamod Sedan när ni har gjort det och har gift in UHP enheten så titta så allting fungerar innan ni monterar tillbaks allting, är jobbigt att behöva göra allting fler än en gång Har tyvärr inga bilder på hur det ser ut men om ni har några frågor så skriv ett PM och fråga om hjälp Om ni känner att ni inte vill ge er på det själva så kan jag eventuellt hjälpa er

    Om det fungerar grattis och bra jobbat

    PS när ni har kopplat ur handsken ur BCM enheten så kommer innerbelysningen sluta fungera!

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av adam93 den 2015-08-10 klockan 15:26.
    Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
    Har tillgång till Tech2 + CANdi

  2. #2
    Sugmotor Plunndies avatar
    Reg.datum
    dec 2014
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    94
    Grymt!
    Mycket mycket användbart!! )

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 560
    Medlem#
    9973
    Skulle bara ha tagit fler bilder!
    Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
    Har tillgång till Tech2 + CANdi

  4. #4
    Sugmotor Plunndies avatar
    Reg.datum
    dec 2014
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    94
    Nja det är nog ganska chill ändå!
    Kanske kan lägga upp bilder åt dig sen (det som saknas)
    Men du, en snabb fråga: Tror du Cabb hajfenan fungerar på Sedan?

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 560
    Medlem#
    9973
    Tror jag inte! Titta på laga.se så får du fram grejer som passar bilen i fråga! kör original tycker jag skicka ett pm så får du artikelnumrena till GPS antenn kabeln ifall ni kör original antenn
    Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
    Har tillgång till Tech2 + CANdi

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Vargön
    Inlägg
    940
    köp en gps puck istället och lägg under mittgallret... funkar alldeles utmärkt och kostar under 200lappen på ebay för en BRA antenn..
    Trust a few, Fear none!

    My rides... http://www.garaget.org/ghost76

  7. #7
    Sugmotor Plunndies avatar
    Reg.datum
    dec 2014
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    94
    Citat Ursprungligen postat av adam93 Visa inlägg
    Tror jag inte! Titta på laga.se så får du fram grejer som passar bilen i fråga! kör original tycker jag skicka ett pm så får du artikelnumrena till GPS antenn kabeln ifall ni kör original antenn
    Tack, Nää men jag kör nog original då!

    Citat Ursprungligen postat av Ghost Visa inlägg
    köp en gps puck istället och lägg under mittgallret... funkar alldeles utmärkt och kostar under 200lappen på ebay för en BRA antenn..
    Kan du skicka länken ifall om att? Till en bra GPS puck?

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 560
    Medlem#
    9973
    Har redigerad inlägget nu då jag hade skrivit lite fel så ber om ursäkt för det!
    Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
    Har tillgång till Tech2 + CANdi

Liknande ämnen

  1. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2018-11-11, 13:38
  2. byta till navigator i sc my08-
    Av mange39 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2014-04-15, 11:58
  3. MY08 9-3 SS Vector - inkoppling av bluetooth handsfree -hur?
    Av turbo4ever i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-06-06, 23:57
  4. [LÖST] Eftermontera APC OG900 90-93
    Av Tommy F i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-09-15, 16:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •