Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: Kört med reklamation vid privat bilköp? Lång historia..

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Gbg
    Inlägg
    275

    Kört med reklamation vid privat bilköp? Lång historia..

    Köpte en 93.
    Försökte förstå hur man fick igång dieselvärmaren men får inte riktigt koll på vid varken första eller andra synen av bilen. Säljaren hävdar att allt funkar, och är i toppskick annars löser vi det i så fall om något skulle dyka upp.

    Jag slutar försöka förstå hur den funkar då bilen är i toppskick förövrigt. Jag litar alltså på säljaren.

    Säljaren säljer bilen för sin gamla släkting (förmedlaren visar sig vara en gammal bilförsäljare får jag sen reda på)

    När den sen inte visar sig fungera hävdar säljaren hela tiden att den inte är sönder, felet lokaliseras till en uttagen säkring pga att ägaren tyckte den gick igång i tid och otid ( enligt förmedlaren) jag tycker det verkar rimligt efter vad jag läst om värmaren, dvs att den kan verka gå igång i onödan när bil är kall osv.

    Jag åker med bilen till verkstaden och kollar felkoder, nollar en kod men en är kvar, värmaren sparkar igång hjälpligt efter det, men sen nästa dag är den död.

    Ringer säljaren igen, nu vill han inte hjälpa till längre, och allt snack om att stå för problemet blir mer och mer vagt.
    Han vill sen inte prata mer.

    Ringer då den egentliga ägaren, en väldigt trevlig farbror som berättar att han tagit ut säkringen ett år tidigare för att värmaren inte funkade..

    Jag köpte bilen för att den hade just värmare.
    Lurad alltså.

    Vad fan gör man.
    Kommer rimligtvis hamna på någonstans mellan 4-12.000:- enligt efterforskning och en verkstad.

    Tips, råd, idéer eller hjälp mottages tacksamt.
    -------------------------------------
    Saab 9-5 2,3l BP Vector, Pilot. -08 Fusion Blue metallic.
    Saab 9-3 1,9 TID Vector, -07 Light Blue metallic.

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 161
    Hej

    Läs här för att se om du kan hitta något som hjälper dig att komma vidare.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 482
    Är det en Webasto eller liknande? En sån är inte jättekomplicerad och kostar troligen inte speciellt mycket att laga. En fläktmotor pumpar in luft för förbränningen. En pump pumpar fram bränsle. Pumparna kan lägga av efter många års drift. Det vanligaste felet är dock förbränningsskivan som tar slut först. Det är på skivan som det brinner så den tar mest stryk av delarna i värmaren. Plocka isär, gör rent och byt förbränningsskivan. Kolla även glödstiftet som är nästa komponent som går sönder. Sen är det nog inte mycket mer som kan hända. Nåt relä såklart eller någon elektrisk kontakt som har oxiderat. Kör du fast så finns det nog servicemanual att hitta på nätet eller att köpa. Läs gärna igenom det som skrivits här tidigare om värmare.

    Problemet är att folk inte förstår att värmaren behöver lite underhåll. Förbränningsskivan håller kanske 3-4 år om värmaren används regelbundet och behöver sedan bytas ut. Jag höll liv i min Webasto i 15 år (i två olika bilar) och den gick fortfarande perfekt när bilen såldes. En gång byttes pumpen till förbränningsluft, två gånger glödstift och 4 gånger (om jag minns rätt) förbränningsskivan.

    Lycka till!

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Gbg
    Inlägg
    275
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Hej

    Läs här för att se om du kan hitta något som hjälper dig att komma vidare.
    Tack det hjälpte!
    Får se vart det leder med säljaren.

    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Är det en Webasto eller liknande? En sån är inte jättekomplicerad och kostar troligen inte speciellt mycket att laga. En fläktmotor pumpar in luft för förbränningen. En pump pumpar fram bränsle. Pumparna kan lägga av efter många års drift. Det vanligaste felet är dock förbränningsskivan som tar slut först. Det är på skivan som det brinner så den tar mest stryk av delarna i värmaren. Plocka isär, gör rent och byt förbränningsskivan. Kolla även glödstiftet som är nästa komponent som går sönder. Sen är det nog inte mycket mer som kan hända. Nåt relä såklart eller någon elektrisk kontakt som har oxiderat. Kör du fast så finns det nog servicemanual att hitta på nätet eller att köpa. Läs gärna igenom det som skrivits här tidigare om värmare.

    Problemet är att folk inte förstår att värmaren behöver lite underhåll. Förbränningsskivan håller kanske 3-4 år om värmaren används regelbundet och behöver sedan bytas ut. Jag höll liv i min Webasto i 15 år (i två olika bilar) och den gick fortfarande perfekt när bilen såldes. En gång byttes pumpen till förbränningsluft, två gånger glödstift och 4 gånger (om jag minns rätt) förbränningsskivan.

    Lycka till!
    Det låter ju bra faktiskt.
    Men jag vet inte vilken sort det sitter i bilen, men det går ju att hitta.
    Sen kommer jag nog inte meka själv.
    Har väl inte tummen mitt i handen, men noll intresse, och ingen stans att stå när jag gör det heller egentligen.

    Det är väl inte pengarna heller som är det värsta, det är att man blev lite förd bakom ljuset, och en ren principsak.
    Hade jag vetat hade det ju inte blivit en grej av det.

    Menmen.
    När detta är löst skall jag i alla fall sköta värmaren som det är tänkt
    Tack!

  5. #5
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163
    Har du någon av er konversation nedskriven, tex i mail, eller skedde allt på telefon? Har du hans löfte om att fixa ev problem i mail så är det betydligt enklare att påvisa vad han har sagt.
    Du kan rådfråga http://www.juristresursen.se/ som ger kostnadsfri rådgivning.
    /Johan

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Gbg
    Inlägg
    275
    Citat Ursprungligen postat av JSN Visa inlägg
    Har du någon av er konversation nedskriven, tex i mail, eller skedde allt på telefon? Har du hans löfte om att fixa ev problem i mail så är det betydligt enklare att påvisa vad han har sagt.
    Du kan rådfråga http://www.juristresursen.se/ som ger kostnadsfri rådgivning.
    /Johan
    Nej tyvärr har jag inte det.
    Min fru lyssnade vid köpet, men frågan är vad det spelar för roll då hon lär räknas som partisk.
    Skall kolla upp den dör juristgrejen. Tror dock det är en säljgrej då dom vill se om dom kan tjäna pengar på ärendet typ. Och ser dom ingen potential får man ingen direkt hjälp.
    Men jag får hoppas på det.
    Kommer försöka med en stämningsansökan via tingsrätten annars, kostar tydligen 450:- men jag ör inte säker på hur mycket det kan kosta mer dock?
    Det kanske juristgrejen kan svara på det.
    -------------------------------------
    Saab 9-5 2,3l BP Vector, Pilot. -08 Fusion Blue metallic.
    Saab 9-3 1,9 TID Vector, -07 Light Blue metallic.

  7. #7
    Eftersom det finns en undersökningsplikt har du väl konstaterat att värmaren inte fungerar och var medveten om det vid köpet? Visst kan du stämma säljaren men om du förlorar får du betala rättegångskostnader och motpartens kostnader. Det är alltså bara att bita i det sura äpplet och betala reparationen av värmaren själv.
    Signaturlös

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Gbg
    Inlägg
    275
    Citat Ursprungligen postat av frippe64 Visa inlägg
    Eftersom det finns en undersökningsplikt har du väl konstaterat att värmaren inte fungerar och var medveten om det vid köpet? Visst kan du stämma säljaren men om du förlorar får du betala rättegångskostnader och motpartens kostnader. Det är alltså bara att bita i det sura äpplet och betala reparationen av värmaren själv.
    Ja visst är det så, men jag visste inte hur den funkade när jag skulle kolla, och säljaren lovade vitt och brett att allt var i toppskick och om det var något som inte funkade skulle han såklart stå för det.
    Jag är grymt skeptisk och tar alltid det säkra före det osäkra, men med tanke på övrigt skick på bilen och säljarens väldigt hederliga framtoning och propsande på att det var löjligt att ens tro att något inte fungerade på en så välskött och din bil, jag tänkte att den där lär jag mig sen i lugn o ro.
    Men så blev jag solåvårad av den gubben.
    Det är inte något jag är van vid direkt.

    Min fru hörde hela alltet med.

    När jag ringde den faktiska ägaren så visse han mycket väl att värmaren inte fungerade det var därför han kopplat ur den med hjälp av säkringen.

    Således var inte bilen i det toppskick som hävdades.

    Faktum är att det står i köplagen att jag har rätt. Om säljaren hävdar något som sen framkommer inte stämmer är dom ersättningsskyldiga, typ.

    När jag inte visste hur man skulle göra, sa han "var inte orolig, allt funkar"
    Lögn eller okunskap alltså.

    Jag är medveten om att ha rätt och få rätt är väldigt skiljda saker dock i rättssverige..

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Gbg
    Inlägg
    275
    Så här säger lagen:

    Om bilen inte överensstämmer med de uppgifter säljaren lämnat vid köpet och som kan antas ha inverkat vid köpet.

    Om säljaren har underlåtit att upplysa köparen om något avseende bilen som han känner till eller får antas ha känt till som köparen borde kunnat ha räknat med att få veta, till exempel att mätarställningen inte överensstämmer med bilens riktiga körsträcka, och att detta skulle ha inverkat på köpet.

    Om bilen är i väsentligt sämre skick än vad köparen med hänsyn till bilens pris och körsträcka och eventuella övriga omständigheter kunnat förutsätta. - See more at: https://www.motormannen.se/radgivnin....wU8r4rh1.dpuf

    Och så här skall man i regel kunna pröva det:

    Prövningen kostar pengar. Till att börja med är det en stämningsavgift på 450 kr. Om det belopp man tvistar om rör maximalt ett halvt prisbasbelopp (2011 = 21 400 kr) betraktas det som ett tvistemål med förenklad prövning. Du slipper i stort sett att stå för säljarens rättegångskostnader och du kan inte själv få betalt för dina eventuella rättegångskostnader från säljaren. Rättsskyddsförsäkringen täcker inte de kostnader du eventuellt får. Det är tänkt så att man med domstolens vägledning ska kunna sköta ärendet utan ombud. Vad gäller tvister som överstiger ett halvt prisbasbelopp varierar kostnaderna, bland annat beroende på om du behöver hjälp av ett ombud vid rättegången och om du har en rättsskyddsförsäkring som täcker en del av kostnaden. - See more at: https://www.motormannen.se/radgivnin....wU8r4rh1.dpuf

    Så det är inte helt så att man måste betala motpartens rättegångskostnader vi denna förenklade prövning. Och det verkar inte vara speciellt dyrt.
    Jag kommer fundera skarp på att dra det till ett tvistemål.
    Senast redigerat av Bowman den 2014-12-23 klockan 21:24.

  10. #10
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163
    Citat Ursprungligen postat av Bowman Visa inlägg
    Nej tyvärr har jag inte det.
    Min fru lyssnade vid köpet, men frågan är vad det spelar för roll då hon lär räknas som partisk.
    Skall kolla upp den dör juristgrejen. Tror dock det är en säljgrej då dom vill se om dom kan tjäna pengar på ärendet typ. Och ser dom ingen potential får man ingen direkt hjälp.
    Men jag får hoppas på det.
    Kommer försöka med en stämningsansökan via tingsrätten annars, kostar tydligen 450:- men jag ör inte säker på hur mycket det kan kosta mer dock?
    Det kanske juristgrejen kan svara på det.
    Juristresursen består av juriststudenter som gör detta frivilligt och utan att ta betalt för det. Vinsten för dem är att de får prova på riktiga fall redan under utbildningen. Det de inte kan svara på själva så frågar de lärare och handledare på universitetet. Jag har använt dem en gång, och fick bra svar även om det tog ett tag då de pluggar samtidigt som de gör detta.
    /Johan

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Gbg
    Inlägg
    275
    Citat Ursprungligen postat av JSN Visa inlägg
    Juristresursen består av juriststudenter som gör detta frivilligt och utan att ta betalt för det. Vinsten för dem är att de får prova på riktiga fall redan under utbildningen. Det de inte kan svara på själva så frågar de lärare och handledare på universitetet. Jag har använt dem en gång, och fick bra svar även om det tog ett tag då de pluggar samtidigt som de gör detta.
    /Johan

    Ja ok, det låter ju bra!

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Gbg
    Inlägg
    275
    Citat Ursprungligen postat av raceman Visa inlägg
    Konsumentköplagen gäller väl bara för företag vad jag vet, inte mellan privatpersoner.
    Köplagen heter lagen det gäller.
    Konsumentköplagen är mot företag precis som du säger.

  13. #13
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 161
    Hur går det i ärendet?


    Edit> Mysko, vart tog racemans post vägen???
    Inlägg #11.jpg
    Senast redigerat av HeRmAN den 2014-12-30 klockan 12:29.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Gbg
    Inlägg
    275
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Hur går det i ärendet?


    Edit> Mysko, vart tog racemans post vägen???
    Inlägg #11.jpg
    Han ångrade väl sig

    Ärendet är på is tills bilen vart på verkstad efter helgerna.
    Känslan är att säljaren nu blåljuger om vad han sa från början.
    Men vi får väl vad det kostar och vad han tycker det är värt i besvär att inte betala.
    Jag har gjort det klart vad lagen säger och vad jag yrkar på i alla fall.

  15. #15
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 161
    Har det hänt något i ärendet?
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Gbg
    Inlägg
    275
    Nej det drog ut på tiden för länge med verkstaden (inte färdigt än) och säljaren blev stursk, han bad mig i princip att dra åt #*^%# när jag återkopplade härom dagen.

    Tråkigt, men jag pallar inte driva det vidare längre. Tar mer energi än jag vinner på det.
    Bara för att man har rätt betyder det inte att man får rätt..

    Läropengar.
    -------------------------------------
    Saab 9-5 2,3l BP Vector, Pilot. -08 Fusion Blue metallic.
    Saab 9-3 1,9 TID Vector, -07 Light Blue metallic.

  17. #17
    Det hedrar dej att du tillämpar den fridfulla vägen.

    För många av oss triggar sturska idioter helt andra reaktioner, och det slutar aldrig bra..
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  18. #18
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 161
    Tråkigt, hoppas bilen skänker dig glädje i framtiden när det är över.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  19. #19
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 120
    Fast sturska idioter sätter igång princip-hjärnan på mig. Bara för att.... så skulle jag vara en igel i ögat på dom. Oavsett om det gäller en bil eller ett wienerbröd. Kan dom så kan jag!!!....
    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Gbg
    Inlägg
    275
    Citat Ursprungligen postat av kingback Visa inlägg
    Det hedrar dej att du tillämpar den fridfulla vägen.

    För många av oss triggar sturska idioter helt andra reaktioner, och det slutar aldrig bra..
    Tack, man kanske blir visare med åldern (lugnare). För några år sedan hade kanske blivit en annan utgång.

    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Tråkigt, hoppas bilen skänker dig glädje i framtiden när det är över.
    Ja jag tror det, bortsett från den detaljen är jag nöjd och belåten, peppar peppar.

    Citat Ursprungligen postat av Procedomani Visa inlägg
    Fast sturska idioter sätter igång princip-hjärnan på mig. Bara för att.... så skulle jag vara en igel i ögat på dom. Oavsett om det gäller en bil eller ett wienerbröd. Kan dom så kan jag!!!....
    Du kan få ta över
    -------------------------------------
    Saab 9-5 2,3l BP Vector, Pilot. -08 Fusion Blue metallic.
    Saab 9-3 1,9 TID Vector, -07 Light Blue metallic.

Liknande ämnen

  1. Kort historia 9-5 standard VS 535d
    Av ESP i forum Allmänt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2005-09-11, 14:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •